تفاوت اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان

تفاوت اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان

فرق اتاق تمیز با اتاق کثیف

مقایسه اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان ها

آیا می دانستید که در بیمارستان ها اتاق تمیز و اتاق کثیف وجود دارد؟ اگر به این بحث علاقه مندید و دوست دارید که اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید. ما قرار است که اینجا در مورد اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان از صفر تا صد توضیح دهیم و هر چیزی را که لازم است بدانید به شما مطرح کنیم.

معرفی تفاوت اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان ها

فرق اتاق تمیز و کثیف

معرفی اتاق تمیز بیمارستانی

در بیمارستان ها اتاق هایی وجود دارد که در آنها ذررات معلق و آلاینده های هوا در کمترین میزان خود قرار دارند. همچنین برای این اتاق ها در مورد مسائل بهداشتی به حدی قانون وضع کرده اند که باکتری ها و عوامل بیماری زا به هیچ عنوان راهی برای انتشار نخواهند داشت. به این اتاق ها در اصطلاح اتاق تمیز بیمارستانی می گویند. اتاق های تمیز بیمارستانی تنها مخصوص به بیمارستان ها نیستند و این فناوری در کلینیک های درمانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز به کار برده می شود.

معرفی اتاق کثیف بیمارستانی

در اتاق های کثیف بیمارستانی معمولا وسایل و تجهیزات کثیف را قرار می دهند. می توان گفت که اتاق کثیف های بیمارستانی نیز بخش مهی هستند. زیرا توسط آنها می توان انتشار عفونت را کنترل کرد. در واقع باید گفت که بعد از استفاده ی پرسنل بیمارستانی از لوازم و دیگر ابزار پزشکی، این وسایل را به اتاق کثیف منتقل می کنند. در اتاق کثیف تمام ابزار و وسایل استفاده شده به وسیله ی پرسنل و بیماران تمیز و ضد عفونی می گردد.

تفاوت اتاق کثیف و اتاق تمیز بیمارستانی با یکدیگر

از تفاوت های این دو اتاق می توان موارد زیر را عنوان کرد. این موارد عبارتند از:

  • اتاق تمیز در صنایع مختلف کاربرد دارد. ولی از اتاق کثیف بیشتر در بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می گردد.
  • در اتاق تمیز اصول بهداشتی کاملا رعایت شده و هیچ گونه آلودگی راه ندارد. ولی اتاق کثیف اتاقی است که تمام آلودگی ها به آن وارد می شود.
  • اتاق تمیز بیمارستانی سیستم های تهویه هوای فوق العاده دارد و میزان رطوبت در آن به خوبی کنترل می شود. ولی در اتاق کثیف بیمارستانی خبری از این نوع کنترل ها نیست.

در ادامه ی بحث بررسی تفاوت اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان ، مزیت های وجود اتاق تمیز در بیمارستان را برای شما عنوان خواهیم کرد.

مزیت وجود اتاق تمیز در بیمارستان ها

باید گفت که بیمارستان ها خود یکی از مهم ترین منابع انتشار آلودگی هستند و می توانند به راحتی باعث انتقال عوامل بیماری زا شوند. در حقیقت عفونت های زیادی هستند که امکان دارد از طریق بیماران خاص و افراد دیگر منتشر شوند. بنابراین وجود مکانی به نام اتاق تمیز در بیمارستان ها، می تواند از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نماید.

بهتر است بدانید که در چند دهه ی پیش هنوز استفاده از کلین روم در بین بیمارستان ها و مراکز درمانی مرسوم نبود. ولی رفته رفته میزان استفاده از کلین روم یا همان اتاق تمیز در بیمارستان ها افزایش یافت. به صورتی که امروزه می توانید ببینید که کلین روم و تجهیزات آن بسیار پیشرفته و قدرتمند شده اند و این اتاق، علاوه بر بیمارستان ها، در صنایع نیز به کار می رود.

مزیت وجود اتاق تمیز در بیمارستان ها

نمایی از اتاق تمیز بیمارستانی

مزیت وجود اتاق کثیف در بیمارستان ها

یکی دیگر از بخش های مهم بیمارستان ها اتاق کثیف است که دارای عملکرد خوب و تاثیر گذاری در جلوگیری از انتشار عفونت ها می باشد. زمانی که بیماران با ابزار و تجهیزات پزشکی در ارتباط و تماس باشند، این وسایل منبع عفونت شناخته می شوند و می بایست یا آنها را دور ریخت و یا شست و ضد عفونی کرد. در این زمان اتاق کثیف می تواند نقش موثری در این ماجرا ایفا کند.

به عبارتی دیگر می توان گفت که یک گردش کار بین اتاق معاینه، بخش جراحی، اتاق کثیف، اتاق تمیز و غیره برقرار می شود. در چنین شرایطی اتاق های تمیز و کثیف بیمارستانی مسئولند تا از انتشار آلودگی و عفونت بین بخش های مختلف در بیمارستان جلوگیری به عمل آورند.

تجهیزات اتاق تمیز

باید گفت که در یک اتاق تمیز اجزا و تجهیزات زیر وچود دارد. تجهیزاتی از قبیل:

  •  اگزاست فن
  •  ساندویچ پنل سقفی و دیواری
  •  پس باکس
  •  درب اتاق تمیز هم باد و غیر هم باد
  •  پنجره اتاق تمیز
  •  سیستم تهویه مطبوع

هر کدام از این ابزار و تجهیزات جزیی از اتاق ساختمان اتاق تمیز هستند و در واقع اتاق تمیز با وجود این تجیزات است که اتاق تمیز شناخته می شود.

 کاربرد های مختلف اتاق تمیز

بهتر است بدانید که اتاق تمیز علاوه بر بیمارستان ها در مراکز دیگر نیز کاربرد دارد. از جمله:

  •  بخش های مربوط به نگهداری از بیماران سوختگی
  • بخش های ویژه جراحی
  •  بخش های داروسازی
  •  آزمایشگاه های تحقیقاتی
  •  واحد های نگهداری از بیماران خاص
  •  اتاق های ایزوله

در زیر می توانید با کاربرد های اتاق کثیف در بیمارستان ها نیز آشنا شوید.

کاربرد های اتاق کثیف بیمارستانی

ار اتاف های کثیف در بیمارستان ها برای موارد زیر استفاده می شود.

  • تمیز کردن، ضدعفونی کردن و بایگانی کردن ابزار پزشکی
  • دفع مواد زائد، ملافه‌های کثیف، نمونه‌های مربوط به بیماران و دیگر ضایعات بیمارستانی
  • بایگانی ابزار استریل مانند پانسمان زخم، ملافه‌ها، لوازم و تجهیزات بلااستفاده غذا و نوشیدنی
  • بایگانی وسایلی که از قبل تمیز و ضدعفونی شده‌اند مانند صابون، محصولات مراقبت از دهان، لوسیون‌ها و …

به هر صورت اتاق کثیف نیز مانند اتاق تمیز نقش موثر و مهمی در بیمارستان ها دارد و وجود آن در مراکز درمانی به شدت لازم است.

کاربرد های اتاق کثیف بیمارستانی

اتاق کثیف بیمارستانی

در پایان

باید گفت که دانستن این اطلاعات بسیار مفید و ارزشمند است. زیرا شما با خواندن در مورد اتاق تمیز و کثیف بیمارستانی و مطالعه در مورد آن ها خواهید توانست که به راحتی به تفاوت های این دو مکان پی ببرید. به علاوه دانش شما در این زمینه بالاتر می رود و راهنمای خوبی برای سایرین در این زمینه خواهید شد.

سوالات متداول راهنمای اتاق تمیز و کثیف در بیمارستان

  1. اتاق تمیز بیمارستانی جه مکانی است؟
    اتاق تمیز بیمارستانی به محیطی می گویند که بسیار تمیز بوده و فاقد هر گونه آلاینده ی هوا و باکتری می باشد. همچنین در زمان ورود به این مکان می بایست لباس های مخصوص به تن کرد.
  2. اتاق کثیف بیمارستانی چیست؟
    در اتاق های کثیف موجود در بیمارستان ها، تنها و سایل و ابزار کثیف را نگه داری می کنند. در واقع در اتاق کثیف مکانی وجود دارد که تمام ملزومات بیمارستانی کثیف در آنجا ضد عفونی شده و مجددا توسط پس باکس به اتاق های تمیز باز می گردد.
  3. اتاق تمیز و اتاق کثیف بیمارستانی با هم چه تفاوتی دارند؟
    این دو مکان دارای دو تفاوت عمده هستند. واضح ترین تفاوت این است که در اتاق تمیز معمولا کارهای حساس انجام می گیرد و تمیزی فوق العاده بالایی در این مکان حاکم است. در حالی که به اتاق کثیف تنها وسایل و ملزومات بیمارستانی آلوده منتقل می شود و این اتاق مسئولیت ضد عفونی کردن تمام ابزار و وسایل کثیف را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم