انتخاب چرخ دستی برای کلین روم

چرخ دستی مناسب برای اتاق تمیز

اگر چرخ دستی های معمولی که در اداره ها و سایر مکان ها استفاده می شوند را دیده باشید اداری معمولی را بررسی کرده باشید، بیشتر آن ها دارای گرد و غبار آلودگی های محیطی هستند. به طور کل در فضاهای غیر از اتاق تمیز انتظار این آلودگی نیز می رود اما نحوه انتخاب چرخ دستی برای کلین روم به چه صورت است؟ برای این انتخاب چه فاکتور هایی را باید رعایت کنیم؟

در ادامه به بررسی نحوه انتخاب چرخ دستی برای اتاق تمیز می پردازیم.

نحوه انتخاب چرخ دستی برای کلین روم

انتخاب چرخ دستی برای کلین روم از این نظر بسیار حائز اهمیت است که چرخ های دستی برای عبور دادن اجسام حساس به نویز و دیگر مسائلی که در اتاق تمیز امری مرسوم محسوب می شوند استفاده می شود.

"نحوه

لاستیک مناسب برای کلین روم

از آنجایی که لاستیک ذاتاً عایق است، چرخ‌های لاستیکی رسانا برای کاربردهای امن برای ESD مورد نیاز هستند.

البته لازم به ذکر است که چرخ‌های لاستیکی معمولاً در محیط‌های تمیز که حاوی اسیدها، روغن‌ها و الکل‌ها هستند ضعیف عمل می‌کنند. علاوه بر این موضوع، سختی تمیز کردن، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و … می‌تواند باعث تخریب، تغییر شکل، خروج گاز یا ریزش ذرات شود. از این رو در هنگام انتخاب چرخ باید به جنس لاستیک آن توجه ویژه ای کنید.

چرخ‌های لاستیکی سخت گزینه‌ای از مواد مقاوم هستند که می‌توانند وزن بیش از 900 کیلوگرم را تحمل کنند. لاستیک های سخت برای استفاده در خشک کن، چرخ دستی های کامپیوتری و کابینت های دارای صفحه نمایش توصیه می شوند.

جنس چرخ دستی مناسب برای اتاق تمیز

چرخ‌های استاندارد که از جنس فنولیک هستند از گزینه های سنگین وزن برای چرخ دستی برای اتاق تمیز به شمار می روند؛ که برای کاربردهای فوق‌العاده تمیز، از جمله خشک‌کننده‌های فولادی ضد زنگ ایده‌آل هستند. همچنین این چنس چرخ دستی برای محیط های حساس و استریل به دلیل ناسازگاری با حلال های رایج تمیزکننده مانند الکل و استون کمتر مناسب است.

از روی دیگر چرخ های پلی اورتان معمولاً برای چرخ دستی های انتقال مواد شیمیایی استفاده می شوند. چرخ‌های پلی‌اورتان 15 سانتی متری یا بزرگ ‌تر برای  اتاق تمیز سیار مناسب هستند.

چرخ‌های فنولیک مقرون‌به‌صرفه و آسان بوده و از این رو از چرخ دستی های بسیار محبوب و کاربردی برای اتاق تمیز محسوب می شوند. علاوه بر این این چرخ دستی با گریس‌، روغن‌ و اسیدهای ملایم سازگار است. چرخ‌های فنولیک برای کف‌های بتنی صاف مناسب ‌تر هستند، اما در برخی موارد هنگامی که روی سطوح ناهموار کشیده می شوند دچار ساییدگی می شوند.

لازم به ذکر است که هنگامی که این چرخ دستی در معرض آب قرار می‌گیرد، فنولیک‌ها متورم می‌شوند و ترک می‌خورند. بنابراین چرخ‌های فنلی فقط در محیط‌های خشک توصیه می‌شوند. که لازم است در هنگام انتخاب چرخ دستی برای کلین روم به این موضوع توجه کنید.

جنس چرخ دستی مناسب برای اتاق تمیز

جنس مناسب برای چرخ دستی

سخن پایانی

چرخ دستی های استاندارد برای اتاق تمیز شامل یک بوق نیکل، چرخ آج ارتجاعی، پوشش گرد و غبار و بلبرینگ سلکن است. همچنین این چرخ دستی ها باید در برابر تقریباً تمام پاک کننده ها، حلال ها، روغن ها و اسیدها مقاومت داشته باشند و واکنش ندهند.

از نکات دیگر در انتخاب چرخ دستی برای کلین روم این است که چرخ های آن را از جنس مناسب با اتاق تمیز انتخاب کنیم. به عبارتی دیگر ممکن است که در اثر یک اتفاق مواد شیمیایی بر روی زمین بریزند و اگر چرخ چرخ دستی اتاق تمیز از جنس خوبی برخوردار نباشد با این مواد واکنش نشان می دهد و می تواند موجب خسارت شود.

سوالا متداول انتخاب چرخ دستی برای کلین روم

  1. آیا چرخ دستی برای اتاق تمیز نیاز است؟
    بسته به نوع فعالیت شما انتخاب چرخ دستی می تواند هم مناسب باشد و هم نباشد. اما عموما در اکثر اتاق های تمیز چرخ دستی از تجهیزاتی است ضروری می باشد.
  2. ESD چیست؟
    ESD به معنای تخلیه بار الکترلیکی بوده و چرخ های چرخ دستی مورد استفاده در کلین روم باید دارای این قابلیت باشند.
  3. بهتر است جنس چرخ دستی کلین روم از چه ماده ای باشد؟
    فولاد زنگ نزن می تواند انتخاب مناسبی برای انتخاب چرخ دستی برای کلین روم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم