بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان

اتاق کثیف بیمارستان

بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان

اگر در بیمارستان بوده اید، می دانید که خدمه نظافت به طور منظم اتاق های بیمارستان را تمیز می کنند. این خبر بسیار خوبی است زیرا بسیاری از میکروب های خطرناک در کمین بیمارستان ها هستند. با این حال، کف بیمارستان چقدر کثیف است؟ خیلی! کف بیمارستان ها میکروب های خطرناکی را در خود جای داده اند که اغلب با پاتوژن های خطرناک و بیماری زا همراه هستند؛ در ادامه به بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان به طور کامل پرداخته ایم.

بررسی آلودگی ها و بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان

اتاق‌های تجهیزات تمیز و کثیف بخشی ضروری از فرآیند مراقبت کلی کلینیک های درمانی و بیمارستان ها هستند، اما به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند. آن ها ممکن است پر زرق و برق نباشند، اما یکی از حیاتی ترین چرخ دنده های یک دستگاه درمانی هستند.  اتاق‌های تمیز و کثیف در ظاهر ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسند، اما در کنترل عفونت نقش مهمی دارند.

آن ها محل اتصال را در نقاط مهمی که عفونت می تواند گسترش یابد، پوشش میدهند. هنگامی که بیماران با لوازم پزشکی در تماس هستند و در مراحلی که لوازم پزشکی استفاده شده ، باید لوازم پزشکی دور انداخته یا تمیز شوند. این کار در بخش اتاق کثیف صورت میگیرد.

بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان

آلودگی های موجود در اتاق کثیف

معرفی بیماری های موجود در اتاق کثیف بیمارستان

شایع‌ترین عفونتی که بیماران در بیمارستان دریافت می‌کنند، ذات‌الریه است و پس از آن بیماری‌های گوارشی، عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های اولیه جریان خون، عفونت‌های محل جراحی و سایر انواع عفونت‌ها قرار دارند. بدیهی است که علائم بیمار نیز در تشدید این عفونت ها تاثیر به سزایی دارد. مشکلات سلامتی که بیماران را وادار به  بستری شدن  کرده اند، یکی از عوامل  ابتلا به بیماری عفونی هستند . به عنوان مثال، اگر سیستم ایمنی بدن بیمار به دلیل سرطان یا دیابت ضعیف شده باشد.

بهتر است بدانید که میکروب هایی که از قبل در بدن هستند  می توانند به سرعت تکثیر شوند. علاوه بر این، سایر عوامل شخصی مانند سوء تغذیه و زخم های جراحی می توانند احتمال عفونت های بیمارستانی را افزایش دهند. سن نیز نقش مهمی دارد. بیماران مسن و بسیار جوان (مانند نوزادان نارس) بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های بیمارستانی هستند. ذات الریه به اشکال مختلف ظاهر می شود و عمدتاً توسط باکتری ها، ویروس های مسری، قارچ ها و یا انگل ها ایجاد می شود.

عفونت‌های دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری ، دومین نوع شایع عفونت است که امروزه تشخیص داده می شود. در حالی که درمان آن ها با آنتی بیوتیک ها آسان است، اما اگر زود تشخیص داده نشوند و به موقع درمان نشوند همچنان می توانند باعث درد و سوزش زیادی شوند.

عفونت‌های محل جراحی

سومین عفونت و بیماری اتاق کثیف بیمارستان ، عفونت زخم پس از جراحی است. این عفونت از عوامل بسیاری نشات میگیرد: میکروب های خود پوست، میکروب های محیط جراحی؛ میکرول های ناشی از تجهیزات جراحی و هر عاملی که در جراحی وجود داشته است. اگر این نوع عفونت به موقع درمان نشود ممکن است برای خارج کردن عفونت، جراحی مجدد صورت گیرد.

عفونت‌های اولیه جریان خون

از دیگر بیماری هایی که بیماران در بیمارستان می توانند به آن مبتلا شوند، نفوذ باکتری ها یا قارچ ها به جریان خون است. آنها توسط پاتوژن هایی که از طریق مجرای روده یا لوله های پزشکی وارد بدن می شوند تحریک می شوند. گاهی اوقات باکتری ها یا قارچ ها نیز مستقیماً وارد جریان خون می شوند. اگر این بیماری نیز درمان نشود ممکن است به مرگ فرد منجر شود. عفونت های منتقل شده از طریق خون و فرآورده های خونی به ویژه مشکل ساز هستند این گونه عفونت ها عمدتاً باعث ابتلا به هپاتیت B و C و HIV میشوند.

احتما بیمار شدن در اتاق کثیف بیمارستان چقدر است؟

به نظر غیر منطقی می رسد، اما همان جایی که در زمان بیماری برای بهبودی می روید ممکن است حال شما را بدتر کند. یکی از دلایلی که ممکن است بیمارستان ها ما را بیمارتر کند طراحی بیمارستان بستگی دارد و می‌تواند بیمارستان‌ها را به کانون بیماری، جراحت و سلامت روان بد تبدیل کند.

عفونت‌های ناشی از مراقبت‌های بهداشتی بسیار شایع‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید و تهدیدی بزرگ برای ایمنی بیمار هستند. این عفونت‌ها باعث می‌شوند سالانه افراد زیادی از سرتاسر جهان جان خود را از دست بدهند. اگر پروتکل های اتاق کثیف به درستی تنظیم نشده باشد یا رعایت نشوند جان بسیاری از مردم به خطر خواهد افتاد.

بیماری شدن در اتاق کثیف بیمارستان

احتمال بیمار شدن در اتاق کثیف

دلایل بیمار شدن در اتاق کثیف بیمارستان چیست؟

هنگامی که تجهیزات از اتاق تمیز برای بیمار ارسال می شود، اتاق کثیف جایی است که تجهیزات استفاده شده، در آن به منظور تمیز کردن و یا دفع کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، این ظروف و محفظه ها برای جمع آوری و نگهداری زباله های انسانی استفاده می شود.

اگر اقلام زباله به درستی مدیریت نشوند، با رعایت دستورالعمل‌های کامل کنترل عفونت، می‌توانند به یک خطر جدی در خصوص بیماری های عفونی تبدیل شوند. بنابراین، اینجاست که اهمیت اتاق  کثیف مطرح می شود.

مطالعات نشان می دهد که میکروب‌ها اغلب از طریق تماس با جسمی که روی زمین قرار داشت، از زمین به دست منتقل می‌شوند و از طریق دست به سطوح دیگر از جمله ظروف آزمایش و سایر تجهیزات پزشکی سرایت میکند. به طور بالقوه، این ظروف می توانند میکروب هایی را در خود جای دهند که در صورت انتشار بسیار خطرناک هستند. اتاق کثیف به طور خاص طراحی شده است که اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد.

نحوه جلوگیری از بیماری اتاق کثیف بیمارستان

برای جلوگیری از بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان روش های بسیار زیادی وجود دارد، بهتر است بدانید که نوع میکروب به جدی شدن بیماری و نحوه درمان آن کمک می کند. شدت عفونت به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله سن و سلامت کلی شما، و همچنین محل ابتلای شما به این بیماری. برخی از گروه‌های بیماران در بیمارستان‌ها که مستعد ابتلا به این بیماری هستند شامل:

  • بیماران بخش مراقبت های ویژه
  • بیماران با تهویه مصنوعی
  • دریافت کنندگان  آنتی بیوتیک ها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • جراحی شدگان
  • سنین بالاتر

نکات مهم در هنگام ورود به اتاق کثیف بیمارستان

شما می توانید اقداماتی را برای کمک به محافظت از خود یا یکی از عزیزان در بیمارستان انجام دهید. از آنجایی که بزرگترین مقصر در انتقال عفونت، دست‌های شسته نشده است، اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که دست‌های خود را کاملاً با آب و صابون بشویید. اگر در حال ملاقات هستید، هر بار که وارد اتاق بیمارستان می شوید، دست های خود را بشویید. مطمئن شوید که پزشکان و پرستاران را نیز در حال شستن دست های خود می بینید. اگر نه، اصرار کنید که انجام دهند.

تابلوی ورود اتاق کثیف

نکات قبل از ورود به اتاق کثیف

سوالات متداول بیماری های ناشی از اتاق کثیف بیمارستان

  1. چه بیماری هایی در اتاق کثیف بیمارستان وجود دارد؟
    بهتر است بدایند که بیماری های بسیار زیادی در اتاق کثیف بیمارستان وجود دارد که قفب از ورود به آن باید به نکات بسیار زیادی توجه داشته باشید، معمولا افراد با بی توجه با بیماری هایی همچون عفونت خون و ادرار در اتاق کثیف درگیر می‌شوند.
  2. چگونه می‌توان از مریض شدن در اتاق تمیز جلوگیری کرد؟
    به طور کلی بهترین روش که با در نظر گرفتن آن می‌توان از بروز بیماری های موجود در بیمارستان جلوگیری کرد شستشوی متداول دست ها با آب و صابون است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم