ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست ؟

ساندویچ پنل های اتاق تمیز

ساندویچ پانل ، جایگزین ایده آلی برای مصالحی همچون سیمان وآجر می باشد . شما با استفاده کردن از ساندویچ پانل ، می توانید از مزایای منحصر به فرد این ساندویچ پانل ها نظیر سبک بودن ، اقتصادی بودن ، بازدهی بالا و نصب راحت به نسبت سیمان و آجر بهره مند شوید. ساندویچ پانل اتاق تمیز از لایه هایی با ویژگی های خاص شیمیایی و فیزیکی طراحی و ساخته می گردند که هر یک کاربرد به خصوص خود را دارند . در تقسیم بندی کلی ، Sandwich panel به دو دسته ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم بندی می گردند .

در طراحی اتاق های تمیز به دلیل اهمیت کنترل ذرات و آلودگی ها در هوای اتاق باید از سقف ها و دیوار هایی استفاده گردد ، که بتواند ورود و خروج ذرات وآلودگی ها را به حداقل ممکن برساند ، که بهترین گزینه استفاده از ساندویچ پانل‌های اتاق تمیز می باشد.

انواع ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل های کلین روم که در سقف و دیواره های اتاق به کار می روند و در کنترل ورود خروج ذرات ، آلودگی ها ، دما ، فشار و رطوبت  ، دارای اهمیت بسیاری می باشند . ساندویچ پانل ها به شکل های زیر موجود می باشند :

"انواع

دو رو صاف

به طول معمول ساندویچ پانلی که در اتاق تمیز به کار می رود دو رو صاف می باشد .صاف و صیقلی بودن ساندویچ پانل از تجمع هرگونه آلودگی و ذره برروی سطوح جلوگیری می کند ، چرا که درصوت وجود شیار ، فرو رفتگی و بیرون آمدگی احتمال تجمع باکتری ها و میکروب ها را افزایش می دهد که این امرمنجر به تولید یک محیط غیربهداشتی و غیر استاندارد می گردد .

یک رو صاف و یک رو شیار دار

از دیگر رویه های کلین روم بوده که به دلیل جمع نشدن آلودگی استفاده می شود، از این رو برای داشتن یک محیط استریل ، تمیز و بهداشتی از ساندویچ پانل هایی با رویه صاف استفاده می کنیم .

ویژگی های ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل ها دارای ویژگی هایی می باشند که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • مقاومت در برابر هرگونه پوسیدگی ، خوردگی ، میکروب ها و باکتری ها(میکروارگانیسم ها) و جلوگیری از ورود هرگونه ذره خارجی به داخل کلین روم از جمله ویژگی های منحصربه فرد ساندویچ پانل ها می باشد.
  • Sandwich panel اتاق تمیز ، عایق رطوبتی و حرارتی می باشد که این ویژگی به دلیل پلی استایرن و پلی اورتانی می باشد که در ساخت آن ها به کار رفته است .
  • ضد حریق بودن ساندویچ پانل ها منجر به مقاومت اتاق های تمیز دربرابر آتش سوزی ها می باشد.
  • ضد قلیایی و ضداسیدی می باشند این ویژگی به علت به علت استفاده از رنگ های پی وی سی و پلی استر ها می باشد .
  • طول عمر بالا و اقتصادی بودن جز ویژگی های ساندویچ پانل ها می باشد .

"ویژگی

طراحی و ساخت ساندویچ پانل دیواره کلین روم

ساندویچ پانل دیواری کلین روم از طریق دو روش غیرهم باد و هم باد ساخته می شود؛ ویژگی های پانل های ساخته شده با روش هم باد :

  1. ضخامت 80 میلی متری پانل ها
  2. به کارگیری ورق هایی از جنس گالوانیزه در دو سمت پانل با ضخامت 6 میلی متری
  3. به کارگیری فوم هایی از جنس پلی اورتان در داخل ساندویچ پانل
  4. ویژگی های پانل های ساخته شده با روش غیرهم باد :
  5. ضخامت 40 ، 60 ، 80 ، 100 و120 میلی متری پانل ها (ضخامت پیشنهادی در صورت قرارگیری پانل در کنار کنار جدار خارجی ساختمان 60 و40 میلی متر می باشد و این مقدار برای قسمت های میانی 80و60 میلی متر می باشد.)
  6. ضخامت 6/0 میلی متری ورق ها
  7. تزریق فوم پلی اوراتان به داخل ساندویچ پانل (دانسیته پلی اوراتان 40 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد)

طراحی و ساخت ساندویچ پانل سقف کلین روم

در ساندویچ پانل سقف کلین روم در دورویه پانل از ورق هایی به جنس گالوانیزه با ضخامت 6/0 میلی متر استفاده می گردد . همچنین لایه وسط با ضخامت 8/0 میلی متر ساخته شده و فوم پلی اورتان به آن تزریق می گردد (دانیسته فوم پلی اورتان 40 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد) طراحی و تولید ساندویچ پانل از نوع سقفی دو نوع می باشد :

  • Flush System
  • Semi Flush System

وزن ساندویچ پانل اتاق تمیز ، با توجه به سطح کلاس های کلین روم و عملکرد آن متفاوت می باشد .

"طراحی

نحوه نصب ساندویچ پنل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز برخلاف سایر ساندویچ ها که با پیچ و مهره ها به هم وصل شده و نصب می گردند ، به واسطه کام و زبانه هایی که در آنها تعیبیه شده اند در یکدیگر قفل می گردند  که این کار توسط نصاب صورت می پذیرد .

در مرحله بعد از نصب ساندویچ پنل ها توسط نصاب ، درب ها ، پنجره ها ، محل دریچه های هوا و چراغ ها تعبیه می گردند و درنهایت برای جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی و ذره به داخل اتاق تمیز ، سیلیکون کاری درزها صورت می گیرد .

قیمت ساندویچ پانل اتاق تمیز

قیمت ساندویچ پانل اتاق تمیز به عوامل متفاوتی از جمله ضخامت ، طول و عرض پانل ها  ، وزن پانل ، کلاس اتاق تمیزی که در آن قرار است به کار رود و موارد دیگر بسیاری بستگی دارد .

سخن پایانی

در  کلین روم ها به دلیل حساسیت در میزان ذرات و آلودگی های موجود در هوای آنها ، به جای استفاده از دیوارهای آجری ، ماسه و سیمان ، از ساندویچ پانل های کلین روم با ویژگی های خاص ومنحصر به فرد ازجمله عایق حرارتی بودن ، مقاومت در برابر وجود میکروارگانیسم ها و ذرات استفاده می گردد . ساندویچ پانل های اتاق تمیز در سقف ها و دیواره های کلین روم به کارمی روند که هرکدام ساختار مخصوص به خود را دارند .

همچنین در مقاله « ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست ؟ » خواندیم که Sandwich panel  ها به دو صورت دو رو صاف ، یک  رو صاف و یک  رو شیار دار در بازار عرضه می گردند. اما ساندویچ پانل مناسب اتاق تمیز ، دورو صاف می باشد . همچنین راجع به نحوه نصب و قیمت گذاری ساندویچ پانل اتاق تمیز صحبت نمودیم که برای نصب این پانل ها به جای پیچ و مهره ، پانل ها به هم چفت می گردند .

سوالات متداول ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست؟

  1. علت استفاده ساندویچ پانل به جای آجر ، سیمان و ماسه چیست ؟
    یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از کاربران وجود دارد این است که اصلا چرا باید به جای آجر و روش های سنتی  ، از ساندویچ پانل ها برای ساخت دیواره ها و سقف اتاق ها تمیز استفاده کنیم .اتاق های تمیز به علت حساسیت بالایی که در کنتل ورود و خروج مواد ، ذرات و آلودگی ها دارند با سایراتاق ها متفاوت بوده و باید از دیوارهای عایقی با توانایی کنترل ذرات استفاده کنیم که بهترین گزینه برای این کار استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز می باشد .
  2. چرا بیشتر از ساندویچ پانل های دورو صاف در ساخت کلین روم ها استفاده می گردد ؟
    ساندویچ پانل هایی که در اتاق های تمیز به کارمی روند باید از هرگونه میکروب و باکتری ، جدا باشد . اگر در ساخت اتاق های تمیز از پانل های شیار دار استفاده کنیم ، احتمال تجمع و رشد آلودگی ها و میکروب ها را افزایش می دهیم . بنابراین برای عملکرد بهتر و بازدهی بیشتر اتاق های تمیز از ساندویچ پانل های دو رو صاف به جای شیار دار استفاده می نماییم .
  3. قیمت هرمترمربع ساندویچ پانل اتاق تمیزچه قدر است ؟
    نحوه قیمت گذاری بر روی ساندویچ پانل ها به عوامل متعددی بستگی دارد که هریک به اندازه خود می تواند قیمت را کم یا زیاد کند . عواملی همچون متریال به کار رفته شده ، چگالی و وزن پانل ، تعداد مراحل ساخت پانل ، ضخامت و عوامل زیاد دیگری در محاسبه قیمت تمام شده موثر می باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم