ایمنی آتش سوزی در اتاق تمیز

ایمنی آتش سوزی در کلین روم

اتاق‌های تمیز هوافضا و دفاعی در حال حاضر سخت کار می‌کنند تا از تجهیزات و مواد حساس در برابر خطرات مختلف مرتبط با ذرات آلاینده محافظت کنند. با این حال، طراحان همچنین باید از خطر مهم دیگری که این اتاق تمیز می تواند برای تأسیسات، مواد و اپراتورها به همراه داشته باشد، آگاه باشند: آتش سوزی. با توجه به جریان هوای پر سرعت و دائماً در حال حرکت در داخل آنها، اتاق های تمیز چالشی منحصر به فرد برای پیشگیری و سرکوب آتش سوزی سنتی است. اما زمانی که زمان، انرژی و پول خود را صرف نصب یکی در تاسیسات خود کرده اید، بسیار مهم است که هر کاری که می توانید برای محافظت و ایمنی آتش سوزی در اتاق تمیز از سرمایه گذاری خود و ادامه عملیات انجام دهید.

در اینجا مروری بر برخی از رایج‌ترین خطرات آتش‌سوزی اتاق تمیز، و همچنین نکاتی در مورد نحوه جلوگیری از آنها آورده شده است.

نکات ایمنی و جلوگیری از آتش سوزی در اتاق تمیز

با نگاهی به هر یک از این خطرات، به راحتی می توان در مورد اتفاق غم انگیزی که برای تأسیسات یا کارمندان خود رخ می دهد عصبی شوید. خبر خوب این است که اغلب، آتش‌سوزی‌های اتاق تمیز با ابزار و پروتکل‌های مناسب قابل پیشگیری هستند (یا حداقل خاموش کردن و به حداقل رساندن آسیب‌ها آسان‌تر است). ما سه نکته مهم ایمنی در برابر آتش سوزی اتاق تمیز را در زیر بیان کرده ایم:

آتش سوزی اتاق تمیز

آتش سوزی کلین روم

سرمایه گذاری در تجهیزات تشخیص حریق به صورت تخصصی

سیستم های تشخیص حریق استاندارد همیشه بهترین نتایج را در اتاق های تمیز ارائه نمی دهند. با این حال، آشکارسازهای حریق تخصصی وجود دارند که به طور خاص برای محیط های اتاق تمیز کنترل شده طراحی شده اند. آنها به طور فعال برای جمع‌آوری نمونه‌های تصادفی هوا در نقاط مختلف اتاق تمیز شما کار می‌کنند، به طوری که هر دودی را بتوان در مراحل اولیه تشخیص داد.

آشکارسازهای حریق تخصصی اغلب با هشدارهای صوتی و سیستم های اطفاء حریق نیز ادغام می شوند. به این ترتیب، تمام سیستم ها می توانند در سریع ترین زمان ممکن فعال شوند و می توانند به هر گونه خطر آتش سوزی که شناسایی می شود، پاسخ دهند.

اجرای طرحی برای تخلیه منظم

هنگامی که به یک تمرین آتش نشانی فکر می کنید، واکنش فوری شما احتمالاً به سرعت خارج شدن از محل است. هر کجا که می توانید، هر طور که می توانید، با حداکثر سرعت ممکن. اما در اتاق‌های تمیز، این فرآیند اغلب باید کمی متفاوت باشد، بیشتر به این دلیل که نمی‌خواهید در هنگام خروج مواد سمی را که ممکن است در داخل آن‌ها نگهداری می‌شود، به خطر بیندازید. بنابراین، مهم است که یک برنامه تخلیه منظم را در محل قرار دهید و مطمئن شوید که اپراتورهای اتاق تمیز شما آن را درک می کنند.

نصب چندین نوع سیستم اطفاء حریق

در بسیاری از موارد، عملیات اتاق تمیز هوافضا و دفاعی شامل جابه‌جایی موادی می‌شود که وقتی به شعله تبدیل می‌شوند، نمی‌توان آنها را به تنهایی با آب خاموش کرد. به همین دلیل، به طور کلی باید اطمینان حاصل کنید که اتاق تمیز شما دارای چندین نوع سیستم اطفاء حریق است.

اغلب، متوجه می‌شوید که اتاق‌های تمیز که به درستی محافظت شده‌اند، سیستم آبپاش مبتنی بر آب دارند. با این حال، آنها معمولاً کپسول های آتش نشانی مختلفی را نیز نصب می کنند که با گازهای بی اثر (آرگون یا نیتروژن) پر شده اند. به این ترتیب، بدون توجه به علت آتش سوزی، تأسیسات و کارکنان آنها به خوبی محافظت می شوند.

سیستم اطفاء حریق اتاق تمیز

سیستم اطفاء حریق کلین روم

خطرات آتش سوزی در اتاق تمیز

اتاق های تمیز باید دارای نرخ تبادل هوای بالا، سرعت هوای سریع و جریان هوای یکنواخت باشند تا ذرات آلاینده را به طور مداوم از فضا فیلتر کنند. با این حال، این شرایط عملیاتی یک پیامد منفی در مورد کنترل آتش دارد. آنها تشخیص آتش سوزی در اتاق تمیز را با سیستم های تشخیص و اطفاء حریق استاندارد بسیار دشوارتر می کنند  که اغلب منجر به تشخیص آتش سوزی خیلی دیر، پس از وقوع آسیب می شود.

برای جلوگیری از وقوع این سناریوها، دو چیز مهم است:

  1. درک خطرات رایج آتش سوزی در اتاق تمیز خود
  2. دانستن ابزار و تکنیک های مناسب برای جلوگیری از آنها.

با دانستن این موارد می توانید سبب شوید تا خطر رخ دادن آتش سوزی در اتاق تمیز کمتر شود.

سه علت مرسوم آتش سوزی در اتاق تمیز

از این سه دلیل که سبب می شوند تا در کلین روم آتش سوزی اتفاق بیافتد می توان اشاره کرد به:

اتصال کوتاه از دلایل آتش سوزی در اتاق تمیز

اتاق های تمیز برای میزبانی انواع ماشین آلات و تجهیزات طراحی شده اند. به همین دلیل، آنها معمولاً برای تحمل یک بار الکتریکی بزرگ مجهز هستند. با این حال، همیشه احتمال بارگیری بیش از حد تجهیزات یا اتصال کوتاه وجود دارد که می تواند باعث آتش گرفتن آنها شود.

مدیریت نادرست منابع گرما از علل رخ دادن آتش سوزی در کلین روم

از تفنگ های هوای گرم گرفته تا مشعل، منابع گرمایی زیادی وجود دارد که می توان در اتاق تمیز هوافضا و دفاعی استفاده کرد. اگر هر یک از آنها به درستی استفاده نشود یا به درستی ذخیره شود، می تواند منجر به آسیب فاجعه آمیز شود.

کپسول برای اطفاء حریق کلین روم

کپسول برای اطفاء حریق اتاق تمیز

نشت مواد قابل اشتعال

اگر اتاق تمیز شما با مایعاتی برخورد می کند که می توانند به طور خود به خود در تماس با هوا یا رطوبت احتراق کنند، مهم است که آنها را به دقت ذخیره و محکم کنید. در غیر این صورت پتانسیل بالایی برای نشت و ایجاد آتش سوزی یا انفجار دارند. همین امر در مورد هر غلظت انفجاری گازها یا بخارات حلال نیز صدق می کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ایمنی آتش سوزی در اتاق تمیز پرداخته شد. با دانستن این موارد می وانید در هنگام آتش سوزی بهتر عمل کنید و همچنین از آتش سوزی پیشگیری نمایید.

سوالات متداول ایمنی آتش سوزی در اتاق تمیز

1در هنگام آتش سوزی در اتاق تمیز باید چه کار کرد؟
از نکات ایمنی آتش سوزی در اتاق تمیز این است که در هنگام آتش سوزی سریعا با آتش نشانی تماس گرفته و مواد آتش زا را از دسترس خارج کنید.
2در هنگام آتش سوزی می توان آتش را نیز خودمان خاموش کنیم؟
بله اما با این کار این ریسک را قبول می کنید که ممکن است کلین روم شما به طور کامل در آتش بسوزد.
3آیا لازم است تا کپسول آتش نشانی در اتاق تمیز نگهداری کنیم؟
بله شما می توانید محفظه ای را مخصوص این کپسول قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم