کیفیت تجهیزات اتاق تمیز

کیفیت تجهیزات اتاق تمیز

لیست موارد مهم حفظ کیفیت تجهیزات اتاق تمیز

اتاق تمیز در صنعت بسیار کاربردی بودده و كيفيت تجهيزات اتاق تميز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه به بررسی مهم ترین موارد در لیست تجهیزات اتاق تمیز می پردازیم که رعایت کیفیت آن ها بسیار مهم است.

حفظ کیفیت دوش هوای کلین روم

در حفظ كيفيت تجهيزات اتاق تميز دوش هوا بسیار مهم است. یک سیستم گردش هوا هوشیار است که در ورودی یک محیط کنترل شده یا به عنوان یک دوش هوای مستقل در اتاق تمیز نصب شده است تا با ورود یا خروج کارگران از منطقه تولید ، آلودگی را کاهش دهد. دوش هوا قطعه ای ارزشمند از نظر سلامتی و ایمنی است که در فعالیتهای مختلف صنعتی که ذرات سمی تولید می کند مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال سیلیس بلورین با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و در صورت استنشاق باعث بیماری های جدی حتی کشنده مانند سیلیکوز ، عفونت سل و بیماری کلیوی می شود. هوای با سرعت بالا قبل از اینکه کارگران از منطقه تولید خارج شوند ، ذرات را از لباس خارج می کند.

کیفیت تجهیزات اتاق تمیز

تجهیزات اتاق تمیز

دوش هوای کلین روم چه کاربردی دارد؟

از محیط تمیز اتاق در برابر آلودگی ناخواسته محافظت می کند. دوش های هوا می توانند با از بین بردن آلودگی سطحی از لباس های اتاق تمیز ، عملکرد اتاق های تمیز را بسیار بالا ببرند. هوای فیلتر شده HEPA با سرعت بالا از طریق نازل های قابل تنظیم جریان می یابد. هوا مجدداً به داخل دمنده فشار بالا می چرخد و در آنجا فیلتر می شود تا فیلتر HEPA / ULPA و به نازل های قابل تنظیم بر می گردد.

دوش هوا از جنس استنلس استیل:

صنایع دارویی برای نگهداری از یک مرکز استریل نیازهای سختگیرانه ای دارند. نمای خارجی و داخلی استیل ضد زنگ اجازه می دهد تا دوش هوا را با یک ضد عفونی کننده استریل از بین ببرید. گزینه های پوسته دوش هوا:

  • Type 304 #4

دیوارها و کابینت های فولاد ضد زنگ

  • Type 316L 2b

دیوارها و کابینت های فولاد ضد زنگ

  • Type 304 #4

بسته دارویی فولاد ضد زنگ

حفظ کیفیت اتاق تمیز دیوارنرم

یک قاب ایستاده آزاد قابل حمل که برای پشتیبانی از سیستم شبکه سقف فقط به کف ساختمان احتیاج دارد. پرده هایی که به محیط قاب نصب می شوند، سقف HEPA فیلتر شده را به سمت پایین هدایت می کند و به زیر زمین می رسد و از زیر پرده ها خارج می شود. مواد پرده از وینیل شفاف استاندارد، وینیل بسیار کم گاز یا پارچه اتاق تمیز پلی استر ساخته شده اند.

اتاق تمیز پرده وینیل: همچنین به عنوان اتاق تمیز نرم نامیده می شود

اتاق تمیز قابل حمل: یک اتاق تمیز با نرم افزار با کاستورهای روی پایه که باعث می شود اتاق از برق جدا شود و به راحتی به مکان دیگری منتقل شود.

حفظ کیفیت اتاق تمیز دیوار سخت

ساخته شده از موادی از ورق سنگ، پانل های اکریلیک یا پانل های عایق آلومینیومی. تمام اتاق های تمیز از ماژول های فیلتر HEPA یا ULPA برای کاهش تعداد ذرات استفاده می کنند. این اتاق تمیز یک اتاق پذیرایی یا اتاق قبل از آن خواهد داشت که پرسنل قبل از ورود به اتاق تمیز لباسها را پوشیده و یا وسایل را پاک می کنند.

کیفیت تجهیزات اتاق تمیز

تجهیزات در کلین روم

کیفیت تجهیزات اتاق تمیز ماژولار

سیستم های اتاق تمیز جریان عمودی از قبل مهندسی و پیش ساخته برای مونتاژ آسان هستند. بخشهای ماژولاربه گونه ای طراحی شده اند که امکان گسترش در آینده ، حذف و پیکربندی مجدد بخشها برای تغییر فرآیند یا جدا شدن کامل و انتقال مجدد آنها به تأسیسات دیگر را فراهم می کنند. اتاق های تمیز رایگان که برای ایستادن در نظر گرفته شده اند ، فقط به کف کاملاً یکنواختی برای پشتیبانی نیاز دارند. جعبه سیم کشی پیش ساخته اختیاری همراه با یک جعبه اتصال با فیلترها و چراغ ها به سیم مجهز شده است. یک اتصال از ساختمان به جعبه اتصال مورد نیاز است.

کیفیت تجهیزات اتاق تمیز

اتاق تمیز

تجهیزات USP 797 اتاق تمیز چه اصولی دارند؟

USP797 به فصل 797 “ترکیب دارویی – آماده سازی استریل” در فرمول ملی USP اشاره دارد. این اولین مجموعه از استاندارد ترکیب استریل قابل اجرا است که توسط Pharmacopeia ایالات متحده (USP) صادر شده است. USP 797 دستورالعمل ها ، روش ها و الزامات انطباق را برای ترکیبات آماده سازی استریل فراهم می کند و استانداردهایی را که ترکیبات استریل ترکیب می شوند را تعیین می کند. اتاق تمیز مانند یک اتاق بافر در اطراف کابینت ایمنی بیولوژیکی یا هود جریان لایه ای عمل می کند. اتاق دارای کف صاف ، دیوارها و سقف با منافذ مناسب است. فیلترهای HEPA باعث ایجاد پاکیزگی و فشار هوا در ایجاد محیط ISO Class 7 می شوند. این ها از دیگر کیفیت تجهیزات کلین روم است.

فیلتر HEPA  برای اتاق های تمیز:

یک قطعه با راندمان بالا (HEPA) و یک فیلتر هوا است. فیلتر باید 99.97٪ ذرات با اندازه 0.3 میکرون یا بیشتر را حذف کند.

فیلتر ULPA:

فیلتر Ultra Low ذرات معلق (ULPA 99.999٪ ) و ذرات 0.12 میکرونی یا بزرگتر را از بین می برد.

فیلترهای اتاق تمیز:

فیلترهای مخصوصی که در محیط آزمایشگاه یا اتاق تمیز استفاده می شوند ذرات یا بخارات را از بین می برند. انواع فیلترها عبارتند از: فیلترهای تصفیه ، HEPA ، ULPA ، گاز اسیدی ، ذغال فعال ، گاز آمونیاک ، فرمالدئید ، جیوه و ید رادیواکتیو.

Fan Filter Unit یا FFU:

فن متصل به قاب ورق فلزی حاوی فیلتر HEPA یا ULPA. در طیف گسترده ای از کاربردهای آزمایشگاه و سقف اتاق تمیز استفاده می شود. فیلتر دارای یک فیلتر پیشفرض و صفحه محافظ بالای فیلتر است.

فیلتر HEPA یا MCF موتوری:

نام دیگر واحد فیلتر فن ، FFU یا فیلتر سقفی موتوری

ماژول فیلتر HEPA:

واحد فیلتر فن ریزه ریز ذرات معلق با کارایی بالا (HEPA) که در سقف یا بالای تجهیزات برای ایجاد محیط اتاق تمیز استفاده می شود. ماژول فیلتر با محفظه مجرای هوا و بدون فن نیز موجود است.

فیلتر ترمینال HEPA:

طراحی شده برای تهیه HEPA یا ULPA تا هوای فیلتر شده را از سقف میله ای شبکه ای تامین کند. فیلترهای 2 در 2 یا 2 در 4 استاندارد با قطر محفظه 10 اینچی در دسترس هستند. محافظ به مجاری متصل می شوند که هوا را از یک دمنده بزرگ مرکزی تأمین می کنند.

تجهیزات کلین روم

استانداردها در تجهیزات اتاق تمیز

حفظ کیفیت هود لمینار

یک نیمکت اتاق تمیز محصور که برای تهیه یک ایستگاه کار فیلتر شده HEPA یا ULPA طراحی شده است. هوا از طریق فیلتر در جریان مستقیم هوا و بدون شکاف و بدون ایجاد شکاف باعث ایجاد جریان هوای “Laminar” می شود. هودها می توانند جریان هوای عمودی یا افقی داشته باشند.

کیفیت هود جریان لایه ای افقی

فیلترهای HEPA یا ULPA در پشت کابینت قرار دارند و از قسمت کار به سمت اپراتور جریان می یابند. هودها با یک میز متصل یا بدون میز در دسترس هستند. هنگامی که لرزش نگران کننده است ، هود جریان آرام باید یک جدول داشته باشد که به آن متصل نباشد وگرنه لرزش موتور / دمنده به سطح کار منتقل می شود.

کیفیت هود جریان لایه ای عمودی

فیلترهای HEPA یا ULPA در بالای منطقه کار قرار دارند و به سمت فضای کار پایین می روند.

کیفیت هود جریان لایه ای افقی اقتصادی

فیلتر HEPA دارای یک محفظه ساده با محافظ های جانبی اکریلیک و بالا است. کابینت روی یک میز استاندارد نشسته است.

هود لمینار قابل حمل

هود دارای کاستورهایی است که برای تحرک آسان به پایه متصل شده است.

هود لایه ای فولادی ضد زنگ

بدنه هود جریان لایه از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که اجازه می دهد کابینت با یک ضد عفونی کننده استریل پاک شود. کیفیت تجهیزات اتاق تمیز در این مورد نیز دارای اهمیت است.

نگهداری از کابینت خشک کن یا جعبه خشک برای حفظ کیفیت

محفظه ای مهر و موم شده که برای حفظ موارد حساس به رطوبت و جلوگیری از اکسید شدن استفاده می شود. کابینت یا حاوی مواد خشک کننده مانند “ژل سیلیکا” است و یا می تواند با نیتروژن بسته و پاک شود. این کابینت بین یک تا پنج محفظه جداگانه ساخته شده و از فولاد ضد زنگ یا اکریلیک ساخته شده است.

کابینت خشک کننده فولاد ضد زنگ

کابینت های فضای بی اثر برای ایجاد محفظه های مهر و موم شده طراحی شده اند که قطعات را در یک محیط خشک یا نیتروژنی نگه می دارند یا حاوی آنها هستند. کابینت های خشک کننده با پوسته بیرونی از جنس استنلس استیل و یک تقسیم کننده فولاد ضد زنگ بین هر محفظه ساخته شده اند. هر محفظه آب بندی می شود تا فضای ذخیره سازی تحت فشار را ایجاد کند. پوسته فولاد ضد زنگ یک کابینت مقاوم ایجاد می کند که در درزها ترک نمی خورد و از هم نمی پاشد. ساخت و ساز برای بارهای سنگین ذخیره سازی و مناطق مربوط به ESD مناسب است.

کابینت اکریلیک خشک کن

کابینت اکریلیک شفاف دارای درهای باز آسان با محافظت ضد تاب است. درب ها با کف بسته سلول مهر و موم می شوند تا از مهر و موم محکم اطمینان حاصل کنند. کابینت های خشک کن یک ، دو یا سه محفظه دارند.

عبور فیلترهای HEPA

هنگامی که کنترل ذرات در اتاق تمیز بسیار مهم است ، عبور از آن می تواند از فیلتراسیون HEPA استفاده کند. عبورگاه هوا را از سمت اتاق تمیز به داخل فیلتر HEPA می کشد. یک سنسور نصب شده بر روی درب موتور را فعال می کند و هوای HEPA ذرات وارد شده از مجرا را از بین می برد. با درب 90 اختیاری نشان داده می شود.

سخن پایانی

طراحی اتاق تمیز و تجهیزات اتاق تمیز برای حفظ ذرات پایین بسیار مهم است. بدون تجهیزات اتاق تمیز با کیفیت بالا می توان محیط را به خطر انداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول به وب سایت ما https://azhandcleanroom.com مراجعه کنید.

2 Comments

  1. مهسا گفت:

    قيمت تجهيزات اتاق تميز چه قدر هست؟

    • سلام دوست عزیز تجهیزات اتاق تمیز شامل موارد بسیاری است. بستگی به انتخاب شما در انواع آن دارد. با توجه به کلاس اتاق تمیز و کاربردش قیمت های متفاوتی دارد. با کارشناسان ما در ارتباط باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم