قفل های الکترونیکی کلین روم

قفل الکترونیکی کلین روم

قفل الکترونیکی اتاق تمیز

یکی از مهم ترین عوامل امنیت در اتاق های کلین قفل آن می باشد که حتما مهم است از قفل های الکترونیکی کلین روم استفاده شود و نام دیگر ان اینترلاک می باشد که امروزه به دلیل اینکه برخی شرکت های و سازمان از قفل الکترونیکی استفاده می کنند این می باشد که مانع ورود افراد غریبه و متجاوز گر می شوند.

قفل های الکترونیکی قفلی مناسب برای درب های کلین روم

قفل الکترونیکی کلین روم

استفاده قفل الکترونیکی در اتاق تمیز

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود در اتاق تمیز قفل الکترونیکی اینترلاک استفاده شود این می باشد که مانع در باز شدن بی جا و مانع وارد شدن گرد و غبار به دلیل باز شدن در می باشد، و یکی دیگر از عوامل استفاده از این نوع قفل ها امنیت بالا می باشد.

اینترلاک چیست

اگر قرار باشد از اینترلاک یک تعریف جامع داشته باشیم آن این است که قفل درونی ، چفت و بست است که به دو نوع الکترونیکی و مکانیکی استفاده می شود.

به کار بردن اینترلاک در اتاق تمیز

یکی دیگر از قفل های الکترونیکی این می باشد که از قفل اینترلاک اتاق تمیز استفاده می شود. قفل اینترلاک به گونه ای است که همه در ها چک می شود و در یک زمان خاص به افراد اجازه عبور از در های را می دهند. در این حالت تمام در های به صورت قفل هستند و کسی که پشت کامپیوتر می باشد می تواند باز شدن و بسته شدن درب های را کنترل کند به این حالت حالت معمولی اینترلاک می گویند.

عملکرد قفل اینترلاک

قفل اینترلاک

اما در حالت دیگر که معکوس نام دارد همه درب های بسته هستند اما قفل نیستند به صورتی یعنی کسی پشت میز کامپیوتر نیست که قفل ها را برسی کند و اجازه دهد کارکنان می توانند بدون اجازه کسی از در عبور کنند.

کاربرد سیستم اینترلاک در شرکت ها

از این نوع سیستم قفل ها، معمولا در در آزمایشگاه ها، اتاق تمیز، بانک ها، سیف باکس ها و … استفاده می شود.

کنترل قفل اینترلاک

معمولا کنترل قفل های اینترلاک به دو صورت مکانیکی و الکترونیکی می باشد به صورتی که زمانی که قفل استفاده شده الکترونیکی باشد  حتما نیاز است که دسترسی به قفل ها برای توسط کامپیوتر ایجاد کرده و یک فرد این کنترل را به دست بگیرد.

اما از طرفی دیگر قفل های مکانیکی کلید خور هستند و نیاز نیست که قفل های توسط یک کامپیوتر باز و بسته شود.

نگه داری از قفل الکترونیکی یا اینترلاک

معمولا نگه داری قفل های به این صورت می باشد که حتما باید به شکل صحیح نصب شود و اگر درست و کامل نصب نشود امکان این را دارد که قفل های ما دچار شکستگی و یا خراب شدگی بشوند.

انواع قفل های اینترلاک

1-اینترلاک کلید های 400 ولت که به این صورت می باشد که قفل بین دو بری-کر یا شکننده 400 ولتی قرار می گیرند که همیشه فقط یک شکننده می تواند در حالت اتصال باشد. نوع دیگر قفل اینترلاک سکسیونر زمین باسپار 20 کیلو ولت است.

ورود غیر مجاز به شرکت ها

در سال های قبل به علت اینکه قفل های الکترونیکی بر روی در ها شرکت های و سازمان ها نبود امکان ورود غیر مجاز و یا دزدی زیاد بود اما بعد گذشت چند سال با ورود قفل های الکترونیکی به بازار افرادی که دارای سازمان و شرکت های خاص بودند به دلیل اینکه افرادی ورود غیر مجاز نداشته باشند و یا اطلاعات آنها دزدیده نشود از این قفل ها بر روی درب های شان استفاده می کنند.

عملکرد درب اتاق تمیز

درب های اتاق تمیز یکی از عوامل اصلی برای مانع وارد شدن آلودگی ها به داخل محیط می باشد. در واقع درب های اتاق تمیز حکم آب بندی را برای اتاق دارند. خوشبختانه یکی از عواملی که این در را تحت کنترل خود در می آورد و نمی گذارد باز شود این است که قفل های الکترونیکی اتاق تمیز روی آنها نصب شده است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.

انواع قفل های الکترونیکی اتاق تمیز

معمولا قفل های الکترونیکی دارای انواع خاصی می باشند مانند قفل اثر دست یک شخص بر روی گاو صندوق و یا قفل کنترل شده توسط کامپیوتر،یا قفل های اثر انگشت که معمولا در بانک ها و خانه های آپارتمانی استفاده می شود.

نحوه عبور از قفل های الکترونیکی

یک سری کارت و تگ های مخصوص RFID: بعضی از سازمان های و صندوق ها دارای دو رمز همزمان یعنی اول رمز و اثر انگشت می باشد که برای باز شدن آن باید جفتش را انجام داد.

سیستم اثر انگشت و تشخیص چهره که بیومتریک نام دارد.

استفاده از قفل اثر انگشت

قفل اثر انگشت

قفل RFID چیست

به صفحه قفل های کلید دار مخصوص که توسط امواج رادیویی مغناطیسی استفاده می شود می گویند. معمولا از این نوع قفل ها در شرکت های شخصی،هتل ها،سازمان ها استفاده می کنند که معمولا هم  امنیت بالایی نیز دارد. نوع دیگر RFID نیز وجود دارد که با بلوتوث کار می کند به صورتی که بلوتوث گوشی را روشن کرده و توسط آن می توان قفل در را باز کرد.

استفاده از الگو RFID بر روی درب ها

قفل های RFID

 

تفاوت قفل های الکترونیکی و مکانیکی

در قدیم برای اینکه افراد به صورت غیر مجاز وارد مکانی نشوند از قفل مکانیکی استفاده می کردند که از پین های خاصی استفاده می شد اما رفته رفته امکان ورود غیر مجاز برای افراد به وجود آمد، که افرادی که دانش قفل و برق را داشتند توانستند قفل را با روشی جدید یعنی الکتریکی وارد بازار بکنند.

اینجا پایان کار نبود،قفل های الکترونیکی دارای قطعه ای به نام محرک های هستند که همه اش در حال حرکت هستند که پیچ یا استوانه قفل را به موتور الکتریکی برق متصل می کنند.

مزایای استفاده از قفل الکترونیکی

1- به کلید نیاز ندارید، به این صورت می باشد که برخی شرکت های قفل های را به صورت کارتی و یا اثر انگشتی انتخاب می کنند.

2-غیر قابل ورود و شکسته شدن درب: یکی از ویژگی های که قفل الکترونیکی نسبت به قفل های دیگر داد و آن را متمایز می سازد این می باشد که بعد از عبور از درها، درها به صورت اتوماتیک قفل می شود و اگر زمانی دزد خانه شما را بزند امکان فرار کردن برای آن به قطع یقین 0 درصد می شود.

معایب استفاده از قفل الکترونیکی

1-فراموش کردن رمز: یکی از معضلاتی که امروز می باشد فراموشی می باشد. امروزه به دلیل فراموشی امکان فراموش کردن رمز قفل خانه و یا حتی گوشی تلفن همراه می باشد که کار شما را برای باز کردن در و یا حتی گوشی سخت می کند.

2-قطع برق: متاسفانه این مشکل فقط در ایران وجود دارد ولی در کشور های دیگر زمانی که از قفل الکترونیکی به کار رود به دلیل اینکه برق همیشه ثابت است و قطعی وجود ندارد اما در ایران به این گونه نیست.

اگر به هر دلیلی برق آن شرکت یا منطقه قطع شود در های قفل می شوند و امکان ورود از آن را ندارید تا زمانی که برق دوباره به حالت عادی خود برگردد.

نتیجه گیری

به این نتیجه رسیدیم که استفاده از قفل های الکترونیکی یکی از ویژگی های خوب امروزی می باشد که علاوه بر اینکه نمی گذارد در بی جهت باز شود این امکان را به شما می دهد که امکان ورود غیر مجاز برای افرادی که دزد می باشند کاملا 0 درصد می باشد و حتی اگر وارد شوند امکان خروج ندارند.

سوالات متداول قفل های الکترونیکی کلین روم

1قفل های الکترونیکی را از کجا می توان خریداری کرد؟
معمولا از فروشگاه ها و بازار هایی که ابزار و لوازم خانگی را به فروش می رسانند این محصولات را به فروش می گذارند.
2آیا میتوان قفل های الکترونیکی را خود نصب کنیم؟
باید گفت اگر به دنبال امنیت کامل هستید بهتر می باشد که نصب این گونه قفل ها را به دست کسانی بسپارید که کارشان چند ساله است و به شما تضمین دزدی و…. به شما بدهد که بعدا دچار مشکل نشوید.
3آیا امکان عبور از قفل های الکترونیکی در زمان نبود برق امکان دارد؟
باید گفت که خیر همان گونه که در بالا توضیح داده شد زمانی که برق یک منطقه یا منزل یا شرکت برود امکان عبور از این قفل ها امکان نا پذیر است و باید منتظر ماند تا زمانی که برق متصل شود
4هزینه های این نوع قفل ها چقدر می باشد؟
معمولا هزینه این نوع قفل های الکترونیکی به دلیل اینکه امنیت بالا را برای شما ایجاد میکند یکم گران قیمت می باشد اما به کاراییش می ارزد و ارزش خریدن را داد.

4 Comments

  1. هادی گفت:

    تفاوت بین قفل های الکترونیکی و مکانیکی در چیست؟

    • در گذشته برای اینکه افرادی که ناشناخته بودند وارد جایی نشوند از قفل مکانیکی استفاده می کردند که از پین های خاصی که داشت استفاده می شد. اما رفته رفته با گذشت زمان با دانش قفل و برق، قفل های الکترونیکی وارد بازار شدند.

  2. ثمین رستمی گفت:

    مزیت استفاده و تهیه قفل های الکترونیکی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم