تجهیزات پزشکی اتاق تمیز

تجهیزات پزشکی اتاق تمیز

اتاق تمیز، فضایی محصور شده و کنترل شده از بروز هرگونه آلودگی و میکروب است که در آن مواردی چون فشار، رطوبت و دما کاملا تحت کنترل است. تجهیزات پزشکی اتاق تمیز نیز با توجه به اینکه ابتدا در اختیار پرسنل قرار میگیرد و سپس بیمار، ارتباط مستقیمی با سلامت بیمار و پرسنل دارد. به این ترتیب، خطرات احتمالی آلوده شدن توسط میکروب ‌ها را در بیماران کاهش می ‌دهند.

اهمیت تجهیزات پزشکی اتاق تمیز

همانطور که می دانید، تمامی وسایل پزشکی به سلامت بیمار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است و باید تمامی آنها استریل و تمیز باشند. همچنین بهتر است بدانید که تجهیزات پزشکی می توانند به راحتی آلوده و کثیف شوند، بنابراین پیشنهاد می شود که با استفاده از اتاق تمیز، آلودگی و کثیفی را به حداقل رساند تا موجب به بیماری شخصی نشود.

زمانی که شما یک اتاق تمیز برای تجهیزات پزشکی خودتان در نظر می گیرید، باعث می شود که کیفیت و سلامت بیماران حفظ شود. همچنین در نظر داشته باشید که ساخت اتاق تمیز برای تجهیزات پزشکی از لحاظ اهمیت بالایی برخوردار است و نباید آن را فراموش کرد. برای ساخت و سفارش اتاق تمیز و هماهنگی های آن می توانید به آژند مراجعه کنید.

اتاقهای تمیز تقریباً در هر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که ذرات کوچک می توانند بر روند تولید تأثیر منفی بگذارند.

تصویری از اتاق تمیز و کلین روم

اتاق تمیز

انواع آلاینده ها در کلین روم

  1. گرد و غبار
  2. میکروب های موجود در هوا
  3. ذرات آئروسل
  4. بخارات شیمیایی و غیره

اتاق تمیز از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند و در صنایعی مانند تولید نیمه هادی، داروسازی، بیوتکنولوژی، دستگاه پزشکی و علوم زندگی و همچنین تولید فرایندهای مهم که در هوافضا، نوری، نظامی و وزارت انرژی کاربرد زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین مولفه های ساختاری اتاق تمیز شامل موارد زیر است که به آن اشاره شده است.

نمونه تجهیزات پزشکی کلین روم

تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز

مولفه های ساختاری تجهیزات موجود در اتاق پاک

  1.  ساندویچ پنل سقفی و دیواری
  2.  اگزاست فن
  3.  درب اتاق تمیز هم باد و غیر هم باد
  4.  پس باکس
  5.  پنجره اتاق تمیز
  6.  سیستم تهویه مطبوع

موارد منع ورود افراد به اتاق تمیز، نداشتن ریش، کلاه مخصوص، کفش تمیز، استفاده ارز روپوش و عینک مخصوص است.

تنها بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی نیستند که از اتاق تمیز استفاده می کنند، تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز برای تولید و انجام آزمون‌های خود به فناوری کلین روم تجهیزات پزشکی نیاز دارند.

وسایل ضروری پزشکی به تولیدات اتاق تمیز نیاز دارند. این اقدامات شامل، وسایل و ابزار جراحی، بافت های استریل و دیگر می باشد. وجود هر گونه آلودگی و میکروب در اینگونه ابزارها موجب عفونت در بیمار میشود. عدم ضد عفونی یا استریل کردن تجهیزات پزشکی جدید یا قابل استفاده مجدد، در صورت وجود سد استریل، یک خطر جدی است.

تجهیزات پزشکی

به هرگونه، وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، مواد و محلول های آزمایشگاهی که مربوط به حوزه دندانپزشکی و پزشکی با هدف پیشگیری، تشخیص، درمان یا کاهش درد بیماری صورت پذیرد، تجهیزات پزشکی نامیده می شود.

انواع تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی

کلاس بندی تجهیزات پزشکی

کلاس 1 یا A

نسبت به کالاهای دیگر حداقل کنترل را دارند و طراحی ساده تری دارند. در اینجا کنترل عمومی صورت می گیرد. مانند دستکش های پلاستیکی و یا ترازوهای معمولی

کلاس 2 یا B

در اینجا تنها کنترل های عمومی برای تضمین کیفیت آنها کافی نیست و برخی کنترل های ویژه نیز باید بر روی آن ها صورت پذیرد. برای نمونه می توان به کیسه آب گرم و تشک مواج اشاره کرد.

کلاس 3 یا C

حساس ترین کالاها در این بخش است که با جان بیمار سروکار دارد. تضمین کیفیت این کالا ها تنها با کنترل های عمومی برآورده نمی شود و نیاز به انجام آزمایشات و بررسی های علمی زیادی دارند.

نقش تجهیزات پزشکی در کلین روم

کلین روم با همان اتاق تمیز تجهیزات پزشکی، برای جلوگیری از بروز میکروب به بیمار و پرسنل می باشد. روند بررسی و تصویب مقررات مربوط به دستگاههای پزشکی در اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا)، ایالات متحده و بسیاری از حوزه های قضایی دیگر به سازندگان نیاز دارد تا شواهدی ارائه دهند که تأسیسات تولیدی با محصولات نهایی به طور مداوم با مشخصات تولید کننده مطابقت دارند. یکپارچگی فرایند تولید به ویژه برای هر وسیله پزشکی که در تماس مستقیم یا غیرمستقیم با بیمار باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا می توان آنها را به راحتی با باقی مانده های میکروبیولوژیکی یا شیمیایی تولید شده در محیط تولید و توزیع آلوده کرد.

اتاق تمیز و تجهیزات پزشکی اتاق تمیز

تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز

فن آوری تجهیزات پزشکی کلین روم شانس آلودگی محصولات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و اولین قدم برای توسعه یک منطقه هوای پاک برای تولید است و قدم بعد از آن جلوگیری از ورود افراد آلاینده به آلاینده ها است. با استفاده از تجهیزات و فن آوری اتاق تمیز، می توان از ورود آلاینده ها از این طریق جلوگیری کرد.

کلین روم ها برای تولید کننده این نوع تجهیزات پزشکی ایده آل هستند. اتاق تمیز فضایی محصور و محیطی هستند که در آنها دما، رطوبت ، فشار و میزان آلودگی در محدوده سخت و محکم نگهداری می شوند.

با استاندارد کد 14644 دستورهای کاملی برای تجهیزات پزشکی ارائه شده است. تمام کشورهای تولید کننده تجهیزات پزشکی و تجهیزات اتاق تمیز موظف هستند از دستورالعمل ‌های این استاندارد برای تولید کلین روم تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

مزایای تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز

  • کاهش مصرف دارو
  • کاهش طول درمان
  • کاهش ازدحام در مراکز درمانی
  • کاهش هزینه ها در اثر عدم حضور نیروی کار در محل کار
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • حذف انتشار عوامل بیماری زا

تدارکات اتاق تمیز، موارد مصرفی استریل و بدون هرگونه آلودگی است، که در اختیار پرسنل در بیمارستان ها قرار می گیرد. این موارد برای کم کردن هرگونه آلودگی در بیمارستان ها است.

  • دستمال های استریل کلین روم
  • دستکش های استریل
  • ماسک استریل
  • چسب و سوزن استریل
  • تیغ جراحی استریل
  • لباس آزمایشگاهی استریل
  • مواد پاک کننده استریل برای کلین روم
نمونه تجهیزات پزشکی اتاق تمیز

اتاق تمیز و تجهیزات پزشکی

قرار گرفتن تجهیزات پزشکی استریل در کلین روم در چهار چوب یکسری تمهیدات و دستورات مشخصی قرار می گیرد که چند نمونه از این نکات را نام می بریم.

  • موارد استریل از تمیز باید جدا قرار گیرند.
  • لوازم استریل می تواند در فضای باز یا بسته قرار گیرد.
  • موارد استریل باید حداقل 20 تا 25 سانتی متر از کف قرار گیرند.
  • مواد استریل باید حداقل 45 سانتی متر از سقف ذخیره شود.

تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز، رابطه مستقیمی با سلامت بیماران دارد و استفاده از اتاق تمیز برای تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از بروز هرگونه میکروب و آلودگی لازم است. کوچکترین ذرات آلاینده در تجهیزات پزشکی و دستگاه ها می تواند موجب نوسانات دما و رطوبت در حین کارکرد دستگاه شود. این عامل در نهایت می‌تواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید ما به تجهیزات پزشکی اتاق تمیز پرداختیم و امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین در این مقاله در رابطه با اهمیت اتاق تمیز و تجهیزات پزشکی گفته شد که در آن به استریل و تمیز بودن تجهیزات پزشکی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت بیمار تاثیر گذار است مورد بحث قرار دادیم. همچنین از مزایای اتاق تمیز گفتیم که متوجه شدید کاهش طول درمان، کاهش مصرف دارو، صرفه جویی کردن در مصرف انرژی، کاهش ازدحام در مراکز درمانی و … از مزایای تجهیزات پزشکی در اتاق تمیز است.

برای سفارش و ساخت اتاق تمیز و هماهنگی های آن می توانید به آژند مراجعه کنید. آژند با داشتن یک سابقه عالی در ساخت اتاق تمیز و بهترین تجهیزات استاندارد برای ساخت اتاق تمیز، بهترین گزینه برای شما می باشد.

سوالات شما

1اگر استاندارد در خط تولید و توزیع دارو صورت نگیرد، چه مشکلی پیش می آید؟

چنانچه در خط تولید دارو توزیع هوا مطابق استاندارد و چیدمان صورت نپذیرد، داروی در حال تولید از طریق تنفس یا پوست جذب بدن نیروی کار خواهد شد و سلامتی وی را در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

2 هود لامینار اتاق تمیز چیست؟

یکی دیگر از محصولات اتاق تمیز هودهای لامینار اتاق تمیز هستند. که با بخارهای شیمیایی و اسیدهای خطرناک سروکار دارند.

3 هواساز اتاق تمیز به چه شکل هایی است؟

هواساز اتاق تمیز دارای اشکال مختلفی چون، افقی، عمودی و L شکل است.

4 Comments

  1. محمد گفت:

    تجهیزات پزشکی اتاق تمیز، اتاقی برای تولید محصولات پزشکی هستند؟

    • mz hashemi گفت:

      سلام.
      دقیقا متوجه سوال شما نشدم. ولی بله. در اتاق های تمیز تجهیزات پزشکی نیز ساخته می شوند.

  2. سجاد گفت:

    رعایت استاندارد کلین روم تجهیزات پزشکی تا چه خد دارای اهمیت است؟

  3. فریال گفت:

    منظورتون از کاهش هزینه ها در کلین روم تجهیزات پزشکی چی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم