اشتباهات مهم در طراحی اتاق تمیز | بررسی نکات طراحی

اتاق های تمیز یا کلین روم ها اتاق های هستند که تا سال های سال در مکان هایی مثل بیمارستان ها استفاده می شوند و باید تا حد امکان در طراحی این اتاق ها دقت کامل را به خرج داد تا در آینده مشکلی پیش نیاید. ولی با این وجود یک سری اشتباهات مهم در طراحی اتاق تمیز وجود دارد که رعایت نمی شود. در این مقاله به برخی از آن مشکلات اشاره می کنیم.

دلایل دقت در طراحی اتاق تمیز

دقت در طراحی اتاق تمیز امری بسیار حائز اهمیت است. طراحی مناسب اتاق تمیز به شیوه‌های عملی و بهینه سازی محیط کمک می‌کند تا به شرایط بهداشتی و ایمنی بالا دست یافته شود و عملکرد کاری بهبود یابد. در ادامه، چندین دلیل مهم برای دقت در طراحی اتاق تمیز را بررسی می‌کنیم:

1. احترام به بهداشت و سلامت: طراحی دقیق اتاق تمیز به ایجاد محیطی ایمن و بهداشتی کمک می‌کند. بهداشت و سلامت کارکنان در محیط کار اهمیت بالایی دارد و بهبود بهندسی محیط کار بر این اصل تأکید می‌کند. یک طراحی صحیح همراه با اجرای دقیق قوانین بهداشت و ایمنی کارگران بر روی خط تولید می‌تواند بیماری‌های حرفه‌ای و آسیب‌های جسمانی را به حداقل برساند.

2. کارآیی و بهبود عملکرد : اتاق تمیز به طور معمول در محیط‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به دقت و کارآیی بالا دارند مانند بخش‌های پزشکی، صنعتی، آزمایشگاهها و فضاهای صنعتی. در این محیط‌ها، دقت در طراحی اتاق تمیز به بهبود عملکرد و افزایش کارایی کمک می‌کند. طراحی مناسب محیط و انتخاب بهینه تجهیزات و مواد، به عنوان مثال تجهیزات تمیز‌کننده و تجهیزات جداکننده، می‌تواند بهبود زمان و دقت در انجام فعالیت‌های مربوطه را به ارمغان بیاورد.

3. حاکمیت در تنظیم فرآیندها: یک طراحی دقیق و هوشمندانه در اتاق تمیز به ارائه فضایی مناسب برای تنظیم و کنترل فرآیندها کمک می‌کند. این رویکرد به کارگردانی و مدیریت خط تولید و فرآیندهای مربوطه کمک می‌کند. عملکرد بهتر و قابلیت کنترل و مشاهده بهتر اطلاعات مربوط به تولید در اتاق تمیز، تصمیم‌گیری‌ها را سریعتر و صحیح‌تر می‌سازد و خطاهای احتمالی را به حداقل می‌رساند.

4. تأثیر مثبت بر روابط کاری: یک ساختار مرتب و دقیق در اتاق تمیز می‌تواند بهبود و بهسازی روابط کاری را به ارمغان بیاورد. همکاری، قاعده‌مندی و هماهنگی در کار می‌تواند افراد را به توجه به مسائل دقیق و ارتباطات بهبود یافته تشویق کند.

معرفی اشتباهات مهم در طراحی اتاق تمیز

1. کافی نبودن تهویه مطبوع اتاق تمیز

اتاق‌های تمیز مولد گرمای خالص هستند و معمولاً به تهویه مطبوع اختصاصی نیاز دارند. این مهم است که یک سیستم تهویه مطبوع در اتاق تمیز باشد تا  بار حرارتی فرآیند، بار حرارتی روشنایی، بار گرمای واحد فیلتر فن HEPA و بار حرارتی پرسنل موجب اذیت شدن نشود. عدم انجام این کار باعث ایجاد یک اتاق تمیز داغ و ناراحت کننده می شود. پرسنل اتاق تمیز معمولاً ژاکت اتاق تمیز، روکش سر و چکمه می پوشند بنابراین بسیار حساس به دما هستند.

2.کوچک بودن اتاق لباس
 همه افرادی که وارد اتاق تمیز می شوند و از آن خارج می شوند از اتاق لباس برای پوشیدن و درآوردن لباس های اتاق تمیز استفاده می کنند. عدم ارائه یک اتاق روپوش به اندازه کافی بزرگ باعث می شود که پرسنل در صف انتظار ورود به اتاق رخت در حالی که سایر پرسنل در حال پوشیدن هستند. این می تواند منجر به از دست دادن زمان کار و ناامیدی کارکنان شود. هنگام طراحی اتاق لباس تمیز اتاق خود، حتماً در نظر بگیرید که چه تعداد پرسنل در اتاق تمیز کار می کنند و آیا همه آنها همزمان وارد یا خارج می شوند یا خیر.
3. نبود درب بزرگ 

اکثر اتاق های تمیز قطعات بزرگی از تجهیزات را در خود جای می دهند که باید به اتاق تمیز آورده شوند. در حالی که در اتاق‌های تمیز مدولار پانل ها را به طور موقت بر می دارند تا تجهیزات بزرگ را وارد کنند و این کار ممکن هست تا ساعت ها طول بکشد. باید اندازه تجهیزاتی که وارد اتاق تمیز می شود را دانست و درب های به اندازه کافی بزرگ طراحی شود که مشکلی پیش نیاید. گزینه های درب شامل درب های دوگانه اتاق تمیز استاندارد، درب های دو نفره اتاق تمیز سفارشی و درهای کشویی می باشند.

4.نبود پنجره های کافی

پنجره ها به مدیریت اجازه می دهد تا به راحتی بر فعالیت کارگران در اتاق تمیز نظارت کند و در صورت نیاز برای کمک به حل مشکلات وارد عمل شود. کار کردن در اتاق تمیز در تمام طول روز می‌تواند ترسناک باشد، بنابراین پنجره‌ها به کارگران اتاق تمیز اجازه می‌دهد بیرون اتاق تمیز را ببینند، به رفع این مشکل کمک می‌کند. در نهایت، افزودن پنجره‌های کف تا سقف به اتاق تمیز می‌تواند حس طراحی با تکنولوژی بالا را ایجاد کند که بسیار مفید و مناسب هست. هنگام تصمیم گیری در مورد تعداد، اندازه و مکان پنجره ها در اتاق تمیز مهم است که همه این عوامل را در نظر گرفته شود.

5. ارتفاع سقف کم اتاق تمیز

مهم است که به تمام تجهیزاتی که در اتاق تمیز استفاده می شود نگاه کنید تا ارزیابی مناسبی از ارتفاع اتاق تمیز داشته باشید. افزایش ارتفاع سقف اتاق تمیز بسیار پیچیده و گران است. حتما ارتفاع مناسب را برای اتاق تمیز خود انتخاب کنید. یک اتاق تمیز بلندتر به طور قابل توجهی گرانتر نیست، اما می تواند خیال مدیریت را از قطعات جدیدی که قرار هست وارد اتاق تمیز شود راحت کند.

6. اتاق تمیز کوچک
یکی از اشتباهات مهم در طراحی اتاق تمیز کوچک بودن ساختار اتاق تیمز هست. یک اشتباه بسیار رایج این است که اتاق تمیز خود را دقیقاً متناسب با تجهیزات امروزی طراحی کنید و برای آینده برنامه ریزی نکنید. اغلب نیاز می شود که تجهیزات بیشتری اضافه کنید، تجهیزات را دوباره مرتب کنید یا فرآیندهای جدیدی را وارد کنید. بهتر هست که اتاق تمیز را 10 تا 20 درصد بیشتر از نیاز های فعلی طراحی کنیم تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد چند مورد از اشتباهات مهم در طراحی اتاق تمیز  به شما گفته شود. البته باید در نظر گرفت که مشکلات طراحی به این 7 مورد محدود نمی شود و باید نکات بیشتری را رعایت کرد تا مشکلی پیش نباید. هزینه ساخت دوباره اتاق تمیز بسیار گران و پرخرج هست و باید طراحی با دقتی داشت. تیم آژند کلین روم همیشه آماده مشاوره و ارائه نکات مهم به شما عزیزان در فرآیند ساخت اتاق تمیز هست.

.


Community Verified icon

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم