دمپر برقی اتاق تمیز

راهنمای خرید دمپر برقی اتاق تمیز

معرفی دمپر برقی اتاق تمیز

اتاق تمیز یا همان کلین روم اتاقی است که از نظر آلودگی ها و ذرات معلق درهوا مثل گردوغبارها ، همچنین از نظر سرما،گرما وفشار تحت کنترل می باشد . در واقع تعداد آلاینده های موجود در هوای اتاق تمیز کمتر از هوای معمولی می باشد . بنابراین خط تولید صنایعی همچون داروسازی و بیمارستان ها در اتاق تمیز صورت می گیرد؛ در ادامه به معرفی دمپر برقی اتاق تمیز به طور کامل پرداخته ایم.

برای کنترل میزان هوایی که در کانال ها عبور می کند و مسدود شدن جریان هوا در کانال های موجود در اتاق تمیز ، به وسیله ای نیاز است که به آن دمپر برقی می گویند .

دمپر برقی کلین روم

معرفی دمپر برقی برای اتاق تمیز

کاربرد دمپر برقی اتاق تمیز

دمپر در واقع یک صفحه فلزی و به شکل دریچه است که با بازو بسته شدنش می تواند جریان هوا را کنترل و تنظیم کند ، همچنین از طریق دمپر می توان با ارسال هوای سرد و یا گرم ، دمای هوا را تنظیم نمود .

در حین استفاده از دمپرها ، باید توجه گردد که با حجم هوایی که درجریان خواهد بود ، متناسب باشد. انتخاب دمپر مناسب جهت عملکرد مناسب دمپر برقی در مواقعی که جریان هوای متفاوت جریان دارد، بالابردن بازدهی و کاهش هزینه ها حائز اهمیت می باشد .

انواع دمپر مخصوص اتاق تمیز

به طور کلی دنپر های مخصوص اتاق تمیز داری مدل های بسیار زیادی می‌باشند که در ادامه این مدل ها را به طور کامل نام برده ایم:

  • دمپر حجمی
  • دمپر جریان رفت و برگشتی
  • دمپر آتش
  • دمپر جریان دود
  • دمپر آتش _دود
  • دمپر بارومتریک
  • دمپر اقتصادی
  • لوور
انواع دمپر برقی کلین روم

معرفی انواع دمپر برقی کلین روم

انواع دمپر اتاق تمیز

دمپربرقی اتاق تمیز در مسیر کانال های گرد(اسپیرال ) و چهارگوش قرار دارد .

محل قراری گیری دمپر های برقی در اتاق های ژنراتور و در میان لابه های اصلی کانال های هوایی اتاق تمیز ، جلوی دستگاه هواساز و در تمام جاهایی که تمیزی هوا اهمیت دارد ، قرار دارد

دمپر برقی گرد

این دمپر که در مسیر کانال هوای گرد از جمله کانال گرد همراه با درز طولی و کانال اسپیرال قرار دارد ، استوانه ای شکل بوده و به واسطه تیغ مدور که در وسط استوانه قرار دارد عملکرد تهویه هوا را انجام می دهد . کاربرد دمپر برقی گرد در پشت دریچه هوا ولاین اصلی کانال می باشد . جنس دمپر برقی گرد به طور معمول از ورق گالوانیزه می باشد ولی در مواردی که دمپر ها را بخواهیم در آزمایشگاه ها ، صنایع غذایی و کلین روم یا همان اتاق تمیز استفاده کنیم ، باید از ورق های آلومینیوم و یا استیل استفاده کنیم .

نکته مهم در طراحی دمپر ها، تناسب بین ابعاد ، قطر و ساختار بدنه دمپر با توان موتور دمپر می باشد . در دمپرهای گرد برقی با افزایش قطر و ضخامت ورق دمپر ، توان موتور نیز باید افزایش یابد برای مثال دمپرهای گرد با قطر کوچک میتواند باتوان ۲نیوتون متر کار کند ولی در دمپرهایی با قطر متوسط ، توان مورد نیاز برای عملکرد صحیح حدودا ۴نیوتون متر می باشد . در قطر های بالاتر ، توان مصرفی موتور به ۸تا۱۶ نیوتون متر نیز می تواند برسد .

قطر استاندار دمپر های برقی گرد به صورت 10- 15 – 20 -25 -30 -35 و….. می باشد .

دمپر برقی چهار گوش کلین روم

از این دمپرها در کانال های مکعبی شکل چهارگوش استفاده میگردد. دمپر برقی کلین روم چهدرگوش به شکل مکعب بوده و دارای تیغه های موارب می باشد این تیغه ها به واسطه یک محور یک محور در کنار بدنه دمپر به هم متصل شده اند و این محور به موتور برقی وصل بوده و با توان های متفاوتی کار می کند .

جنس دمپرهای چهارگوش میز مانند گرد ، از ورق گالوانیزه  بوده و در صورت استفاده از دمپر در کلین روم و آزمایشگاه ها ، لازم است که از ورق هایی با جنس آلومینیوم و یا استیل ساخته گردند . در دمپرهای چهارگوش نیز باید بین توان مصرفی موتور دمپر و همچنین ضخامت ورق و ابعاد دمپر تناسب برقرار باشد تا دمپر دارای عملکرد صحیح باشد و موتور بتواند تیغه هارابچرخاند ویاتثبیت کند و همچین دمپر دارای بازدهی بالا و هزینه های کمتری شود .
سایز دمپرهای برقی چهارگوش متغیر بوده و برای ساخت آن ها از جهت ضخامت ورق ها و ابعاد دمپر محدودیتی نداریم .

دمپر برقی چهارگوش موازی

همانطور که از اسمش مشخص است مکعبی و چهارگوش بوده از جنس گالنوانیزه بوده و ضخامت یک میلی متر دارد . تیغه هدی موازی دارد که در یک جهت حرکت می نمایند این تیغه هد توسط یک محور اصلی وفرمان دهنده به موتور متصل می گردند و با شروع کار موتور ، پره ها نیز کار می کنند . این تیغه ها در یک سو وجهت و به شکل موازی باهم حرکت میکنند. اگر ابعاد دمپر برقی بزرگ باشد ، در قسمت وسط دمپر یک ستون قرار میدهند و بدین وسیله دمپربه دوقسمت تقسیم می شود و تیغه های هرقسمت به یک موتور جدا متصل میگردد بنابراین از دوموتور در این دمپرها استفاده می کنند .

این دمپر برای انسداد فشارهوا ویا تنظیم فشار هوا در قسمت وسط کانال های هوایی، همچنین در دیواره های جانبی اتاق ژنراتور و دستگاه هواساز قرار داده می شود .

دمپر برقی چهارگوشِ ۷ و ۸

ایم دمپر دارای ویژگی های مشترک زیادی با دمپر برقی چهارگوش موازی می باشد ، به جز چرخش تیغه هایش که یکی درمیان به شکل معکوس و یا ۷و۸ نسبت به هم باز و بسته می گردند .
تفاوت اصلی این دمپر با موازی درمحوراصلی اش است که در این دمپر در دیواره بیرونی قرار داده شده است . جنس دمپر چهارگوش کلین روم نیز از ورق گالوانیزه بوده ولی در کاربردهای خاصی که می تواند داشته باشد مثل کاربرد در اتاق های تمیز، از ورق های آلومینیوم یا استیل باید استفاده نمود.
ورق های این دمپر به ضخامت ۱ تا۱/۲۵میلی متر می باشد و همچنین توان مصرفی این موتور بین ۲تا۱۶ نیوتون متر است. نحوه عملکرد موتور این دمپر نیز می تواند به دو شکل فقط بازبسته و یا تدریجی باشد .

دمپر برقی چهارگوش ضدحریق

دمپر ضد خریق از ورق گالوانیزه و با ضخامت ۱میلی متر در توان و ابعاد متفاوت تولید میگردد . لین دمپر مجهزبه سنسور دود بوده و با آن فعال شده و شروع به کار می کند . این دمپر به دوشکل فیوز دار و برقی موجود است .

دمپر برقی چهارگوش ضدحریق

معرفی دمپر برقی چهارگوش ضدحریق کلین روم

دمپر برقی چهار گوش هوابر

این دمپر نیز از جنس ورق گالوانیزه بوده و درضخامت۱ میلی متر تولید و به بازار عرضه می گردد . این دمپر یک صفحه منحنی شکل هوا بر دمپر دارد ‌که این صفحه می تواند مسیری که هوا از آن عبورمیکند را به شکل برشی ، مسدود نماید . این صفحه می تواند دو جداره و یا تک جداره باشد . دوجداره آن در دمپرهای بزرگ و تک جداره اش در دمپر هایی باابعاد کوچک تر استفاده می گردد.

نحوه عملکرد موتور دمپر

عملکرد متور دمپر برقی اتاق تمیز به دو صوذرت می‌باشد که درز ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم:

On_OFF

در این حالت تیغه ها یا کاملا باز یا کاملا بسته هستند .

تدریجی

تیغه ها تدریجی عمل می کنند و میتوانند در هر زاویه ای که بخواهید تنظیم گردند و از این طریق میتوان فشار و جریان هوای ورودی به کانال ها را تنظیم کرد.

در مقاله دمپر برقی اتاق تمیز چیست ، مطالبی را که راجع به دمپرهای برقی به خصوص دمپرهای مورد استفاده در اتاق های تمیز را ارائه دادیم .

نتیجه گیری

اتاقهای تمیز یا کلین روم ها به دلیل اهمیت بالای هوای تمیز درآنها باید دارای تهویه هوایی باشند که بتواند هوا را در کانال های هوایی انتقال دهد و یا کنترل کند . این وسیله دمپر نام دارد که در مقاله دمپربرقی اتاق تمیز چیست ، به توضیح دمپربرقی مورد استفاده در اتاق تمیز  به طور مفصل پرداختیم .

سوالات متداول دمپر برقی اتاق تمیز

  • دمپر برقی اتاق تمیز چه مدل هایی دارد؟
    بهتر است بدانید که دمپر اتاق تمیز دارای مدل های بسیار زیادی می‌باشد که این مدل ها شامل دمپر اقتصادی، لوور، آتش، حجمی، باروتریک و جریان دود است.
  • عملکرد دمپرهای برقی کلین روم چگونه می‌باشد؟
    به طور کلی عملکر دمپر اتاق تمیز به صورت On_OFF و تدریجی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم