کف سازی اتاق تمیز

انجام کف سازی در اتاق تمیز

هنگام طراحی یک اتاق تمیز جدید، کفپوش می تواند از جمله مراحل اولیه تهیه یک اتاق تمیز محسوب شود. همانطور که آلودگی جریان رو به پایین دارد، این عنصری است که اغلب به اندازه مواردی که در ساخت اتاق تمیز دیرتر انجام می شوند، مورد توجه قرار نمی گیرد. در کف سازی اتاق تمیز (به عنوان مثال دیوار سازی). اما یک کف ناسازگار با اتاق تمیز می تواند آلودگی را به محیط وارد کند و از این طریق فرآیندهای تولید را در معرض خطر قرار دهد.

گزینه ها و فناوری موجود در بازار در حال رشد است. در نظر گرفتن کفپوش در ابتدای مرحله برنامه ریزی اتاق تمیز بسیار مهم است ، بنابراین نوع صحیح آن انتخاب می شود و ملاحضاتی که شامل جی‌ام‌پی به معنی اصول ساخت خوب نیز می شود. بعلاوه کف موجود، سازگاری فرآیند، پروتکل تمیز کردن و نوع اتاق تمیز تصمیم گیری را پیش می برد.

کف سازی اتاق تمیز چگونه است؟

در کف سازی کلین روم دو گزینه اصلی کفپوش اتاق تمیز وجود دارد که عبارتند از: کفپوش شل و کف وینیل. هر یک از آنها دارای انواع مختلفی هستند که مزایا و فرصت های خاص خود را به همراه دارند. هر دو نوع در چند رنگ موجود است، به این معنی که مناطق را می توان به صورت کد گذاری شده برای نشان دادن مناطق جداگانه در اتاق تمیز یا مسیرهایی را برای عوامل راهنما ایجاد کرد.

کفپوش ماژولار اتاق تمیز

کفپوش دراز کشیده یا ماژولار  نظافت کفپوش اتاق تمیز را ساده و راحت می کند، که هیچ گونه امکان ریزش ندارد. ماهیت ماژولار کف باعث می شود تا با گسترش امکانات به راحتی کفپوش ها را گسترش داده یا جابجا کنید. حداقل کار آماده سازی لازم است زیرا می تواند مستقیماً در اکثر طبقات نصب شود. به همین دلیل این کف برای بسیاری از موارد نوسازی و بازسازی مناسب است.

کف سازی اتاق تمیز

نگاهی به انواع کفپوش اتاق تمیز

سادگی و دوام کفپوش اره برقی

سادگی و دوام کفپوش اره برقی آن را برای اتاق های تمیز ISO کلاس  7 و 8 در هر دو محیط مهندسی و کارخانه ای مناسب می کند. به طور معمول، اینها اتاق های تمیز نظیر ماژولار و یا دیوار نرم هستند، بنابراین کفپوش ماژولار مناسب است. همچنین امکان گسترش در آینده را فراهم می کند.

انواع کف سازی اتاق تمیز

مدل هایی مانند Gerflor GTI Max Decor Jigsaw دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ترافیک و با ظرفیت بارگیری قابل توجه تا 120 کیلوگرم در سانتی متر مربع است و آسیب به کاشی بعید است. اگر یک کاشی آسیب ببیند، مدت طولانی خاموش شدن وجود ندارد در حالی که کف جدید گذاشته می شود، زیرا کاشی ها می توانند در عرض چند ثانیه تعویض شوند.

این مدل همچنین می تواند با قرار دادن یک شبکه مس رسانا در زیر کاشی ها، برای کاربردهایی که حساسیت به بارهای استاتیک نگران کننده است، به کف ESD  ارتقا یابد.

برخی از فرایندها، مانند تولید کامپوزیت برای هوا فضا، دارای مسائل فرسایشی هستند که می توانند حساسیت محصول را تحت تأثیر قرار دهند. با استفاده از کف اره مویی اره برقی بدون چسب، نیازی به چسب نیست و خطر آسیب به اجزای حساس را که می تواند تحت تأثیر خارج شدن گاز قرار گیرد کاهش می دهد. حتی می توان آن را به راحتی در محیط های کنترل شده موجود نصب کرد.

کفپوش وینیل

کفپوش وینیل می تواند فضای صاف و تمیز محیط اتاق تمیز را فراهم کند و اغلب به گوشه ها پوشانده می شود تا یک اتصال بدون درز با دیوار ایجاد شود. هیچ ترک یا شکافی برای تجمع آلودگی ذرات باقی نمی گذارد.

یک PU با اتصال متقابل و UV را در نظر بگیرید، از آنجا که پلیمرها به هم نزدیکتر می شوند ، باعث ایجاد مواد با دوام تر و مقاوم در برابر خراش می شوند. خراش در کف می تواند ذرات را در محیط آزاد کند و خطر در فرآیند ایجاد کند. هرچه کفپوش اتاق تمیز با دوام تر و سخت تر باشد، خطر آلودگی کاهش می یابد، به همین دلیل اتصال متقابل و پخت UV بسیار مهم است.

تصویری از کفپوش وینیل

کفپوش وینیل

ویژگی کفپوش وینیل

برای سطح اضافی محافظت در برابر بار زیستی، Gerflor یک وینیل ضد میکروبی ارائه می دهد. کفپوش وینیل BioControl نام آن هست.

این برای برنامه های کاربردی GMP / دارویی بسیار مناسب است زیرا مقاومت مناسبی را در برابر بیوسیدهای مورد استفاده برای تمیز کردن چرخشی در این امکانات فراهم می کند. این کفپوش دارای گواهینامه استفاده در اتاق های تمیز ISO 3 و اتاق های تمیز GMP درجه A است که دارای مقاومت فوق العاده در برابر مواد شیمیایی و مقاومت در برابر ترافیک سنگین است.

این عملکرد میکروبیولوژیکی خوبی با سطح کاملاً متراکم با حداقل زبری میکرو ارائه می دهد و آن را باکتری و استاتیک می کند. Gerflor  برای جلوگیری از احتباس ذرات در هنگام پیچیده شدن دیواره ها، لبه ای مخروطی نیز دارد.

برخی از برنامه های حساس به کف بالا رفته احتیاج دارند زیرا باعث می شود خدمات در زیر کار کنند. به عنوان مثال، استخراج؛ ارتفاع کار را برای دسترسی به ماشین آلات افزایش می دهد. و به مدیریت جریان هوا از طریق سوراخ شدن کف کمک می کند.

کفپوش های سنتی در اتاق تمیز

کفپوش های سنتی و معروف PUR که یک ورق PVC و کف کاشی با ضخامت 2 میلی متر است، دارای نمره BRE Global A+ و  ENP 472 هستند. عمده استفاده آن ها مانند محیط های آموزشی و بهداشتی هستند. با کنترل فرآیند، الزامات بهداشتی و ایمنی را متعادل می کند، زیرا از نظر انتشار شعله به طور کامل با EN 13501-1 آزمایش شده و دارای مقاومت در برابر لغزش اند،در شرایط خشک (DS) تا EN 13893 طبقه بندی شده اند.

کاربردهای کفپوش های سنتی در مقیاس بزرگ

برای کاربردهای در مقیاس بزرگ، اتصالات انبساطی می توانند به رابط کف وینیل با امکانات موجود کمک کنند. این اتصالات در کلین روم بصورت کنسرت لاستیکی هستند که از کفپوش در هنگام انبساط حرارت و انقباض بسته به حرکت ساختمان محافظت می کنند. اگر ساختمان به دلیل شرایط جوی حرکت کند، اینها انعطاف پذیری ایجاد می کنند.

قبل از نصب این کفپوش یک دوره ضد رطوبت شیمیایی برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در زیر کف استفاده شد. این آماده سازی طول کف را افزایش می دهد، زیرا خطر آسیب دیدگی با گذشت زمان به طور قابل توجهی کاهش می یابد و از زمان پتانسیل پایین آمدن محافظت می کند.

ویژگی پوششی کفپوش اتاق تمیز

یکی از مشخصه های برجسته طراحی GMP این هست که کفپوشی پوشیده، یک سیستم صاف و تمیز را ایجاد می کند. معمولاً در اتاق های تمیز سیستم پانل نصب می شود، این امر باعث می شود که بهترین گزینه برای اتاق های بهداشت و درمان باشد.

کف های پوششی ضد آب

کف های پوششی ضد آب و با دوام نیز هستند. Gerflor  دارای یک حق ثبت اختراع است که در انتظار سیستم Cached Corner است، این سیستم با جوشکاری کمتری لطیف تر می شود و باعث می شود گرد و غبار کمتر جمع شود. همچنین به آنها قدرت و دوام بیشتری می دهد که در برابر ترافیک مقاومت می کنند. کاشی های وینیل با شبکه مسی برای ایجاد کف ESD بکار می روند. اینها را می توان در محیطهای حساس به نیمه هادی یا استاتیک استفاده کرد.

تصویری از کفپوش ضد آب

کفپوش ضد آب

کفپوش همراه در کف سازی اتاق تمیز

سازمان هایی که به دنبال استفاده از مایعات در یک محیط تولید هستند ، باید کف پوش های بسته بندی شده را در نظر بگیرند. برای مثال یک طبقه بسته برای مشتری که یک ظرف 5000 گالنی محلول خطرناک را در خود جای داده در نظر بگیرید. “اگر ظرف از کار بیفتد ، کف باید کل محتوای آن را نگه دارد. کف بسته باید در ارتفاعی نصب شود که بتواند حامل محصول باشد.

هزینه کف سازی اتاق تمیز

هزینه کف پوش وینیل پنهان یا بسته بندی شده بیشتر از کف شل است، زیرا کار نصب آن بسیار زیاد است. این نیاز به چسب و همچنین جوشکاری بین کاشی و سوراخکاری دارد. با کفپوش وینیل با سطح بالایی از سطح، عملکرد و مزایای ایمنی بیشتری به شما می دهد که در صورت نیاز به گسترش، هزینه بسیاری از سازمانها را بیشتر می کند. این یک مورد عملکرد بیش از هزینه است. برای اطمینان از پایان و ضد آب بودن می توان تست نشت را انجام داد.

سخن پایانی

به طور کلی کف پوش اتاق تمیز نقش مهمی در محلول بزرگتر کنترل آلودگی دارد. مانند هر عنصر، این عنصر باید بتواند خطر را کاهش دهد، عملکرد را افزایش دهد و مقرون به صرفه باشد. هرچه کفپوش زودتر در برنامه ریزی تأسیسات اتاق تمیز در نظر گرفته شود، می تواند موثرتر باشد. نوع کفپوش مناسب به روند کار، جنس ساخت اتاق تمیز و پروتکل ها بستگی دارد. یک ارائه دهنده راه حل های اتاق تمیز خوب قادر خواهد بود انواع مختلف را توضیح دهد و نه تنها در مورد بهترین نوع، بلکه در مورد کاربرد صحیح، از جمله تهیه و رابط با امکانات موجود، مشاوره دهد.

سوالات متداول کف سازی اتاق تمیز

1چرا باید به نوع ساخت کفپوش اتاق تمیز بیش از حد معمول اهمیت داد؟
به دلیل اینکه جریان آلودگی بیشتر اوقات جهت رو به پایین دارد و در صورت بروز خطر آلودگی براحتی در محیط پخش می شود.
23.کدام نوع کفپوش برای استفاده در شرایط جوی نا مساعد مناسب تر است؟
کفپوش های وینیل به دلیل داشتن اتصالات لاستیکی هنگام انبساط و انقباظ از خود انعطاف نشان می دهند.
34.بهترین گزینه برای کفپوش اتاق تمیز حوزه بهداشت و درمان کدام است؟
مدل پوششی  به دلیل داشتن سطح صاف و تمیز بهترین گزینه برای مصارف بهداشت و درمان هستند.

4 Comments

  1. مونا گفت:

    کفپوش اتاق تمیز چه مزایای برای دفع آلودگی در اتاق تمیز دارد؟

    • مانند هر کدام از تجهیزات اتاق تمیز این عنصر هم خطر آلودگی را کاهش می دهد، عملکرد را افزایش دهد و مقرون به صرفه است. هرچه کفپوش زودتر در برنامه ریزی تأسیسات اتاق تمیز در نظر گرفته شود، می تواند موثرتر باشد.

  2. علیرضا گفت:

    هزینه کف پوش اتاق تمیز چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم