سنجش شمار ذرات اتاق تمیز

بررسی شمار ذرات اتاق تمیز

سنجش شمار ذرات کلین روم

اتاق‌های تمیز از جمله امکاناتی است که برای تولید محصولات صنایع هوانوردی و هوافضا استفاده می‌شود. ما می‌خواهیم به عموم مردم بگوییم که آنها چه هستند، برای چه هستند و چگونه ایجاد می‌شوند.یکی از راه و حل‌های فهمیدن اینکه ما یک اتاق تمیز داریم، سنجش شمار ذرات اتاق تمیز است.

برای سنجش شمار ذرات ما دستگاهی به نام شمارشگر ذرات داریم. این دستگاه شمارشگر ذرات به پرسنل اتاق تمیز اجازه می‌دهد تا تمیزی اتاق را کنترل کنند و به سرعت منابع آلودگی احتمالی ذرات را شناسایی کنند. شمارشگر ذرات، اتاق‌های تمیز را پاک و ایمن نگه می‌دارند و در عین حال زمان خرابی را کاهش می‌دهند و از رعایت آن اطمینان می‌دهند.

ذرات کوچکی که با چشم انسان قابل دیدن نیستند می‌توانند باعث آلودگی اتاق های تمیز شوند. بسیار مهم است که این ذرات را به حداقل برسانید.

فضای اتاق تمیز

فضای کلین روم

دستگاه سنجش شمار ذرات اتاق تمیز

شمارشگر ذرات ابزاری است که ذرات را در یک زمان شناسایی و شمارش می کند. سه دسته اصلی ذرات شمارنده، آئروسل، مایع و جامد وجود دارد، اما فقط شمارشگر ذرات آئروسل مستقیماً به اتاق های تمیز مربوط می شود، بنابراین ما روی آنها تمرکز خواهیم کرد. شمارشگر ذرات آئروسل کیفیت هوا را با شمارش و اندازه ذرات موجود در هوا تعیین می‌کند. آنها عمدتاً در برنامه‌های اتاق تمیز استفاده می‌شوند. از آنجایی که اتاق‌های تمیز محدودیت‌های تعداد ذرات را تعریف کرده‌اند، از شمارشگر ذرات آئروسل برای آزمایش و طبقه‌بندی اتاق تمیز استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مطابق با استاندارد است.

سیستم‌های پیشرفته سنجش ذرات و شمارشگر ذرات امروزی در چندین صنعت اتاق تمیز در سراسر جهان استفاده می‌شوند. داده‌های ثبت‌شده و مورد استفاده در هنگام تأیید یک اتاق تمیز، دستگاه هوای پاک یا برای نظارت در حین فرآیند، اطلاعات حیاتی تلقی می‌شوند.

دستگاه سنجش شمار ذرات اتاق تمیز تصمیمات مربوط به این داده‌ها در سطح عملیاتی میگیرد. به عنوان مثال، در صنعت داروسازی، دسته ها بر اساس داده‌های شمارش ذرات حیاتی به بازار عرضه می‌شوند.

دستگاه سنجش شمار ذرات اتاق تمیز

دستگاه تست شمار ذرات اتاق تمیز

انواع ذرات شمارشگر

دو نوع شمارشگر ذرات آئروسل وجود دارد:

  • نوری
  • متراکم

با ذرات شمارنده نوری، ذره از یک منبع نور پر انرژی عبور می‌کند، سپس دامنه نور پراکنده یا مسدود شده اندازه گیری می‌شود و ذره شمارش می شود. شمارشگر ذرات نوری چندین روش مختلف برای تشخیص و اندازه گیری ذرات دارد. آنها مسدود کننده نور، پراکندگی نور و تصویربرداری مستقیم هستند.

روش مسدود کردن نور می‌تواند ذرات بزرگتر از یک میکرومتر را تشخیص دهد و بر اساس میزان نوری است که ذرات هنگام عبور از منبع نور مسدود می‌کنند است. روش پراکندگی نور قادر به تشخیص ذرات با کوچکتر از آن است و بر اساس مقدار نوری است که توسط ذره‌ای که از منبع نور عبور می‌کند هدایت می‌شود. تصویربرداری مستقیم از نور ساطع شده توسط لیزر به عنوان منبعی برای روشن کردن ذرات عبوری و اندازه‌گیری مساحت ذرات مانند یک میکروسکوپ خودکار استفاده می‌شود.

شمارشگر ذرات متراکم چیست (CPC)؟

شمارشگر ذرات متراکم، ذرات آئروسل را ابتدا بزرگ می‌کند و از آنها به عنوان مراکز هسته سازی برای ایجاد قطرات در یک گاز فوق اشباع استفاده می‌کند. شمارشگر ذرات متراکم می‌تواند ذرات کوچکتر از 2 نانومتر را تشخیص دهد که با شمارشگر ذرات نوری قابل شناسایی نیستند. شمارنده‌های ذرات در اندازه‌های مختلفی وجود دارند. یک فرم دستی وجود دارد که یک مدل کوچک است که به راحتی قابل حمل و استفاده است.

ذرات شمارشگرهای دستی دارای سرعت جریان کمتری هستند، بنابراین برای بررسی نقطه تمیز و تأیید حجم کمتر هوا ایده آل هستند. واحدهای قابل حمل بزرگتر دارای یک مکان ثابت هستند و به طور مداوم هوا را با واحد 24.7 نظارت می‌کنند. این واحدهای قابل حمل، سرعت جریان بالاتری دارند و در هنگام سنجش شمار ذرات اتاق تمیز حجم بیشتری از هوا ایده آل می‌باشد.

شمارشگر ذرات متراکم چیست (CPC)؟

شمارشگر ذرات متراکم

نکات مهم برای انتخاب سنجش شمار ذرات اتاق تمیز

این با کلاس ISO اتاق تمیز شما تعیین می‌شود. مطمئن شوید که شمارشگر ذرات مورد نظر می‌تواند تمام اندازه ذرات را که باید نظارت کنید اندازه گیری کند. به عنوان مثال، یک شمارنده ذرات می‌تواند محدوده اندازه 0.3/ 0.5 /5.0 میکرومتر داشته باشد.

نتیجه گیری

سنجش شمار ذرات، یک کار لزومی برای یک کلین روم است، حال برای اینکار دستگاه‌هایی با طرح‌ و نوع‌های مختلفی وجود دارد که شرکت ما خدمات کاملی به شما می‌دهد. در هنگام خرید و انتخاب سنجش شمار ذرات اتاق تمیز باید در نظر داشته باشید که اندازه ذراتی که می‌خواهید نظارت کنید را پوشش و اندازه گیری کند.

سوالات متداول

  1. قیمت درست کردن یک اتاق تمیز چقدر است؟
    با توجه به قیمت‌های متغیر کشور با آژند کلین روم تماس بگیرید.
  2. انواع ذرات شمارشگر آئروسل چیست؟
    ما دو نوع ذرات شمارشگر داریم در آئروسل، نوری و متراکم.
  3. چگونه ذرات اتاق تمیز را بشماریم؟
    با دستگاه سنجش شمار ذرات اتاق تمیز می‌توانیم ذرات را بشماریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم