تصویری از معتبر سازی اتاق تمیز

معتبر سازی اتاق تمیز

معتبر سازی اتاق تمیز چگونه است؟

بگذارید اول یک توضیحی در مورد اتاق تمیز چیست و چه کاربردی دارد بدهیم، سپس به مراحل معتبر سازی برویم، اتاق تمیز یک نوع اتاق استرلیزه و ضد عفونی شده می باشد که در بیشتر مکان هایی که شرایط محیطی بسیار حساس و استرلیزه نیاز می باشد نصب می شود. اتاق های تمیز به این صورت می باشد که باید در شرایط محیطی آن ها کمترین آلاینده هوای مضر چه برای انسان و چه وسایل داخل آنها باشد تا شرایط محیطی را دچار اختلال نکند، هنگامی که یک اتاق تمیز نصب می شود شروع به مرحله معتبر سازی اتاق تمیز می شود.

به این صورت که بعد از اینکه شما اتاق تمیز را نصب کردید همان لحظه نمی توانید ازش استفاده کنید بلکه باید مراحل تائید و احراز کیفیت و معتبر سازی صورت بگیرد که آیا تمامی استاندارد ها انجام شده است که شروع به استفاده باشد یا خیر.

تصویری از اتاق تمیز

اتاق تمیز

طراحی اتاق تمیز

به صورت کلی برای اینکه بتوان یک اتاق تمیز را طراحی کرد باید 4 قانون اساسی جهانی که طبق استاندارد های جهانی تعیین شده است انجام شود. در معتبر سازی کلین روم این 4 استاندارد حتما باید وجود داشته باشد در غیر این صورت معتبر سازی اتاق تمیز صورت نمی گیرد.

  •  هیچ گونه آلاینده ای نباید از بیرون اتاق تمیز وارد اتاق تمیز شود.

به این صورت که هنگامی که درب های اتاق تمیز و کانال کشی انجام می شود باید تمام تست ها صورت گیرد که هیچ آلاینده ای از درب ها و کانال کشی ها وارد اتاق تمیز نشود که شرایط محیطی و استرلیزه بودن اتاق تمیز را بهم ریزد.

  •  دستگاه هایی که داخل محیط وجود دارد نباید آلودگی ایجاد کند.

ببینید به صورت کلی این بستگی به درجه اتاق تمیز دارد گاهی می باشد که اتاق های تمیزی که طراحی می شود اصلا شرایط محیطی بسیار مهم نمی باشد بنابراین وسایلی که داخل آنها می باشد فرق نمیکند که آیا آلودگی ایجاد می کند یا نه، ولی اگر اتاق تمیز شما از درجه ای می باشد که حتما لازم است شرایط محیطی استرلیزه باشد و هیچ آلودگی داخل آن نباشد و به دنبال این هستید که معتبر سازی اتاق تمیز را انجام دهید باید این کار را نیز انجام دهید.

  • از بین بردن آلودگی ها در سریع ترین زمان

زمانی که از اتاق تمیز صحبت می شود اولین حرفی که به وجود می آید از بین بردن آلودگی داخل آن می باشد، به این صورت می باشد که باید دستگاه هایی که برای تهویه داخل محیط نصب می باشد باید آنقدر قوی باشد که با بالا ترین سرعت تمام آلاینده های مضر که در اتاق تمیز وجود دارد با حد اکثر سرعت ازز بین رود.

  • آلاینده داخل محیط نباید ماندگار شود

بیشتر این مرحله 4 با مرحله 3 برابری می کند به این صورت که اگر در مرحله 4 آلاینده ها هرچقدر بیشتر بماند بیشتر روی وسایل داخل محیط می نشیند و باعث به خطر انداختن شرایط محیطی می شود، بنابراین کار دستگاه تهویه اینجا صورت می گیرد که تمام آلاینده های وارد شده به داخل محیط اتاق تمیز را از بین ببرد.

تصویری از نحوه طراحی اتاق تمیز

طراحی اتاق تمیز

معتبر سازی اتاق تمیز با احراز کیفیت اتاق تمیز

اصلی ترین بخش معتبر سازی کلین روم احراز کیفیت می باشد، به این صورت که تمام چیز هایی که داخل اتاق تمیز نصب و ثبت شده اند دلیلی داشته باشد و تمام قطعات از کیفیت جنسی بالا برخورد دارد باشد، در ادامه معتبر سازی اتاق تمیز از لحاظ احراز کیفیت اتاق تمیز را خواهیم گفت.

احراز کیفیت طراحی

به این صورت می باشد تمام قطعاتی که داخل اتاق تمیز به کار رفته است علاوه بر اینکه نباید آلودگی محیطی ایجاد کنند بلکه باید از از طریق الزامات GMP (نوعی استاندارد جهانی) و مشخصات الزامات مصرف کننده URS طراحی شود.

تصویری از کاربرد احراز کیفیت

احراز کیفیت طراحی

وجود درب و پنجره

به این صورت می باشد که درب و پنجره ای که درون اتاق تمیز نصب می شود می بایست هیچ گونه آلودگی از آن عبور نکند، در صورتی که موفق شد این درب و پنجره ها نصب شود باید در مرحله بعد یعنی در صف تائید قرار گیرند، توجه کنید که در صورت مشکل در درب و پنجره باعث می شود که مرحله معتبر سازی اتاق تمیز صورت نمی گیرد.

تمیز نگه داشتن اتاق تمیز

به این صورت می باشد که باید از کانال کشی های مناسب و دستگاه های تصفیه و تهویه هوای مناسب در اتاق تمیز به کار رود، به این صورت که هیچ گونه درزی بین کانال کشی ها وجود نداشته باشد و اگر وجود داشته باشد توسط دستگاه های تصفیه و تهویه هوا سریعا این آلودگی هایی که باعث می شود شرایط محیطی را به خطر بی اندازند از بین ببرند.

تائید کردن اتاق تمیز

اصلی ترین و آخرین مرحله معتبر سازی کردن اتاق تمیز، تائید تمام کمال اتاق تمیز می باشد، تائید کردن اتاق تمیز توسط تست هایی که از تمام اجزایی که بر روی اتاق تمیز ائم از درب، پنجره، قطعات داخل اتاق تمیز، کانال کشی ها و دستگاه های تصفیه و تهویه و حتی مهم ترین آن قفل الکترونیکی و مکانیکی درب های اتاق تمیز می باشد، پروسه تائید کردن اتاق تمیز می توان گفت مقداری زمان می برد ولی بسیار مناسب می باشد، زیرا در صورتی که اتاق تمیز شما تائید نشود شما نمی توانید مجوز استفاده آن را اخذ کرده و استفاده کنید.

توجه کنید که حتی اگر یک مشکل در اتاق تمیز وجود داشته باشد هیچ گونه نمی توان آن را معتبر سازی کرد، بنابراین توصیه می شود که در طراحی اتاق تمیزی که در نظر دارید تمامی شرایط را به صورت استاندارد انجام دهید تا بعدا در فرایند معتبر سازی اتاق تمیز شما را دچار مشکل نکند.

کلاس بندی اتاق تمیز

امروزه اتاق تمیز های زیادی به وجود آمده است و هر کدام طبق کاری که انجام می دهند کلاس بندی می شود. به صورت کلی کلاس بندی یا همان طبقه بندی اتاق تمیز به 3 صورت می باشد که در ادامه مطلب معتبر سازی اتاق تمیز انجام می شود.

  1. کلاس بندی اتاق تمیز توسط ذرات: به این صورت می باشد که استاندارد این کلاس 209D می باشد که طبق ذراتی که داخل اتاق تمیز وجود دارد طبقه بندی می شود، ذراتی که باعث طبقه بندی کلاس می شوند میکرون های آنها از 0.5 میکرون شروع می شود، توجه کنید که این میکرون ها بر حسب متر مکعب اتاق تمیز می باشد.
  2. طبقه بندی بر اساس استاندارد GMP: به این صورت می باشد به این دلیل که اتاق های تمیزی امروز به وجود آمده است هر کدام داخل کلاس اتاق تمیز خاص خود وجود دارد. امروزه اتاق های تمیز دارای استاندارد A،B،C،D می باشد که هر کدام از کلاس ها از عدد 100 تا 100000 می باشد، این نوع استاندارد اتاق تمیز توسط ایالت متحد آمریکا تعین می شود،
  3. کلاس بندی بر اساس محصولات داخل اتاق تمیز: به این صورت می باشد که هرچقدر شرایط محیطی و دستگاه هایی که آلودگی تولید نمی کند باید استاندارد قوی تر به آن صورت گیرد به این دلیل که شرایط محیطی بسیار حائز اهمیت می باشد.
کاربرد کلاس بندی اتاق تمیز

کلاس بندی اتاق تمیزز

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که مهم ترین فرایند اتاق تمیز تائید کردن و معتبر سازی کردن اتاق تمیز می باشد، در صورتی که تمام وسایل شما استاندارد باشد و تائید شود آن زمان است که اتاق تمیز شما مورد معتبر سازی قرار می گیرد، اگر به دنبال این هستید که معتبر سازی اتاق تمیز را انجام دهید امروزه شرکت های زیادی کار معتبر سازی را انجام می دهند و آژند کلین روم نیز کار معتبر سازی را انجام می دهد کافی است که به سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول معتبر سازی اتاق تمیز

1چگونه می توان درب و پنجره مناسب خریداری کرد؟
اگر به دنبال این هستید که برای اتاق تمیز معتبر سازی انجام دهید باید درب و پنجره شما مناسب باشد و شما می تواند از کارخانه هایی که این نوع پنجره و درب را به فروش می گذارند خریداری کنید ولی توجه کنید که هزینه زیادی دارد.
2به صورت کلی معتبر سازی اتاق دارای چند مرحله است؟
به صورت کلی معتبر سازی دارای دو مرحله تائید کردن و احراز کیفیت می باشد ولی هر کدام دارای زیر شاخه هایی برای تائید کردن و احراز هویت دارد که زمان بر می باشد و کار 1 ساعت یا 2 ساعت نمی باشد.
3برای معتبر سازی کلین روم باید به کجا مراجعه کنیم؟
برای معتبر سازی اتاق تمیز شما می توانید به شرکت هایی که کار معتبر سازی را انجام می دهند و مجوز و کسب جواز حرفه ای ارائه میدهند می توانید کار معبر سازی را انجام دهید ولی در نظر بگیرید برخی از شرکت ها می باشد که درست است کار معتبر سازی را انجام می دهد ولی به شما هیچ مدرکی مبنی بر تایید شدن اتاق تمیز به شما نمی دهند، توصیه می شود که به این نوع شرکت ها مراجع نکنید.
4کیفیت دستگاه ها در معتبر سازی اتاق تمیز تاثیر دارد؟
بله به صورت کلی کیفیت تمام قطعاتی که روی اتاق تمیز نصب می شود و حتی لوازمی که برای کار به اتاق تمیز می رود باید از کیفیت بالای برخورد دار باشد و گاهی اوقات نیز دیده شده است به دلیل اینکه دستگاه ها مناسب بوده ولی کیفیت خوبی نداشته است معتبر سازی صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم