زطوبت موجود در اتاق تمیز

بررسی رطوبت اتاق تمیز

همه چیز در مورد رطوبت اتاق تمیز

اتاق های تمیز محل های کاری هستند که در آن آلودگی کنترل می شود. اتاق‌های تمیز اکنون به‌عنوان مناطق سرپوشیده ویژه‌ای طراحی می‌شوند که از نظر محیطی با توجه به ذرات معلق در هوا، دما، رطوبت، الگوهای جریان فشار هوا، حرکت هوا، لرزش، سر و صدا و موجودات زنده کنترل می‌شوند. هر صنعتی که از اتاق تمیز استفاده می کند باید درنظر داشته باشد که حفظ رطوبت اتاق تمیز و تنظیم درجه حرارت اتاق تمیز اهمیت بسیاری دارد.

رطوبت اتاق تمیز

همه چیز در مورد رطوبت اتاق تمیز

چگونه میتوان به حفظ رطوبت مطمئنه کلین روم کمک کرد؟

تهیه فیلتر هوای مناسب HEPA، داشتن هواکش و فن صنعتی مناسب، جریان فشار هوا و حتی اطمینان از اینکه لباس کارمندان و لوازم نظافتی محیط را آلوده نمی‌کنند، همگی می‌توانند به حفظ درجه حرارت و رطوبت اتاق تمیز کمک کنند.

وجود رطوبت بالا می‌تواند باعث ایجاد انبوهی از مشکلات اتاق تمیز، مانند رشد باکتری‌ها، تخریب یا آسیب دیدگی محصول، زنگ زدگی و ایجاد الکتریسیته ساکن شود.  الکتریسیته ساکن به طور مستقیم با حرکت ذرات داخل اتاق تمیز تداخل می کند که می تواند مشکلات جدی تولید ایجاد کند.

همچنین وجود رطوبت بالا می تواند باعث تبخیر حلال ها، خنک شدن آب و متراکم شدن رطوبت شود. بنابراین، هم عملیات کنترل فرآیند و هم کیفیت محصولات را به خطر می اندازد.

ایجاد اختلال در تولید محصولات حیاتی مانند داروها می تواند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند.

این مسائل می تواند منجر به بروز اشتباهات پرهزینه، تولید محصولات کم کیفیت و حتی تاخیر جدی در فرآیند تولید شود.

دستورالعمل ها و مقررات اتاق تمیز در مورد رطوبت چیست؟

دستورالعمل‌های معمول برای رطوبت اتاق تمیز بیان می‌کنند که سطح رطوبت نسبی در اتاق‌های تمیز باید بین 30 تا 40 درصد  در طول سال باقی بماند. معمولاً دمای زیر 21 درجه سانتی گراد (حدودا 70 درجه فارنهایت) باشد و حد نوسان آن 2 درجه سلسیوس میباشد.

حفظ دمای استاندارد نیز یکی دیگر از عوامل مهم در  حفظ دستورالعمل های اتاق تمیز است.

وقتی کارکنان یا تکنسین های نظافت اتاق تمیز حرکت می کنند یا حتی عرق می کنند، مقدار بیشتری از ذرات  در اتاق تمیز آزاد می شود. این به طور بالقوه محیط را آلوده می کند و استانداردهای تولید را به خطر می اندازد.

باید درنظر داشت که حتی نوسانات جزئی در درجه حرارت و رطوبت کلین روم می تواند باعث مشکلات جدی برای کارکنان کلین روم و در کل فرایند تولید شود.

یکی از ساده ترین راهکارها در زمینه حفظ  دستورالعمل های اتاق تمیز، استفاده   از محصولات تمیز کردن اتاق تمیز است.

در واقع لوازم اتاق تمیز باید در رعایت استاندارد های صنعتی و حفظ رطوبت و دمای مناسب محیط به شما کمک کنند.

اهمیت رطوبت‌ مناسب برای اتاق‌های تمیز نه تنها به شرایط کاری بهتر و بهداشتی مربوط می‌شود، بلکه به کنترل کیفیت محصول نیز مربوط می‌شود.

مقررات رطوبتی اتاق تمیز

مقررات موجود در اتاق تمیز در رابطه با رطوبت

 چرا رطوبت اتاق های تمیز مهم است؟

رطوبت نسبی نقش کلیدی در تأثیرگذاری بر کارایی و بهره‌وری این محیط‌ها دارد و  به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عاری از گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها باشند تا امکان تولید اقلام حساس را فراهم کنند.

با مرطوب نگهداشتن این فضاها به شیوه ای ثابت و منظم، خروجی عملیاتی اتاق تمیز را می توان به حداکثر رساند و آن ها را راحت تر نگهداری کرد.

 فواید حفظ رطوبت در کلین روم

1کیفیت کنترل بیشتر با حفظ رطوبت و دمای اتاق تمیز، کیفیت محصول کلین روم افزایش یافته و به طور مداوم حفظ می شود. علاوه بر این، این به معنای کاهش میزان هدر رفت اجزا و محصول است که به کسب و کارهایی که اتاق‌های تمیز مرطوب شده مناسبی دارند، کمک می‌کند تا در هزینه و زمان ارزشمند خود صرفه‌جویی کنند.

کاهش غیبت کارکنان

اتاق‌های تمیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عاری از باکتری‌های ناخواسته باشند، اما بدون کنترل رطوبت مناسب نمی‌توان به آن دست یافت. در شرایطی که رطوبت را تنظیم کرده‌اند، انتظار می‌رود که شاهد کاهش غیبت کارمندان و بیماری‌های محل کار باشیم که دلیل آن باکتری‌هایی است که مدت زمان محدودتری در هوا دارند و عملاً قبل از ایجاد شرایط عفونی سقوط می‌کنند.

به حداقل رساندن خطر تخلیه الکترواستاتیک

جریان های الکترواستاتیک زمانی ایجاد می شوند که مواد رسانا با یکدیگر تعامل دارند. تجمع این جریان‌ها می‌تواند منجر به تخلیه بالقوه انرژی الکتریکی شود که نه تنها می‌تواند باعث تداخل یا آسیب به وسایل الکترونیکی شود، بلکه افرادی را که با این مناطق تعامل دارند نیز به خطر بیندازد. حفظ رطوبت نسبی متعادل (RH) پتانسیل چنین شرایطی را کاهش می دهد.

تخلیه الکترواستاتیک

نحوه کم کردن خطرات تخلیه الکترواستاتیک

سوالات متداول رطوبت اتاق تمیز

  1. دلیل مهم یودن رطوبت در کلین روم چیست؟
    همانطور که می‌دانید رطوبت موجود در اتاق تمیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد زیرا با رانجام این کار می‌توان خطاهای آزمایشات موجود در کلین روم را به حداقل رساند.
  2. رطوبت در کلین روم چه مزایایی دارد؟
    بهتر است بدانید که وجود رطوبت در اتاق تمیز از فواید و مزایایی همچون کاهش غیبت کارکنان، کم کردن احتمال خطر تخلیه الکترواستاتیک و … برخوردار است.
  3. مقررات رطوبت در  کلین روم چیست؟
    باید توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین قانون های اتاق تمیز رطوبت نسبی در حدود  30 الی 40 درجه سانتی گراد باید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم