کاربرد دستگاه هوا ساز

یونیت هوای تازه

یونیت هوای تازه چیست؟

امروزه از دستگاه یونیت هوای تازه یا همان یونیت هواساز برای اینکه بتوان دمای داخل اتاق را تنظیم و گاهی اوقات هوای تازه را جایگزین هوای کثیف استفاده شود، کاربرد دارد. به طور معمول این نوع دستگاه ها دارای 3 مدل هایژنیک، معمولی، سقفی می باشد که بستگی به کار دارد که از کدام مدل برای کار استفاده شود. اگر بخواهیم یک توضیح جامع برای دستگاه یونیت هوای تازه داشته باشیم این گونه است که از این دستگاه برای خنک کردن، گرم کردن و به وجود آوردن هوای تازه از یونیت هوای تازه استفاده می شود.

دستگاه یونیت هوای تازه

یونیت هوا ساز

مزایای پکیج یونیت

امروزه استفاده از دستگاه های یونیت هوای تازه مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  1. قیمت مناسب نسبت به دستگاه های تهویه هوا
  2. عملکرد بسیار قوی برای تهویه هوای داخل اتاق تمیز
  3. نصب و راه اندازی آسان نسبت به دستگاه های دیگر
  4. نیاز نداشتن به فضای زیاد برای نصب

انواع دستگاه هوای تازه

امروزه دستگاه هایی که برای یونیت هوای تازه به وجود آمده است به صورت 3 مدل می باشد که در ادامه خواهیم گفت. دسته های یونیت هوای تازه به این گونه است، 1-هواساز آپارتمانی، 2-هواساز صنعتی، 3- هوا ساز خانگی در ادامه هر کدام را به صورت جدا خواهیم توضیح داد.

1-امروزه از دستگاه یونیت هوای تازه در صنایع استفاده می شود، به این دلیل که نیاز است وضعیت هوا را تحت کنترل خود بگیرد. از دستگاه هوا ساز در اتاق تمیز، بیمارستان ها، سوله های صنعتی، مورد استفاده می شود، به این دلیل از این دستگاه ها استفاده می شود که نیاز است در همه حال هوای داخل اتاق مورد نظر تهویه شود و گاهی اوقات نیز نیاز می باشد که هوای داخل اتاق گرم یا سرد باشد و دستگاه هوای تازه می تواند این کار را برای شما به صورت حرفه ای و بدون مشکل برای شما به ارمغان بی آورد.

هواساز آپارتمانی

این دستگاه به این نوع می باشد که به تمام واحد هایی که داخل آن ساختمان می باشد هوا را تهویه و گاه گرم و سرد می کند، کاربرد این نوع دستگاه نصبت به دستگاه صنعتی یکی می باشد مگر این که جسه دستگاه نسبت به دستگاه صنعتی بزرگ تر و یا کوچک تر باشد این بستگی به بزرگی و نیاز ساختمان دارد که چقدر لازم است هوای تازه وارد و کنترل هوا را در دست بگیرد. در دستگاه های هواساز اپارتمانی دارای چند مدل می باشد که بسته به ساختمان ارائه می شود. 1-پکیج یونیت، 2-دستگاه سرمایشی و گرمایشی زنت، پکیج روف تاپ این مدل های دستگاه هوا ساز اپارتمانی می باشد که گفته شد.

دستگاه هوای تازه آپارتمانی

هواساز آپارتمانی

هواساز خانگی

به دلیل اینکه یک خانه نسبت به ساختمان کوچک می باشد جسه دستگاه هواساز خانگی نیز نسبت به صنعتی و ساختمانی کوچک تر می باشد. این دستگاه ها به صورت استاندارد دارای رطوبت زدایی نمی باشند و اگر فرد می خواهد که دستگاه هوا ساز خانگی اش دارای قابلیت رطوبت زدایی باشد باید به کارخانه این دستگاه مراجعه کرده و به صورت دلخواه سفارش خود را انجام دهد.

هواساز صنعتی

به این صورت می باشد که امروزه از دستگاه یونیت هوای تازه صنعتی مورد استفاده می گیرد، به این دلیل که این کارخانه های صنعتی به دلیل این که بسیار بزرگ می باشد و گرم کردن و سرد کردن آن بسیار سخت می باشد از دستگاه هوا ساز صنعتی استفاده می شود که کار خود را راحت تر بکنند.

کاربرد صنعتی دستگاه هوای تازه

هواساز صنعتی

کاربرد دستگاه هوای تازه

امروزه دستگاه هوای تازه کاربرد های زیادی دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پیوست.

  1. اتاق تمیز: اصلی ترین استفاده از دستگاه یونیت هوای تازه در اتاق تمیز می باشد به این دلیل که شرایط هوا داخل اتاق تمیز بسیار حائز اهمیت می باشد.
  2. مراکز درمانی: مرکز های که شامل بیمارستان می باشد و استرلیزه و پاک بودن هوا و مناسب بودن هوا برای کارکنان و بیماران داخل بیمارستان مهم می باشد استفاده می شود.
  3. رستوران ها
  4. مراکز علمی و دانشگاهی
  5. سالن برگزاری سمینار
  6. باشگاه های ورزشی: ماننده ورزشگاه الدحیل قطر که دارای دستگاه تهویه هوای پیشرفته که تا به حال در نوع خودش دیده نشده می باشد و بسیار حرفه ای و جامع می باشد.
  7. فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ
اجزای تشکیل دهنده دستگاه هوای تازه

به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم دستگاه هوای تازه دارای یک سری قطعات اصلی می باشد که در ادامه آن ها را مورد برسی خواهیم قرار داد.

  • کانال تغذیه هوا
  • قطعات کنترل کننده هوا
  • اپراتور هوای گرم و سرد
  • لرز گیرها
  • دستگاه رطوبت زدایی صنعتی و خانگی
  • فن سانتریفیوژ
  • محفظه اختلاط کننده
  • فیلتر هوا

در ادامه برخی از قطعات دستگاه یونیت هوای تازه را توضیح خواهیم دادید، با ما همراه باشید.

1- اپراتور یا همان کویل هوای سرد و گرم

دستگاه هایی هستند که برای این که هوای داخل اتاق را سرد کنند از جریان سرد دی ایکس کویل برای سرمایش استفاده می کنند، اما از طرف دیگر برای گرم کردن اتاق از گاز های حاصل از احتراق سوخت برای گرم کردن دمای اتاق استفاده می شود. گاهی اوقات نیز می باشد در دستگاه های کویل ها برای گرم کردن هوا از یک سری هیتر های برقی یا همان بخاری های برقی برای گرم کردن هوا استفاده می شود، به این صورت که از المنت های برقی انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می کند.

قطعه کویل در هواساز

کویل گرمایشی و سرمایشی

2- فیلتر هوا

به این صورت می باشد که هنگامی که دستگاه یونیت هوای تازه می خواهد هوای تازه را جایگزین هوای قدیمی بکند دارای فیلتر است تا ذرات آلوده و میکرون ها تا اندازه مشخص را مانع ورود آنها به هوای اتاق تمیز شوند تا وضعیت داخلی هوا را به مشکل نیاندازد. از دید من این اصلی ترین قطعه دستگاه یونیت هوای تازه می باشد که مورد استفاده می شود، به این صورت اگر شما از دستگاه یونیت هوای تازه استفاده می کنید فیلتر باعث می شود، که هوای داخل محیط را دچار اختلال نکند. این را در نظر بگیرید که فیلتر هوای که داخل دستگاه یونیت هوای تازه استفاده می شود چند مدل می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  1. فیلتر هپا
  2. فیلتر اولپا
  3. فیلتر کیسه ای
  4. فیلتر فلزی
  5. فیلتر الیاف شیشه ای
نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که دستگاه یونیت هوای تازه دستگاهی برای تهویه هوا و گرم کردن و سرد کردن هوای داخل اتاق تمیز استفاده می شود، به این صورت که اصلی ترین قطعه داخل اتاق تمیز دستگاه یونیت هوا ساز اتاق تمیز می باشد، به این نتیجه رسیدیم که دستگاه هوای ساز دارای یک سری فیلتر و تجهیزات هواساز اتاق تمیز می باشد که باعث می شود برخی از آلاینده های هوا که باعث می شود شرایط محیط داخل اتاق تمیز را دچار اختلال کند و به هم ریز جلوگیری می کند که اصلی ترین کار برای این نوع دستگاه می باشد.

 

سوالات متداول یونیت هوای تازه

1آیا کیفیت دستگاه یونیت هوای تازه در کیفیت هوا تاثیر دارد؟
بله صد در صد در کیفیت هوایی که به شما می دهد بسیار تاثیر گذار می باشد، اگر به دنبال این هستید که کیفیت هوای داخل اتاق تمیز شما به بهترین صورت باشد توصیه می شود که از با کیفیت ترین دستگاه یونیت هوای تازه استفاده کنید.
2از کجا دستگاه یونیت هوای تازه با کیفیت خریداری کنیم کنیم؟
اگر به دنبال این هستید که برای کار خودتان از دستگاه یونیت هوای تازه استفاده کنید می توانید از فروشگاه های که لوازم خانگی و صنعتی را می فروشند می توانید خریداری کنید، ولی توصیه ما به شما این است که برای خرید دستگاه به کارخانه آن مراجع کنید و از با کیفیت بودن دستگاه مطلع شوید.
3برای نصب دستگاه یونیت هوا چه کار کنیم؟
شما می توانید به 2 صورت دستگاه یونیت هوای تازه را نصب کنید، 1- استخدام تیم حرفه ای برای نصب دستگاه، 2- اگر شما توانایی و علم این را دارید که خودتان دستگاه را نصب کنید بهتر است که خودتان نصب کنید و هزینه اضافی ندهید ولی اگر ندارید توصیه می شود که عمل نصب را به دست یک تیم حرفه ای بسپارید.
4جنس دستگاه یونیت هوای تازه از چی می باشد؟
این بستگی به دستگاهی که شما می خرید دارد اما به صورت کلی و بیشتر دستگاه های یونیت هوای تازه جنس بدنه آن استیل می باشد، اما در گاهی اوقات نیز می باشد که به صورت دلخواهی که شما سفارش می دهید جنس بدنه آن چیز دیگری باشد، ولی اگر به دنبال این هستید که دستگاه زود خراب نشود و مشکل برای شما پیش نیاید از بدنه استیل برای دستگاه خود استفاده کنید.

5 Comments

  1. سعید گفت:

    کار یونیت هوای تازه چیست؟

  2. هادی گفت:

    کاربرد یونیت هوای تازه چیست؟

    • از کاربردهای مهم آن در اتاق تمیز است و می توان گفت که اصلی ترین استفاده از دستگاه یونیت هوای تازه در اتاق تمیز می باشد به این دلیل که شرایط هوا داخل اتاق تمیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

    • mz hashemi گفت:

      سلام
      یونیت در واقع یک نوع فن است که هوای تازه را به داخل محیط کلین روم انتقال می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم