تصویر پنجره اتاق تمیز

پنجره مخصوص اتاق تمیز

اتاق تمیز، دارای تجهیزات مختلفی است مثل، پنجره اتاق تمیز و کلین روم که باید دارای ایمنی کامل باشند و از ورود آلودگی به آن جلوگیری شود.  باید اجزای آن مثل دیوار و در و پنجره به گونه ای ساخته شوند که مانع ورود هرگونه آلودگی و ذرات گرد و غبار به داخل اتاق تمیز شوند. قدمت اتاق تمیز حدودا به صد سال پیش بر می گردد که برای جلوگیری از آلودگی و بیماری های عفونی به بخش درمان ساخته شد. در این مقاله به بررسی پنجره مخصوص اتاق تمیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

تصویری از اتاق تمیز و کلین روم

اتاق تمیز

دسته بندی اتاق تمیز بر اساس جریان هوا

  • اتاق تمیز با جریان لامینار یا یک سویه
  • اتاق تمیز با جریان غیر لامینار یا غیر یک سویه

به طور کلی در کلین روم، با توجه به کلاس اتاق تمیز و کاربرد آن است که نوع جریان کلین روم مورد نظر انتخاب می شود. کلین روم با جریان لامینار از درجه و کلاس بالاتری برخوردار است و در واقع اتاق تمیزی با درجه تمیزی بالاتری را فراهم می کنند. در صنایعی که به آلودگی های میکروبی حساس تر هستند از این نوع استفاده می شوند.

کلین روم با جریان غیر لامینار، به عنوان اتاق های تمیز جریان توربولنت و جریان غیر یکسویه هم شناخته می شوند. در صنایعی که به آلودگی خیلی محیطی خیلی حساس نیستند از این نوع استفاده می شود.

به طور کلی پنجره های اتاق تمیز نیز با توجه به درجه تمیزی و حساسیت کلین روم ساخته و طراحی می شوند. به طور یقین پنجره های کلاس بالاتر تمیزی، از درجه حساسیت بیشتری برخوردار است.

تصویری از پنجره در اتاق تمیز

پنجره اتاق تمیز

محصولات اتاق تمیز

از محصولات اتاق تمیز می توان  به سه دسته محصولات تجهیزات اتاق تمیز، فیلترها و قطعات کنترل اشاره داشت. در خصوص بخش تجهیزات  به درب اتاق تمیز، پنجره مخصوص کلین روم، پس باکس، ساندویچ پنل سقفی و دیواری اشاره می کنیم.

از مراحل ساخت اتاق تمیز به دو مرحله می توان اشاره کنیم.

  1. مرحله ساخت

در مرحله ساخت دیواره ها و سقف ها نصب می گردند و پنجره ها و چهارچوب درب ها، در محل خود قرار می گیرند.

  1. مرحله تمیز کاری

در این مرحله، کلیه قطعات، ادوات برقی، مکانیکال، کف سازی اجرا می گردد. همه درب ها در محل خود قرار می گیرند، درزها سیلیکون کاری شده، در نهایت فیلم محافظ رویه پانل ها برداشته شده و  کار آماده تحویل می شود.

پنجره مخصوص اتاق تمیز و کلین روم

پنجره اتاق تمیز یکی از این تجهیزات است. از پنجره کلین روم، علاوه بر بیمارستان ها، در خط تولید کالاهای حساس نیز مثل داروسازی و صنایع غذایی نیز استفاده می شود.

تصویری از پنجره کلین روم

پنجره کلین روم

پنجره اتاق تمیز یکی دیگر از محصولات بخش تجهیزات است. پنجره اتاق تمیز از دولایه شیشه که به وسیله پروفیلی به یکدیگر وصل شده، تشکیل می شود که دو جداره و از جنس آلومینیوم است و  از ورود هر گونه آلایندگی به محیط کلین روم جلوگیری میکند. در سایز 25 و 35 بر روی پنل ها و درب ها قابل نصب است که رنگ آن را نیز میتوان با رنگ دیوار تطبیق داد و بر اساس آن تعییین کرد که در سایز های دیگر قابل سفارش است.. امکان دید افراد در حال کار در اتاق تمیز از این پنجره ها وجود دارد.

به هوامند بودن پنجره های دو جداره نیز می توان اشاره داشت که از نکات حائز اهمیت است. پنجره های اتاق تمیز می توانند در هر دو سمت اتاق با هم، هم باد باشند.

در واقع پنجره های مخصوص اتاق تمیز به دو صورت دو جداره و تک جداره قابل تولید هستند. بیشتر به صورت دو جداره تولید می شوند. پنجره های اتاق تمیز قابلیت نصب روی در و هم دیوارهای پانلی بین دو اتاق را دارند.

خصوصیات پنجره مخصوص اتاق تمیز

  • جنسش از پروفیل آلومینیوم می باشد.
  • شیشه ها از جنس سیکوریت هستند.
  • در ابعاد مختلف می توان سفارش داد.
  • هم به صورت دو جداره و هم تک جداره قابل ارائه می باشد.
  • هم باد دیوارها نصب می شوند.
  • مورد تایید وزارت بهداشت، صنایع غذا و دارو و الزامات GMP باید باشد.
  • رنگ آن را می توان با رنگ دیوار تطبیق داد.
تصویری از تجهیزات در اتاق تمیز

پنجره مخصوص کلین روم از تجهیزات اتاق تمیز

تاریخچه اتاق تمیز

در آن زمان متوجه شدند که پاک کردن محیط اتاق عمل از باکتری ها می تواند از این عفونت جلوگیری کند که این امر پایه ای برای اولین اتاق تمیز شد. با استفاده از محلول ضدعفونی کننده اسید کربنیک که باکتری ها را از بین می برد توانستند آلودگی های عفونی را در اتاق عمل به طور باورنکردنی کاهش دهد. یک نکته مهم که باید دانست این است که، اتاق تمیز یا کلین روم یک محیط استریل نیست. آلودگی ها هیچگاه صفر نمی شود بلکه باید از میزان مشخصی کمتر باشد.

رفته رفته کاربرد آن در عرصه های دیگر نیز وارد شد. در این محیط مقدار آلاینده ها و ذرات معلق در سطح پایین و کنترل شده ای قرار می گیرد. همچنین ورودی و خروجی ها با دقت بالایی کاملا تحت کنترل قرار می گیرد.

سخن آخر

می توان این گونه گفت که پنجره های اتاق تمیز به دو صورت دو جداره و تک جداره قابل تولید هستند. اغلب به صورت دو جداره تولید می شوند. پنجره های اتاق تمیز قابلیت و توانایی نصب روی در و هم دیوارهای پانلی بین دو را دارا هستند.

سوالات متداول پنجره اتاق تمیز

1آیا میزان آلودگی در اتاق تمیز صفر است؟

خیر. هیچ گاه به صفر نمی رسد و از یک حد و میزانی استاندارد، کمتر است.

2اتاق تمیز در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در صنایع میکروالکترونیک، هسته ای، خودروسازی، موشکی و هوافضا مورد استفاده قرار می گیرد.

3موارد کاربرد کلین روم داروسازی چیست؟

در تولید آنتی بیوتیک، تولید داروهای معمولی و عفونی و آسیب شناسی حیوانی کاربرد دارد.

4چرا پنجره کلین روم باید در مقابل محصولات شیمیایی تمیز کننده مقاوم باشد؟

اتاق های تمیز کننده هر روز با انواع مواد شیمیایی قوی در معرض تمیز کردن شدید قرار می گیرند تا از مقادیر بالای بهداشتی اطمینان حاصل کنند. پنجره اتاق تمیز نیز مانند سایر سطوح اتاق تمیز باید در برابر استفاده منظم از هرگونه مواد تمیز کننده مقاوم بوده و از هرگونه واکنش بین درب و مواد شیمیایی جلوگیری شود.

5دوش اتاق تمیز چه خصوصیاتی دارد؟

یکی دیگر از تجهیزات کلین روم دوش هوا است که در ورودی اتاق قرار دارد و کاربردش از بین بردن آلودگی از افراد است.

6تاریخچه اتاق تمیز به چه زمانی بر می گردد و اولین مبتکر آن کیست؟

به صد سال پیش بر می گردد و لرد لیستر کسی بود که باکتری ها را عامل عفونت زخم ها شناسایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم