فیلتر باکس با دریچه خورشیدی اتاق تمیز

فیلتر باکس با دریچه خورشیدی

کاربرد فیلتر باکس با دریچه خورشیدی

هنگامی که یک اتاق تمیز راه اندازی می شود، یک سری دریچه برای ورود و خروج هوا استفاده می شود. برای این نوع دریچه ها از چیزی به نام فیلتر باکس استفاده می شود که مانع آلاینده های میکروبی می شود تا  وارد اتاق تمیز نشوند. در این مقاله درباره فیلتر باکس با دریچه خورشیدی اتاق تمیز می خوانیم.

زمانی که برای یک اتاق تمیز فیلتر باکس نصب می شود باید توسط افراد حرفه ای نصب این نوع فیلتر باکس ها صورت بگیرد که هیچ گونه درزی داخل اتاق تمیز نباشد که هوای آلوده از دست فیلتر باکس فرار کند و وارد اتاق تمیز شود و شرایط محیطی را به هم بریزد.

استفاده از فیلتر باکس

فیلتر باکس

ارتباط فن باکس و فیلتر باکس

امروزه فن باکس و فیلتر باکس به صورت مرتبط به کار می رود یعنی این که با یک دیگر همیشه تعامل دارند، فن باکس به این صورت است که هوای داخل اتاق را خارج می کند و هوای تمیز را جایگزین هوای قدیمی می شود.

اما سوال اینجا پیش می آید فیلتر باکس کارش چیست؟ باید در جواب این سوال بگویم که فیلتر باکس هوای که توسط فن وارد یا خارج می شود ذرات و آلاینده ای که داخل هوا می باشد را تمیز می کند و باعث بهبود و بهتر شدن و طول عمر فن باکس می شود.

هدف از نصب فیلتر باکس

هنگامی که فیلتر باکس داخل یک اتاقی نصب می شود دارای چند هدف می باشد که در ادامه خواهیم گفت.

  • از بین بردن هوای آلوده و جایگزین کردن هوای تمیز
  • کم کردن صدا های داخل محیط
  • تعبیه چند ورودی و خروجی

اجزای فیلتر باکس

1- فیلتر

یکی از مهم ترین بخش های فیلتر باکس فیلتر مورد نظر می باشد که با بسته به شرایط محیط باید بین یکی از فیلتر های (هپا و آلپا) انتخاب کرد. توجه کنید که انتخاب نوع فیلتر به شما مربوط می باشد.

2- پلونیوم باکس

بدنه اصلی فیلتر باکس می باشد که بیشتر از جنس ورقه های آلومینیومی می باشد که گالوانیزه است و بیشتر با رنگ های کوره ای استاتیک وارد بزار می شود. در نظر بگیرید که ابعاد و استاندارد های پلو نیوم باکس بسته به شرایط محیطی شما می باشد.

3-داکت ورودی و خروجی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات فیلتر باکس می باشد که کار ورود و خروج هوای تعبیه شده را انجام می دهد. این نوع قطعه در بالا یا رو به روی فیلتر باکس نصب می شود که هوا به خوبی وارد و خارج شود.

کاربرد فیلتر باکس با دریچه خورشیدی

امروزه از فیلتر باکس با دریچه خورشیدی در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه مطلب خواهیم گفت برای چه کاری و در چه صنایعی استفاده می شود.

همان طور که در قبل توضیح داده شد کار فیلتر باکس کاهش صدای داخل محیط، تعبیه هوا و داخل و خارج کردن هوای داخل محیط می باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که در کدام صنایع این نوع فیلتر باکس استفاده می شود؟

در جواب به سوال باید بگویم که در ادامه خواهیم گفت برای کدام صنایع استفاده می شود.

  1. صنایع غذایی
  2. صنایع بیوتکنولوژی
  3. صنایع تجهیزات پزشکی
  4. بیمارستان ها
  5. آزمایشگاه ها و مناطق تحقیقاتی
  6. صنایع دارویی
  7. صنایع شیمیایی
تصویری از فیلتر باکس

کاربرد فیلتر باکس

دریچه خورشیدی

در ادامه مطلب خواهیم گفت که دریچه خورشیدی چیست و به چه علتی استفاده می شود. از دریچه های خورشیدی در اتاق های تمیز استفاده می شود، به این علت است که محیط داخل اتاق تمیز بسیار مورد اهمیت می باشد و وجود ذرات در آن باید در کمترین حالت ممکن باشد.

اما گاهی اوقات وجود دارد که اتاق تمیز از نوع درجه D باشد که در آن صورت از فیلتر باکس با دریچه خورشیدی استفاده نمی شود.

تصویری از دریچه خورشیدی

دریچه خورشیدی

دریچه خورشیدی به نحوی است که جنس تشکیل دهنده آن از جنس آلومینیوم در بیشتر اوقات بوده است مگر اینکه از استنلس استیل استفاده کنند برای آن. انتخاب جنس بسته به کارفرما دارد که برای اتاق تمیز خود چه نوع فیلتر باکس با دریچه خورشیدی می خواهد که استفاده کند.

ویژگی قابل توجه دریچه خورشیدی

یکی دیگر از ویژگی های که باعث می شود دریچه خورشیدی نسبت به دریچه های دیگر بهتر و با ارزش تر شود ایجاد فضای مناسب می باشد. به این گونه که اگر می بینید اتاق تمیز شما دارای زیبایی خاصی نمی باشد دریچه های خورشیدی می توانند زیبایی خاصی را علاوه بر کارایی بالا برای اتاق تمیز شما به ارمغان بی آورد.

کاربرد دریچه های خورشیدی

امروزه به دلیل اینکه از دریچه های خورشیدی استفاده می شود به دلیل این است که کاربرد های زیادی دارد، به این صورت که از دریچه های خورشیدی برای توزیع هوا به صورت گرد، مناسب برای ارتفاع فیلتر باکس 4 متری می باشد. یکی دیگر از ویژگی های دریچه خورشیدی این می باشد که مانع ورود گردو غبار تا میکرون های خاصی می باشد باعث بهتر شدن تهویه هوا اتاق تمیز می باشد.

شکل دریچه خورشیدی

امروزه دریچه های خورشیدی به 2 صورت ایجاد و تولید می شود. بیشتر شکل این نوع دریچه های خورشیدی مربع ای شکل می باشد، اما نیز گاهی مکان ها هستند که از شکل های مدور هندسی برای کار خود استفاده می کنند. این را در نظر بگیرید که شما می توانید نوع دریچه خورشیدی را خودتان انتخاب کنید با توجه به شغلتان.

استفاده دریچه خورشیدی در اتاق تمیز

امروزه به دلیل اینکه اتاق های تمیزی وجود دارد باید یک سری دریچه های برای اتاق تمیز نصب شود. یکی از بهترین دریچه ها دریچه خورشیدی می باشد. به این دلیل از دریچه های خورشیدی در اتاق های تمیز مانند اتاق عمل، صنایع غذایی، داروسازی و… استفاده می شود که باعث می شود هیچ گونه ذرات و آلاینده های شیمیایی وارد این اتاق های تمیز نشود و شرایط محیطی را دچار اشکال نکند.

کاربرد- دریچه خورشیدی در اتاق تمیز

دریچه خورشیدی در اتاق تمیز

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که یکی از بهترین راه های که می توان برای بهتر شدن شرایط محیطی اتاق تمیز شود نصب فیلتر باکس با دریچه خورشیدی می باشد به این دلیل نصب این فیلتر باکس با دریچه خورشیدی مهم می باشد که مانع وارد شدن آلاینده های شیمیایی و ذرات مضر برای محیط می باشد. اگر به دنبال این می باشید که شرایط محیطی شما دارای بهترین شرایط باشد می بایست فیلتر باکس را به دریچه خورشیدی نصب کنید که این دو در کنار یک دیگر بهترین عمل کرد را برای شما به ارمغان می آورند.

سوالات متداول فیلتر باکس با دریچه های خورشیدی

1آیا از فیلترباکس با دریچه های خورشیدی فقط برای اتاق تمیز استفاده می شود؟
خیر از این نوع فیلتر باکس و دریچه های خورشیدی در جاهای دیگر استفاده می شود که این بستگی به شما دارد که اگر به دنبال این هستید که هوای اتاق شما دارای بهترین شرایط باشه می توانید از فیلتر باکس با دریچه خورشیدی استفاده کنید.
2فیلتر باکس و دریچه خورشیدی مورد نظر را از کجا تهیه کنیم؟
برای اینکه بتوان فیلتر باکس و دریچه خورشیدی مناسب برای محیط کار خودتان تهیه کنید می توانید با مراجعه به بازاری که لوازم مربوط به کانال کشی می فروشند خریداری کنید. اما در نظر بگیرید که با فردی بروید که در این کار ها تجربه خاصی دارند.
3آیا کیفیت خوب فیلتر باکس با دریچه خورشیدی مهم است؟
این بستگی به شما دارد که چه نوعی از فیلتر باکس و دریچه خورشیدی بگیرید امروزه در بازار ها هر نوع کیفیتی برای این نوع دستگاه ها وجود دارد، اما شما می توانید با هزینه یکم بیشتر بهترین نوع دستگاه را بگیرید و به شما بهترین نتیجه را بدهد.
4آیا می توان به تنهایی کار نصب فیلتر باکس و دریچه خورشیدی را انجام داد؟
به صورت کلی اگر بخواهیم بگو که اگر شما یک فردی با تجربه می باشید که در زندگی خود برای دیگران کار نصب فیلتر باکس و دریچه خورشیدی را انجام داده اید بله می توانید اما اگر نیستید و دارای اتاق تمیز می باشید بهتر است که کار نصب را به یک تیم حرفه ای بسپاریم تا هیچ گونه درزی در اتاق تمیز به وجود نیاید و برای شما بعدا دچار مشکل نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم