معرفی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

در آزمایشگاه هایی که دارای تجهیزات برقی حساس هستند و به طور کل در هر مکانی نباید به تجهیزات برقی کوچکترین الکتریسیته اضافی وارد شود نقش یک نوع پوشش خاص بسیار پر اهمیت می شود. این پوشش لباس کار ضد الکتریسیته ساکن نام داشته و در این مقاله به بررسی و معرفی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن می پردازیم.

بررسی مزایا و معرفی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

لباس کار ضد الکتریسیته ساکن به لباس هایی گفته می شود که سبب خالی شدن بدن انسان از کوچکترین بار الکتریسیته ساکن شده و نمی گذارد که نظم توزیع الکتریسیته در وسایل برقی به خصوص تجهیزات برقی حساس بر هم بخورد. این لباس ها عموما یک تکه بوده و دارای دستکش های خاصی می باشند تا از کوچکترین انتقال الکتریسیته به وسیله برقی جلوگیری شود که همین امر باعث شده تا این لباس یکی از لیاس های مناسب برای کلین روم باشد.

جنس این پوشش از ESD  بوده تا بیشترین اثرگذاری را در جلوگیری از ورود ناخواسته الکتریسیته به دستگاه های برقی بگذارد. لازم به ذکر است که ESD ها بر حسب نماد دارای دسته های مختلفی بوده که هنگام خرید باید به آن ها دقت کنید. لباس کار ضد الکتریسیته ساکن مزایای بسیاری داشته که برخی از آن ها عبارت اند از:

لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

چند نمونه از لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

عدم واکنش دادن لباس کار ضد الکتریسیته ساکن با سایر مواد درون آزمایشگاه

این لباس به گونه ای طراحی شده است که حتی اگر در دمای بالای 120 درجه باشد و از خود بخار متصاعد کند نیز بخارات آن هیچ گونه واکنشی با سایر مواد درون آزمایشگاه یا محل کار نداده و سبب ایجاد سطح ایمنی هر چه بیشتری در آزمایشگاه می شود.

به دلیل این طراحی منحصر به فرد و همچنین واکنش ندادن بی نظیر نسبت به اسیدها و مواد آلی و … ؛ این لباس عمر مفید طولانی و کارکردی مناسب داشته و از این رو می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق پاک شما (clean room) باشد.

جنس لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

از مزایای لباس کار ضد الکتریسیته ساکن این است که با اینکه جنس آن خاص محسوب می شود اما به راحتی می توان این نوع لباس کارها را برای خرید پیدا کرد. جنس این لباس کارها از تکنولوژی خاصی که شامل ترکیب رسانای الکتریکی و نوعی پارچه به نام پارچه داکرون است بهره گرفته تا به نحو احسنت فرایند تخلیه بار الکتریکی از تمام نقاط بدن صورت بگیرد.

همچنین به دلیل جنس منحصر به فردی این لباس، کوچکترین ذرات آلودگی و یا غبار توانایی خارج شدن از بدن به محیط اتاق تمیز (clean room) را نداشته و کوچکترین مشکلی از این بابت به وجود نمی آید و این لباس مانند سدی محکم مانع خروج ذرات می شود.

جنس لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

مقاوم بودن از ویژگی های جنس این نوع لباس کار

انعطاف پذیری و احساس راحتی در لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

این لباس به دلیل نوع طراحی که دارد و محل استفاده از آن  با وجود یکپارچه بودن دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و سبب می شود تا فرد حتی با وجود اینکه ساعات زیادی در این لباس است احساس ناراحتی نکرده و بتواند به خوبی کار مورد نیاز خود را انجام دهد.

همچنین از دیگر مواردی که سبب می شود تا فرد بتواند این لباس را به راحتی بر تن کند وزن سبک لباس کار ضد الکتریسیته ساکن است که سبب می شود بتوانید بدون کوچکترین مشکلی و بدون کلافگی از سنگینی لباس آزمایش ها و کارهای خود را انجام دهید.

ایمنی بالای لباس ضد الکتریسیته

این لباس به دلیل ساختار خود از ایمنی بسیار بالایی برخوردار بوده و از آسیب رسیدن به فرد در بسیاری از حادثه های احتمالی جلوگیری می کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورتی که لباس کار فاقد ایمنی بالایی باشد بازدهی و انگیزه کارکنان را برای انجام کارهایی که خطرناک هستند را پایین آورده و افراد به صورت ناخوداگاه از انجام کارها پرهیز می کنند.

از این رو لازم است لباس کار لباسی باشد که به کارکنان امنیت جسمی و روانی دهد تا بتوانند با خیالی آسوده کار خود را انجام دهند.

ایمنی بالای لباس کار الکتریسیته ساکن

لباس کار ضد الکتریسیته ساکن با ایمنی بالا

عملکرد بی نقص لباس ضد الکتریسیته در محیط  دارای رطوبت

از بزرگترین مزایایی که باید در بررسی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن به آن اشاره شود این است که این لباس حتی در رطوبت نیز می تواند عملکرد خود را حفظ کند و از کوچکترین انتقال بار الکتریکی از بدن انسان حتی با وجود رطوبت که کار این انتقال را بسیار ساده تر می کند جلوگیری نماید.

سخن پایانی

معرفی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن مقاله ای جامع بوده که به سبب آشنایی هر چه بیشتر شما با ویژگی های این نوع لباس کار نوشته شده است. در واقع این لباس دارای مزایای بسیار زیادی بوده که سبب می شود به انتخابی بسیار مناسب برای پوشش کارکنان به خصوص در محل های آزمایشگاهی که دارای تجهیزات حساس و اتاق پاک ( clean room) هستند تبدیل شود.

دقت کنید که برای خرید این نوع لباس از فروشگاه های معتبر خرید نمایید تا از کیفیت لباس مطمئن باشید. همچنین شما می توانید برای تهیه انواع تجهیزات اتاق پاک (clean room ) با کارشناسان فروشگاه آژند در ارتباط باشید تا بتوانید با کیفیت ترین تجهیزات اتاق پاک را تهیه کنید.

سوالات متداول معرفی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن

  1. منظور از ESD چیست؟
    ESD مخفف عبارت Electrostatic Discharge بوده و به معنای تخلیه الکتریسیته ساکن می باشد که همان طور که در معرفی لباس کار ضد الکتریسیته ساکن نیز گفته شد لازمه این نوع لباس کار می باشد.
  2. دسته های مختلف ESD ها چه نام دارند؟
    ESD  به دسته های مختلفی مانند مستعد و محافظت شده و … تقسیم شده که هر کدام دارای نماد های خاص خود می باشند.
  3. الیاف پارچه داکرون از جه نوع الیافی هستند؟
    الیاف پارچه داکرون از دسته الیاف مصنوعی بوده و به دلیل ویژگی های ساختاری که دارند در لباس کار ضد الکتریسیته ساکن به کار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم