تعمیر پمپ توربومولکولار

پمپ توربومولکولار

نحوه مراقبت از یک پمپ توربومولکولار

برای اینکه بدانیم چگونه از یک پمپ توربومولکولار مراقبت کنیم؟ لازم است ابتدا بدانیم که پمپ توربومولکولار اتاق تمیز چیست و چه کاربردی دارد. پس با ما همراه باشید.

پمپ توربومولکولار چیست؟

یک مدل پمپ است که از آن برای رسیدن فشار به محدوده خلا بالا استفاده می کنند. نحوه استفاده از این پمپ ها بسیار آسان است. پمپ های توربومولکولار علاوه بر سادگی در استفاده، از مزایای دیگری نیز برخوردار هستند که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

پمپ توربومولکولار چیست؟

نمایی از توربومولکولار

تاریخچه پمپ های توربومولکولار

در سال 1958 پمپ های توربومولکولار توسط دبلیو بکر اختراع شدند. این پمپ ها بر اساس کشش مولکولی قدیمی که توسط ولفگانگ گاید در سال 1913 اختراع شده بود، طراحی شد. اصول کار پمپ های توربومولکولار به این صورت است که با برخود متناوب با یک تیغه فلزی در حال حرکت می توان به مولکول های گاز جهت داد و آن ها را در جهت مورد نظر به حرکت درآورد.

در داخل یک پمپ توربومولکولار یه روتور فن وجود دارد که به سرعت چرخش می کند .این روتور برای ایجاد کردن و یا حفظ کردن خلا به مولکول های گاز برخورد می کنند و آنها را از ورودی پمپ به سمت خروجی پمپ می کشانند. پیش از پرداختن به نحوه مراقبت از یک پمپ توربومولکولار بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

مزایای پمپ توربومولکولار

از جمله فواید این پمپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد کوچک
  • عدم نیاز به خنک سازی با آب
  • سرعت فوق العاده در رسیدن به محدوده خلا
  • تمیزی بسیار زیاد
  • ثابت نگه داشتن سرعت پمپاژ با دقت بسیار بالا
  • سرعت ثابت پمپاژ تا 4000 هزار لیتر در ثانیه
پمپ توربو مولکولار کوچک

ابعاد پمپ توربو مولکولار

معایب پمپ توربومولکولار

پمپ های توربو مولکولار صرفا دارای مزیت هستند  و اگر بخواهیم از معایب آن سخنی به میان آوریم شاید بتوان به قیمت بالای آن اشاره کرد که به هر صورت با این درصد از کارایی و بازدهی یقینا این بخش ماجرا را هم می توان معقول قلمداد کرد.

کاربردهای پمپ توربومولکولار

پمپ های توربومولکولار در واقع پمپ های خلا جنبشی هستند که با استفاده از قابلیت روتور چرخشی فوق العاده سریع که به طور نرمال در محدوده بین 24000 تا 90000 دور در دقیقه قرار دارد کار می کنند. یکی از امتیاز هایی که این محصول دارد این است که باعث برگشت روغن و بخار روغن به محدوده خلا نمی شوند.

این مورد از نکات بسیار مهمی است که در فرآیند هایی که به محیط خلا کاملا تمیز نیاز دارند، نقش بسزایی ایفا می کند. این ویژگی یعنی پمپ های توربومولکولار برای طیف گسترده ای از کاربران مناسب هستند. بیشتر سیستم های لایه نشانی تحت خلا که توسط شرکت پوشش های نانو ساختار ساخته می شوند، مجهز به پمپ توربومولکولار هستند.

روش کار پمپ های توربومولکولار

قطعا جهت مراقبت از هرچیزی بایستی کاربرد آن را بدانید؛ پس آشنایی با طرز کار این پمپ ها راهی به سمت فراگیری نحوه مراقبت از یک پمپ توربومولکولار است.

کار پمپ های توربومولکولار از چند مرحله تشکیل شده است. هر مرحله شامل یک روتور است که به سرعت می چرخد و یک جفت استاتور دارد که ثابت است. این سیستم مانند یک کمپرسور عمل می کند که به جای اینکه از گاز انرژِی بگیرد به گاز انرژی جنبشی منتقل می کند. مولکول های گاز در جهت مورد نظر از دهانه پمپ توربومولکولار به پایین و خروجی پمپ منتقل شده و همواره تا سطح فشار خلا پمپ پشتیبان فشرده می شود.

با وارد شدن مولکول های گازی به درون ورودی پمپ، روتور که از تعدادی پره های زاویه دار تشکیل شده به مولکول های گازی برخود می کند و به این ترتیب انرژی مکانیکی پره ها به مولکول های گاز منتقل می شود.و مولکول های گازی با دریافت این انرژی وارد سوراخ های انتقال گاز در استاتور می شوند.سپس وارد مرحله ی بعد شده و به طور مجدد با سطح روتور برخورد می کنند و در نهایت مولکول های گازی از راه خروجی پمپ توربومولکولار به بیرون منتقل می گردند.

به علت حرکت نسبی روتور و استاتور و زاویه های خاصی که در آنها تعبیه شده است، مولکول های گازی به سمت پایین پره ها برخورد می کنند.پره های پمپ توربومولکولار برای عملکرد فشار بالا حتما باید محکم، پایدار و تا حد امکان نازک باشند که زمان فشرده سازی حداکثری بتوانند تا حدودی خم شوند.از آنجایی که فشرده سازی هر مرحله تقریبا از مرتبه ی دهم است، هر مرحله ی نزدیک به خروجی بسیار کوچکتر از مراحل ورودی قبلی است.

نحوه کارکرد پمپ های توربومولکولار به شدت با فرکانس روتور مرتبط می باشد. هر چه سرعت افزایش می یابد، پره های روتور بیشتر منحرف می شوند. به منظور افزایش سرعت و کاهش تغییر فرم بهتر است از مواد محکم تر و مقاوم تر در این زمینه استفاده کرد. در ادامه به پاسخ سوال چگونه از یک پمپ توربومولکولار مراقبت کنیم؟ خواهیم رسید.

انواع بلبرینگ های پمپ توربومولکولار

  • بلبرینگ های مکانیکی
    در بعضی از مدل های پمپ های خلا توربومولکولار از روتورهای بلبرینگی مکانیکی استفاده می شود.معمولا سرعت چرخش زیاد پمپ های توربومولکولار فشار زیادی به بلبرینگ ها وارد می کنند.پمپ های توربومولکولاری که از این بلبرینگ ها استفاده می کنند، نیاز به روغن کاری داشته و طول عمر این پمپ ها به طور مستقیم با طول عمر بلبرینگ ها مرتبط است.
    گریس و روان کننده ی بلبرینگ نباید نباید در فشاری کاری زیاد پمپ های توربومولکولار بخار شوند.از معایب بلبرینگ های مکانیگی باید گفت که این ها به گونه ای هستند که باعث پویایی کمتر موتور می شوند و بلبرینگ های دیگر در این زمینه بسیار بهتر عمل می کنند.با این وجود بلبرینگ های مکانیکی مقاومت بالایی در برابر شوک های خارجی یا تهویه ی ناگهانی دارند و علاوه بر این فضای کمتری را نیز اشغال می کنند.
  • بلبرینگ های مغناطیسی
    پمپ هایی که دارای بلبرینگ های مغناطیسی هستند، بلبرینگ های آنان غیر تماسی بوده و بخار روغن در آنها صفر است و این ویژگلی موجب می شود که بلبرینگ ها فرسوده نشوند.این بلبرینگ ها نیازی به روغن کاری ندارند،در طول فرآیند عاری از هیدروکربن هستند،دارای طول عمر بالا بوده و لرزش آنها بسیار کم است.
  • بلبرینگ های هیبریدی
    این بلبرینگ ها ترکیبی از بلبرینگ های مکانیکی و بلبرینگ های مغناطیسی هستند .دارای لرزش کم، تحمل کم نسبت به شوک های خارجی و دارای ابعاد بزرگ هستند.طراحی این بلبرینگ موجب پویایی روتور شده و امکان تعویض بلبرینگ را در محل فراهم می کند.
ابعاد پمپ توربو مولکولار

نمونه بلبرینگ پمپ توربو مولکولار

چگونه از یک پمپ توربومولکولار مراقبت کنیم؟

اکنون که متوجه شدیم پمپ توربو مولکولار چیست و با مزایا و معایب آن آشنا شدیم، لازم است نحوه صحیح مراقبت از پمپ توربومولکولار را نیز فرا بگیریم. مراحل زیر به ما کمک می کند تا به پاسخ سوال چگونه از یک پمپ توربومولکولار مراقبت کنیم؟ دست یابیم:

  1. پمپ های توربومولکولار حتما باید دارای یک پمپ پشتیبان باشند.در واقع از این پشتیبانی برای وارد کردن فشار خلا بر روی دریچه ی اگزوز استفاده می شود و اگر پشتیبان باشد پمپ های توربومولکولار توان کمتری را برای این قضیه صرف می کنند و دیرتر فرسوده می شوند.
  2. باید محفظه و لوله های خلا کاملا تمیزبوده و دارای نشتی نباشند.برای این کار می توانیم از نشت یاب هلیومی یا آنالیزور گاز باقیمانده استفاده کرده و محل نشتی را تشخیص داده و تعمیر کنیم.
  3. میزان فشار در دهانه خروجی پمپ وکیوم توربو مولکولار را هر از چند گاهی اندازه بگیریم تا اطمینان پیدا کنیم که خلا کافی وجود دارد و بدانیم که پمپ توربو مولکولی به درستی پشتیبانی می شود.
  4. جریان الکتریکی پمپ توربو را به صورت متوالی بررسی کنیم تا از ثابت بودن آن اطمینان حاصل شود.
  5. از یک دستگاه خنک کننده برای پمپ توربومولکولار استفاده کنیم تا از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کنیم.
  6. پمپ درحال کار باید بدون صدا،آرام و بدون لرزش باشد .بهتر است هر از چند گاهی پمپ را از این نظر چک کنیم.
  7. از ورود هرگونه مایع یا ذررات ریز خارجی به درون پمپ جلوگیری کنیم .ورود این موارد به پمپ منجر به آسیب پره ها شده و باعث می شود که پمپ از کار بایستد.
  8. پمپ در حال کار را به هیج عنوان جا به جا نکرده و حرکت ندهیم.
سخن آخر

در آخر دانستن این نکته خالی از لطف نیست .در حقیقت این روزها با وجود تحریم ها و مشکل در واردات تعمیر تخصصی دستگاه های توربومولکولار کار ساده ای نبوده و همین امر شاید دلیلی باشد که ما را وادار کند از دستگاه به خوبی مراقبت کنیم و برای این امر اهمیت ویژه ای قائل شویم.

سوالات متداول نحوه مراقبت از یک پمپ توربومولکولار

  • قیمت دستگاه توربومولکولار چند است؟
    به دلیل وارداتی بودن این پمپ ها قیمت ها مدام در حال تغییر هستند .لطفا به بخش خرید مراجعه کرده و از قیمت های روز دستگاه مطلع شوید.
  • روغن و گریس برای بلبرینگ های این دستگاه را از کجا تهیه کنیم؟
    روغن و گریس این بلبرینگ ها مخصوص هستند و در دنیا تولید کنندگان محدودی دارد .بهتر است به هنگام خرید دستگاه از همان فروشنده روغن را نیز سفارش دهید.
  • پمپ توربوی سه مرحله ای از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟
    این پمپ شامل دیسک هایی است که آرایش پره های آنها بسیار با هم تفاوت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم