مراحل طراحی داخلی اتاق تمیز

طراحی داخلی اتاق تمیز

بر اساس استانداردهای کلین روم بر اساس ایزو، دما، رطوبت، تخلیه الکترواستاتیک، سطح نویز و لرزش و پوشش دهی از شاخص های اصلی هستند. در مراحل ساخت اتاق تمیز این نکات مورد توجه قرار می گیرند. اتاق تمیز یک نمونه ای دقیق و کامل از یک محیط پاک و عاری از هرگونه آلاینده است. کلین روم نیاز به طراحی دارد که رعایت یک سری پارامترها در مراحل ساخت و طراحی مهم است.

طراحی و ساخت اتاق تمیز

در طراحی و ساخت از دو استاندارد استفاده می شود:

  1. استاندارد فدرال ایالات متحده آمریکا
  2. استاندارد ایزو سری ISO 14644- 2

هر دو این استانداردها یک رابطه معکوس بین تعداد و اندازه ذرات معلق در هوا ایجاد کرده اند و از این رو هیچ گاه میزان این ذرات به عدد صفر نمی رسد.

اتاق تمیز دارای سیستم پیچیده مکانیکی است که نیاز به یک سری تجهیزات خاص و اساسی دارد. در کنار آن مولفه های ساختاری هم بسیار برجسته و مهم هستند. اتاق تمیز در مکان هایی مثل بیمارستان ها، داروسازی، تولیدات نیمه هادی، آزمایشگاه ها، صنایع غذایی و هوا فضا مورد استفاده است و اهمیت دارد. در ادامه به مراحل ساخت اتاق تمیز و طراحی به صورت فهرست وار نگاه می کنیم.

وجود محصولات و تجهیزات اتاق تمیز برای مراکز درمانی ذکر شده از الویت های اساسی است. زیرا اگر آلودگی به محیط اتاق تمیز وارد شود، هم پرسنل و هم بیمار در معرض خطر بیماری و عفونت قرار می گیرند.

مراحل ساخت اتاق تمیز

مراحل طراحی و ساخت اتاق تمیز

  • در مرحله اول باید تعداد پرسنل و افرادی که حضور دارند، مشخص شود.
  • در مرحله دوم کلین روم را از نظر تمیزی درجه بندی و طبقه بندی کنید.
  • مرحله سوم، مرحله کنترل فشار است.
  • در مرحله چهارم جریان هوا مشخص می شود.
  • در مرحله پنجم تعیین جریان هوای ورودی از فیلترهای خروجی است.
  • مرحله ششم کنترل تعادل هوا بررسی می شود.
  • مرحله هفتم ارزیابی سایر متغیرها انجام می شود.
  • مرحله هشتم چیدمان مکانیکی سیستم تعیین می شود.
  • مرحله نهم مرحله محاسبات گرمایی و سرمایی است.
  • مرحله دهم آغاز ساخت است.

از مهم ترین مراحل ساخت اتاق تمیز تهویه هوا است. کنترل هوا بوسیله دستگاه هواساز صورت می گیرد. هوا ساز از مهمترین دستگاه های تهویه اتاق تمیز است که تصفیه مطبوغ هوا و تهیه مقدار کافی اکسیژن را بر عهده دارد. این سیستم در داروسازی، بسته بندی، خطوط بزرگ صنایع آرایشی و بهداشتی، خطوط بزرگ صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، بیمارستان ها به خصوص اتاق های عمل جراحی و غیره … استفاده می شود.

مشاوره برای ساخت کلین روم

در مشاوره مراحل ساخت اتاق تمیز اصول کلی را در نظر می گیرند. به این صورت که از یک شمارشگر ذرات که عملکردش بر اساس پراکنش نور است، به منظور تعیین مقدار ذرات معلق در هوا استفاده می شود. این دستگاه می تواند مقدار ذرات و اندازه ذرات را در هوا نمایش دهد. این دستگاه باید به سامانه مناسب نمونه‏ برداری مجهز باشد.

برای محاسبه تمیزی عواملی مورد توجه می گیرند، از این پارامترها مانند اندازه اتاق، تجهیزات موجود، فرآیندها و افزایش گرما و دیگر عوامل است.

کانال تهویه اتاق تمیز

کنترل دما در ساخت و طراحی اتاق پاک

کنترل دمای اتاق تمیز باید دما بین 66 تا 70 درجه فارنهایت باشد که یکی از مراحل ساخت اتاق تمیز به شمار می رود.

کنترل رطوبت از مراحل ساخت اتاق تمیز

RH یا 45٪ + 5٪ سطح رطوبت مطلوب و مناسب در نظر گرفته می شود.

کنترل رطوبت باید برای موارد زیر انجام گیرد

  • فرآیند
  • تجهیزات و مواد
  • کاهش بارهای الکتریسیته ساکن
  • راحتی کارکنان ناشی از کنترل دما

تجهیزات کلین روم

طراحی داخلی اتاق تمیز

یکی از مراحل ساخت اتاق تمیز طراحی داخلی آن است. بعد از انجام مولفه های اصلی و فنی نوبت به طراحی زیبایی کلین روم می رسد. طراحی نور و رنگ در دسته معماری داخلی است ولی کاربرش در اتاق تمیز تنها به زیبایی ختم نمی شود. با طراحی داخلی اتاق تمیز بر اساس نور و رنگ، شاخصه های استاندارد و فنی نیز در نظر گرفته می شود. بهتر است که رنگ در و دیوار سفید باشد. علت آن است که هم جذابیت بصری بالا می رود و هم مقدار نور لازم در اتاق تمیز ایجاد می شود.

ترکیب رنگ سفید با رنگی روشن و هماهنگ، فضایی شفاف و درخشنده ایجاد می شود. جذابیت و روشنایی مناسبی بر اساس رنگ ها به وجود می آید.

ایجاد کانال هایی برای تهویه از ملزومات اتاق تمیز است. این کانال ها از ورود آلودگی به اتاق تمیز جلوگیری می کند. برای ایجاد خروجی فاضلاب در اتاق تمیز، طراحی به گونه ای انجام شود که آلودگی وارد محیط کلین روم نشود.

به طور کلی برای هماهنگی سیستم های مختلف در اتاق تمیز باید نقشه کامل و جامعی را در نظر بگیریم تا انجام کار راحت تر و مشخص تر قابل اجرا باشد.

طراحی در رنگ کلین روم

بهتر است که رنگ در اتاق کلین روم به رنگ سفید باشد. تا شفافیت اتاق تمیز را بالا ببرد. بهتر است که شفافیت در این محیط ها بالا رود. یک نورپردازی مناسب هم در طراحی کلین روم بسیار دارای اهمیت است. بهتر از نورهای روشن در طراحی نور در اتاق تمیز مورد استفاده قرار بگیرد.

نقشه های طراحی شده برای اتاق تمیز

  1. نقشه تاسیسات مکانیکی
  2. نقشه تاسیسات الکتریکی
  3. نقشه نمای
  4. نقشه پلان
جمع بندی

علاوه بر موارد در این مقاله، رعایت اصولی جداگانه برای هر یک از تجهیزات کلین روم به طور بسیار کاملی وجود دارد. الزاماتی برای تمیزی کلین روم در هر کدام از تجهیزات مثل، در، پنجره، کف، سقف، اگزاست فن و پس باکس باید رعایت شود.

سوالات متداول درباره مراحل ساخت اتاق تمیز

1نظافت هم از مراحل ساخت کلین روم است؟
نظافت و تمیزی  از مراحل اساسی است.  بعد از ساخت و تهیه تجهیزات با رعایت اصول و استانداردها به یک وسیله ای برای پاکیزگی و حفظ تمیزی دارد.
2هوای تازه اتاق تمیز از چه فیلترهایی می گذرد؟
تمام هوای تحویل داده شده به یک اتاق تمیز از فیلترهای HEPA عبور می کند و در برخی موارد در مواردی که عملکرد تمیزکاری دقیق لازم باشد، از فیلترهایUltra Low Particulate Air ،ULPA  استفاده می شود.
3برای از بین بردن آلودگی خارجی چه کارهایی باید انجام شود؟
برای از بین بردن آلودگی خارجی استفاده از فیلترهایی با راندمان بالا در چند مرحله فیلتراسیون، ایجاد اختلاف فشار در کلین روم و کاهش درزها می شود.
4هزینه ساخت کلین روم به چه چیزهایی بستگی دارد؟
هزینه ساخت بستگی به پروژه مربوط دارد و به متراژ کلین روم و جنس کنترل پنل های مورد استفاده بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم