روپوش آنتی استاتیک

معرفی روپوش آنتی استاتیک

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد به وجودذ می‌آید این است که روپوش آنتی استاتیک چبست؟ روپوش آنتی استاتیک روپوشی می باشد که در اتاق های تمیز ، پتروشیمی ، خدمات آتش نشانی و در تمام مکان هایی که نیاز به کنترل میزان آلودگی ها ، تعداد ذرات و بارالکتریکی می باشد استفاده می گردد .

از آنجایی که بدن انسان به تنهایی می تواند عامل ایجاد آلودگی باشد ، از لباس هایی با ساختار های معمولی نمیتوان انتظار جلوگیری از انتشار آلودگی های منتشره از بدن انسان را داشت . برای حل این مشکل لباس هایی تحت عنوان آنتی استاتتیک تولید و طراحی گشته اند که  علاوه براینکه هیچ پرز و ذره ای از خود به محیط منتقل نمی کنند ، الکتریسیته ساکن را ازبین برده  و از انتقال آلودگی های بدن انسان به محیط نیز جلوگیری می کنند . در واقع در اتاق های تمیز به دلیل اهمیت فراوان کنترل ذرات ، آلودگی و الکتریسته کارکنان موظف به استفاده از روپوش آنتی استاتیک می باشند .

جنس روپوش آنتی استاتیک از چیست ؟

این روپوش ها از الیاف مصنوعی و رسانای الکتریکی تشکیل گشته است به شکلی که در ترکیب روپوش های آنتی استاتیک از 6درصد الیاف رسانا و از 94 درصد الیاف مصنوعی یا همان پلی استر استفاده شده است .

جنس روپوش آنتی استاتیک

بررسی جنس و مدل روپوش آنتی استاتیک

ویژگی های روپوش آنتی استاتیک چیست ؟

روپوش های آنتی استاتیک دارای ویژگی های بسیار زیادی می‌باند که در ادامه این ویژگی ها را به طور کامل برای شما شرح داده ایم:

  • جلوگیری از ورود آلودگی از بدن انسان به محیط
  • جلوگیری از جذب آلودگی ها و ذرات
  • کاهش تعداد ذرات و آلودگی های محیط
  • دارای قابلیت شستشو
  • دارای قابلیت تحمل اتو کلاو
  • پایداری در محیط های شیمیایی ، اسیدی ، قلیایی و مرطوب
  • مقاومت در برابر گرما و حرارت
  • دارای الیاف کربن
  • مقاومت در برابر مواد آنتی باکتریال ، ضدعفونی کننده ها و شوینده ها
  • عدم ازدست دادن خاصیت آنتی استاتیک بعد از شستشو
  • قابلیت استفاده در مکان های متعدد و حساس
  • طول عمر بالا
  • راحت و سبک
  • دارای رنگ بندی ، سایز بندی ، مدل و طرح های متنوع

روپوش آنتی استاتیک در کجا کاربرد دارد ؟

با توجه به ویژگی های ذکر شده راجع به روپوش های آنتی استاتیک کاربردهای فراوانی برای این روپوش ها وجود دارد . در هر مکانی که رطوبت فراوانی وجود داشته باشد این لباس ها می توانند عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهند . روپوش آنتی استاتیک در بسته بندی تجهیزات آزمایشگاهی ، صنایع غذایی ، دارویی ، صنایع پتروشیمی ، آتش نشانی ها ، صنایع الکترونیک ، اتاق عمل ، سالن های بسته بندی و رنگ ، اتاق های تمیز یا کلین روم ها ، مواد شیمایی ، گاز ، نفت ، حمل و نقل مواد خطرناک و در تمامی  مکان هایی که تعداد ذرات ، آلودگی ها و الکتریسیته ساکن دارای اهمیت بوده و باید کنترل گردد ؛ استفاده می شود .

کاربرد رپوش انتی استاتیک

بررسی کاربردهای رپوش antistatic

روپوش آنتی  استاتیک چگونه الکتریسیته ساکن را از بین می برد ؟

یک سری منافذ و راه هایی برای پراکنده نمودن بارهای الکتریکی جهت کاهش و یا حذف بارالکتریکی در محصولات وجود دارد که منجر به ازبین رفتن و یا کاهش الکتریسیته ساکن می شود . در واقع اضافه کردن درصدی از کربن به پلیمر ، منجر به شکل گیری شبکه ای رسانا از اتم های کربن می گردد . این شبکه رسانا به  کشش حساس بوده و میزان مقاومت الکتری آن با توجه به میزن ، زمان کشش و دمای بعد از کشش متغیر می باشد .

بنابراین مکانیسم عمل روپوش های آنتی استاتیک بر اساس خنثی شارژ و آزادسازی است.

معرفی انواع مدل های روپوش آنتی اکسیدن

در این قسمت از مقاله « روپوش آنتی استاتیک چیست؟ » به بررسی مدل ها و اهمیت برش های این نوع از روپوش ها می پردازیم . انواع طرح ها ، رنگ ها و مدل های روپوش های آنتی استاتیک در بازار موجود می باشد که با توجه به کاربرد روپوش و نیاز کاربران انتخاب و خریداری می گردند .

روپوش آنتی استاتیک به صورت سرهمی ، پزشکی و … در مدل های زنانه و مردانه طراحی و تولید گشته اند .

اگر قصد استفاده در کلین روم ها را دارید ، باتوجه به کلاس اتاق تمیز باید نوع روپوش خود را انتخاب کنید ، هرچه حساسیت اتاق تمیز در کنترل آلودگی ها و ذرات بیشتر باشد ، نحوه تولید روپوش نیز سخت تر می گردد چرا که باید دارای کمترین میزان دوخت و برش در روپوش باشند و همین مسئله به طور عکس نیز صادق می باشد . همچنین در انتخاب روپوش آنتی استاتیک در مشاغل دیگر نیز باتوجه به اهمیت و حساسیت شغل مورد نظر ، میتوانید روپوش مناسب خود را انتخاب کنید .

بنابراین روپوشی که در اتاق های تمیز با حساسیت بالا به کار می رود ، ترجیحا به شکل سرهمی می باشد و بهتراست دارای کمترین میزان برش و دوخت در طراحی خود باشد.

درصورت تقاضا می توانید به دلخواه بر روی روپوش های خود جیب و یا جای خودکار قرار دهید .

روپوش هایی که در شکل مدل های پزشکی طراحی و تولید می گردند مناسب مناطقی با حساسیت بالا نبوده و فقط در اتاق های تمیز و کسب وکارهایی با حساسیت و دقت کمتر در حیطه کنترل ذرات و الکتریسته به کار می روند .

همچنین در ساخت وپوش های آنتی استاتیک از دکمه یا زیپ استفاده می گردد که این ها مخصوص و استیل بوده همچنین دارای قابلیت شستشو، اتوکلاو و آنتی استاتیک می باشد.

روپوش antistatic

انواع مدل های روپوش آنتی استاتیک

نتیجه گیری

در مشاغلی که کنترل الکتریسته ، ذرات موجود در هوا و آلودگی دارای اهمیت می باشد ، کارکنان باید از لباس هایی با قابلیت عدم انتقال آلودگی بدن انسان به محیط و خنثی سازی الکتریسیته ساکن استفاده کنند که پارچه های آنتی استاتیک جز مناسب ترین پارچه جهت تولید این لباس ها می باشند . یکی از این مشاغل ، اتاق های تمیز یا کلین روم ها هستند که در آن ها از روپوش های آنتی استاتیک استفاده می گردد . همانطور که در مقاله  « روپوش آنتی استاتیک چیست ؟ » اشاره نمودیم ، روپوش های آنتی استاتیکی که در اتاق تمیز به کارمی روند میتوانند به صورت سرهمی و یا روپوش پزشکی باشد ، که هریک با توجه به میزان حساسیت اتاق تمیز به ذرات و الکتریسته به کار می رود .

سوالات متداول روپوش آنتی استاتیک چیست؟

  1. جنس روپوش آنتی استاتیک کلین روم چیست؟
    به طور کلی جنس لباس های آنتی استاتیک متفاوت می‌باشد و معمولا جنس این لباس ها از الیاف طبیعی است.
  2. لباس های آنتی استاتیک دارای چه ویژگی هایی هستند؟
    بهتر است بدایند که رئوپوش های آنتی استاتیم از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار هستند که این قابلیت ها شامل عمر بالا، سبک بودن، رسانای الکتریکی، مقاوم در برابر گرما، کاهش آلودگی های موجود در محیط و …  است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم