تصویری از روشنایی اتاق تمیز

روشنایی اتاق تمیز و انتخاب مناسب

نورپردازی اتاق تمیز اغلب در طراحی اتاق تمیز مورد پسینی است ، زیرا عملکرد اصلی اتاق تمیز کاهش آلودگی است. بنابراین هنگام شناسایی نوع اتصالات نوری برای استفاده، باید فقط به سطح لوکس مورد نیاز برای فرآیند توجه نشود، بلکه باید بدانید که چگونه این انتخاب نور ممکن است بر جریان هوا و فیلتراسیون تأثیر بگذارد. در این نقاله درباره روشنایی اتاق تمیز مطالعه می کنیم.

راهنمای میزان درخشانی محیط، برنامه و وظیفه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، بسته به این متغیرها انتخاب های زیادی انجام می شود. مسلماً بیشترین تأثیر هنگام انتخاب نور، طبقه بندی ISO اتاق تمیز است.

روشنایی اتاق تمیز و توضیحات

بهترین نوع روشنایی برای اتاق تمیز

ملاحظات کلاس ISO در روشنایی اتاق تمیز

برای دستیابی به سطوح دقیق نظافت و هوای مورد نیاز در طبقات بالاتر اتاق تمیز ، فضای سقف برای فیلتراسیون در اولویت است. به عنوان مثال اتاق های تمیز ISO 5 ممکن است به پوشش سقفی کامل نیاز داشته باشند، بنابراین فضا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در اینجا چراغ های تخت LED یک گزینه عملی است. شکل خطی به این معنی است که آنها ردپایی مناسب دارند که می تواند بین فیلترهای HEPA یا ULPA به صورت سطحی نصب شود، تا انتشار خوب نور از طریق تاسیسات تضمین شود. مشخصات اتصالات را در نظر بگیرید. چراغهای قطره ای تمیز کردن راحتی دارند و تأثیر کمی بر جریان هوا دارند.

برای طبقات پایین اتاق تمیز، گزینه های بیشتری وجود دارد زیرا فضای سقف از اولویت کمتری برخوردار است. چراغهای LED صفحه تخت با سقف یکپارچه در سقف مونو بلوک  گرفته و باعث تمیز کردن، پاک شدن و قابل اسپری شدن می شوند.

سرویس و نگهداری در روشنایی اتاق تمیز

هنگام در نظر گرفتن نوع چراغ هایی که باید در مرحله طراحی و برنامه ریزی اتاق تمیز استفاده شود، سرویس و نگهداری مهم است.

مدت هاست که LED به عنوان نوع روشنایی اصلی، جایگزین روشنایی فلورسنت شده است. زیرا نه تنها بیشتر دوام می آورد بلکه از وات کمتری نیز استفاده می کند. بنابراین استفاده از روشنایی LED مزیت مضاعف صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش میزان نگهداری مورد نیاز را دارد.

چراغ های قابل تعویض در داخل اتاق امکان تعویض چراغ اتاق تمیز را برای روشنایی کلین روم از داخل مجموعه فراهم می کنند، این امر زمانی مطلوب است که فضای بالای سقف محدود باشد و پرسنل تعمیر و نگهداری برای دستیابی به آن تلاش کنند.

در حالت ایده آل، اگر فضا در دسترس باشد، چراغ های قابل تعویض سمت سقف اجازه می دهند که سرویس و نگهداری از خارج انجام شود، بدون این که یکپارچگی اتاق تمیز بهم بخورد.

اگر مدل های کنار سقف استفاده می شوند، باید قابل پیاده روی باشند. به طوری که ایمنی در هر زمان که تعمیر و نگهداری بالای اتاق تمیز انجام می شود، حفظ شود.

شبیه سازی روشنایی اتاق تمیز

برای اطمینان از تأسیسات با سطح لوکس مورد نیاز ، می توان در مرحله طراحی یک شبیه سازی روشنایی اتاق تمیز ایجاد کرد. با استفاده از نرم افزار تخصصی برنامه ریزی نور ، می توان صفحه کارایی و خروجی روشنایی را تنظیم کرد. شبیه سازی تولید شده به شما امکان می دهد تا حتی یکنواخت از نور را بررسی کنید و نقاط لکه دار را شناسایی کنید.

این اجازه می دهد تا توزیع نور برای اطمینان از مطابقت با الزامات مورد آزمایش قرار گیرد. علاوه بر بررسی اینکه سطح نور به اندازه کافی بالا است، این موضوع نیز تأیید می کند که روشنایی بیش از حد مشخص نشده است. روشنایی بیش از حد نه تنها به معنای سرمایه گذاری بالاتر از نیاز واقعی است، بلکه به معنی نگهداری غیرضروری نیز خواهد بود.

کنترل روشنایی در اتاق تمیز

کنترل روشنایی اتاق تمیز می تواند برای تسهیل نیازها و بودجه های فردی طراحی شود. محل کنترل باید در نظر گرفته شود و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

کنترل دستی در کنار یک اتاق تمیز این مزیت را دارد که مجریان لباس پوشیده مجبور نیستند برای روشن کردن روشنایی از محیط تمیز خارج شوند. سوئیچ های پیزو در اینجا موثر هستند زیرا دوام بالایی دارند، می توانند کاملاً آب بندی شوند و از حجم کمی برخوردار هستند، بنابراین ظرفیت کمتری برای نگهداری گرد و غبار دارند.

همچنین می توان از طریق سیستم کنترل اتاق تمیز، روشنایی را کنترل کرد که می تواند نور را با کنترل روز / شب متناسب با الگوهای شیفت تغییر دهد.

کنترل خودکار از طریق یک سیستم با سنسور غیرفعال سنسور مادون قرمز (PIR) می تواند اطمینان حاصل کند که انرژی در هنگام خالی بودن اتاق تمیز به هدر نمی رود. ضمناً اطمینان خاطر از سلامتی و ایمنی این که اپراتورها هرگز از سطح لوکس مورد نیاز بی بهره باشند.

این نوع روشنایی در تاسیسات برنده جایزه Convatec مورد استفاده قرار گرفت (تصویر بالا).

ما در حال مشاهده روند روشنایی به دنبال مجموعه پیشرفتهای اتوماسیون خانگی هستیم. با ویژگی هایی مانند سطح نور تطبیقی ​​برای اشغال و توانایی تغییر خروجی نور و رنگ با یک ضربه سوئیچ، متناسب با طیف گسترده ای از برنامه ها.

الزامات لوکس در روشنایی کلین روم

به درستی رسیدن به سطح لوکس مورد نیاز یک گام اساسی برای عملکرد ایمن و موثر در یک محیط کنترل شده است. به طور معمول، حداقل نیازهای لوکس برای یک اتاق تمیز با تولید اجزای کوچک و حساس ایجاد می شود. پس از آن سطح روشنایی باید به اندازه کافی بالا باشد تا فرآیندها به درستی روشن شوند.

سطح لوکس مورد نیاز به وظیفه انجام شده بستگی دارد. به عنوان مثال، کار با جزئیات دقیق به 1000 لوکس در صفحه کار نیاز دارد، در حالی که کارهای مونتاژ عمومی فقط به 500 لوکس نیاز دارد.

موسسه مهندسین خدمات موسسه چارتر (CIBSE) دارای یک کد برای روشنایی داخلی است که با در نظر گرفتن برنامه کاربردی ، طیف وسیعی از روشنایی خدمات را در لوکس پیشنهاد می کند. یک نمونه در زیر نشان داده شده است.

جدول لوکس در اتاق تمیز

راهنمای میزان درخشانی

امتیاز IP برای روشنایی کلین روم

IP یا درجه حفاظت از نفوذ برای محیط های کنترل شده بسیار مهم است ، زیرا آنها سطح محافظتی را که چراغ ها از اشیا جامد و رطوبت ایجاد می کنند ، نشان می دهند.

جدول راهنمای محافظت از آب و خاک

راهنمای محافظت از آب و خاک در اتاق تمیز

درجه بندی IP دو رقم دارد ، اول محافظت در برابر اجسام جامد و درجه دوم محافظت در برابر رطوبت. جدول IP زیر توضیح می دهد:

بیشتر اتاق های تمیز ممکن است از IP45 راضی باشند، به این معنی که نور در برابر جسم جامد بزرگتر از 1 میلی متر محافظت می شود و در برابر جت های مایع محافظت می کند. این محافظت از رطوبت بالاتر از یک تاسیسات عمومی است، زیرا اتاق تمیز اغلب تمیز می شود بنابراین باید بتواند در برابر اسپری تمیز کننده مقاومت کند.

برخی دیگر ممکن است به درجه بالاتر IP65 نیاز داشته باشند، این بدان معناست که واحدها کاملاً گرد و غبار دارند و اجازه نفوذ ندارند و از جت های مایع محافظت می کنند. مثل همیشه، شرکت ها بسته به وظیفه و کاربردشان باید ارزیابی کنند.

رنگ روشنایی در اتاق تمیز

رنگ نور توسط درجه کلوین آن تعیین می شود، که نشان دهنده دمای رنگ است. باید به وظیفه توجه شود. طیف درجه بندی کلوین از سفید گرم (3000-3000 K) شروع می شود و با سفید سرد (3100-4500 K) تا نور روز (4600-6500 K) افزایش می یابد.

جدول راهنمای رتبه بندی کلوین

جدول رتبه بندی کلوین برای روشنایی کلین روم

جدول راهنمای رتبه بندی کلوین

نورپردازی وظیفه به نور سفید یا نور روز نیاز دارد ، اما مهم نیست که بیش از حد از روشنایی استفاده کنید، زیرا اگر محیط خیلی روشن باشد، این می تواند باعث خستگی دید در کارگران شود.

همچنین باید به تأسیساتی که اتاق تمیز را در خود جای داده است توجه شود. امکانات اغلب ترجیح می دهند متناسب با رنگ باشد، زیرا باعث ایجاد تداوم برای افرادی می شود که در بین فضاها قدم می زنند.

نور ماورا بنفش در اتاق تمیز

اگرچه غالباً از LED برای نورپردازی عمومی استفاده می شود، اما نورپردازی ماورا بنفش دارای برخی از برنامه های خاص وظیفه محور در نور اتاق تمیز است.

در فرایندی که به عنوان ضد عفونی UV شناخته می شود، نور ماورا بنفش میکروب کش می تواند باکتری ها، مخمرها و قارچ ها را به سرعت و بدون نیاز به مواد شیمیایی تمیزکننده خشن از بین ببرد. که در واقع هم از بودجه و هم از محیط زیست سود می برد. این با ملاحظات H&S همراه است زیرا این نور می تواند برای افراد مضر باشد.

مشعلهای ماورا بنفش همچنین یک کمک آموزشی فوق العاده برای افراد عملیاتی هستند، استفاده از ژل و پودر UV برای برجسته کردن خطرات آلودگی متقابل، بهبود رعایت بهداشت دست و پروتکل های تمیز کردن نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

لامپهای ماورا بنفش یک انتخاب محبوب برای کارهای بازرسی هستند زیرا درخشندگی ایجاد شده به راحتی می تواند آلودگی را تشخیص دهد.

بازوهای مفصلی روی این لامپ ها می توانند به شما اجازه دهند تا طیف وسیعی از کارایی را برای جلب رضایت انواع محصولات فراهم کند. باید به اندازه منطقه کار توجه شود، زیرا DIN EN 12464-1 با در نظر گرفتن منطقه اطراف نیز به “نور مناسب کار در مکان مناسب” نیاز دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روشنایی اتاق تمیز پرداخته شد تا اطلاعات مناسب در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

سوالات متداول هواساز هایژنیک اتاق تمیز

1مهمترین فاکتور در انتخاب نور اتاق تمیز کدام است؟
بیشترین تأثیر هنگام انتخاب نور، طبقه بندی ISO اتاق تمیز است.
2مزیت چراغ های LED نسبت به لامپ های قدیمی چیست؟
دوام بیشتر و مصرف وات پایین تر.
3مزیت کنترل دستی روشنایی در چیست؟
نوع ساختار آن که باعث عدم تجمیع آلودگی بر روی آن می شود. کلید های پیزو نوعی از آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم