ولیدیشن اتاق تمیز

اهمیت ولیدیشن اتاق تمیز

اتاق تمیز به اتاقی گفته می شود که از هرگونه آلودگی به دور بوده و محیطی کاملا استریل می باشد. کلین روم ها عموما در مواردی مانند آزمایشگاه ها و هر جایی که پاکیزگی محیط در حدی که عاری از هرگونه آلودگی و میکروب باشد مورد استفاده قرار می گیرد. اما یکی از مهم ترین فاکتورها در کلین روم ولیدیشن اتاق تمیز بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است.

ولیدیشن اتاق تمیز چیست؟

منظور از ولیدیشن اتاق تمیز اعتبار سنجی کلین روم ها می باشد که بر اساس استانداردهای خاص مشخص شده و از مهم ترین مراحل طراحی و تولید کلین روم ها می باشد. به طور کل اعتبار سنجی کلین روم ها به دلایل مختلفی از جمله نظارت و اطمینان از اینکه تاسیسات و تجهیزات طبق استاندارد طراحی و تولید شده باشند صورت می گیرد.

ولیدیشن اتاق تمیز چیست؟

بررسی استانداردهای کلین روم

مراحل ولیدیشن اتاق تمیز

نکته حائز اهمیت این است که ولیدیشن اتاق تمیز فرایندی چرخه وار بوده و به طور منظم باید برای حفظ پاکیزگی کلین روم انجام شود. برای آنکه بتوانیم ولیدیشن کلین روم را به خوبی انجام دهیم باید چند مسئله را بررسی کنیم که این مسائل عبارت اند از:

سنجش طراحی کلین روم

این سنجش به این منظور است که کارفرما یا فردی که خواستار کلین روم است نوع طراحی کلین روم را با آن چه که نیاز دارد مورد بررسی قرار داده و مشاهده کند که خروجی کار با ایده آل او تفاوتی دارد یا خیر. برای طراحی کلین روم بهتر است با افراد خبره و مراکز با تجربه مانند آژند مشورت شود تا بهترین خروجی را دریافت کنید.

دقت کنید که از طرفی دیگر طراحی زیبای کلین روم می تواند با بازدهی کارکنان آن رابطه مستقیم داشته باشد و سبب افزایش بازدهی آنان شود چرا که هر چه محیط کار جذاب تر باشد روحیه کارکنان نیز برای کار کردن افزایش می باید.

سنجش طراحی کلین روم

بررسی استانداردهای طراحی اتاق تمیز

سنجش کیفیت نصب ابزار اتاق پاک

این سنجش از این رو صورت می گیرد که ولیدیشن اتاق تمیز از حیث هماهنگ بودن ابزار کار طبق نیاز کلین روم انجام شود. این تست با حروف اختصاری (IQ) نمایش داده می شود و از جمله المان هایی که در این سنجش بررسی می شوند وضعیت جوشکاری ابزارها، نحوه لوله کشی، کالیبراسیون تجهیزات و … بوده که هرکدام از آن ها الزامی هستند.

به عنوان مثال لوله کشی اتاق تمیز از این نظر حائز اهمیت است که لوله کشی بد کلین روم سبب ریخته شدن پسماند های سمی در محلی غیر از محلی که باید ریخته شود می شود.

 

سنجش عملکرد تجهیزات در اعتبار سنجی کلین روم

این سنجش از این حیث در ولیدیشن اتاق تمیز اهمیت دارد که باید تجهیزات عملکرد درستی داشته باشند تا کلین روم دارای اعتبار باشد. مهم ترین تجهیزاتی که در این بخش باید حتما مورد آزمایش قرار بگیرند تجهیزات هشدار دهنده و تامین کننده سلامت هستند. از این دستگاه ها می توان به دستگاه تهویه هوا، حسگر های دود و آتش، سیستم های سنجش جریان هوا و پایش دما و … می باشند.

سنجش پیوسته این موارد از این رو مهم است که در صورت خرابی هنگام بروز حادثه می تواند صدمات جبران ناپذیری به کارکنان و کلین روم وارد کند.

سنجش عملکرد تجهیزات در اعتبار سنجی کلین روم

تست عملکرد تجهیزات اتاق تمیز

دیگر سنجش های کنترل کلین روم

از دیگر سنجش هایی که لازم است پیوسته انجام شوند تا حالتی ایده آل برای کلین روم به وجود آید سنجش های عناصری نظیر سطح ذرات داخل هوا، مقدار میکروارگانیسم های موجود در هوا، مقدار رطوبت موجود در هوا، فشار هوا و … می باشد. اندازه گیری این عوامل از حیث اینکه آزمایشات درون کلین روم به شرایطی ایزوله نیاز دارند بسیار حائز اهمیت می باشد.

چک کردن کلین روم

چک کردن هوای موجود در اتاق تمیز

صدور مجوز و ولیدیشین اتاق تمیز

بعد از سنجش همگی موارد گواهینامه ای از طرف استاندارد ایزو صادر می شود که در زمینه های زیر در صورتی که هیچ نقصی نباشد ولیدیشن اتاق تمیز را تایید می کند. برخی از این گواهینامه در راستای اعتبار سنجی کلین روم عبارت اند از:

  • گواهینامه استاندارد بودن مقدار ذرات موجود در هوا
  • گواهینامه استاندارد بودن جریان هوا درون کلین روم
  • گواهینامه استاندارد بودن فیلترها، دما و سایر عناصر نظیر آن ها
  • گواهینامه در جهت سنجش راندمان کاری
  • گواهینامه عاری بودن هر نوع وسیله ای از نشتی که سبب آسیب به کارکنان یا آزمایشگاه شود.
مجوز اتاق تمیز

نمونه مجوز اتاق تمیز

 

سخن پایانی

ولیدیشن کلین روم ها از مهم ترین مواردی هستند که باید در آزمایشگاه ها رعایت شوند چرا که این گواهینامه در واقع به اتاق تمیز شما اعتبار می دهد. برای اینکه بتوان گفت کلین روم شما دارای ولیدیشن می باشند باید از جهت مواردی نظیر نشتی نداشتن دستگاه ها و استاندارد بودن دمای هوا و … مورد بررسی قرار بگیرد تا بتواند گواهینامه استاندارد ایزو را دریافت کند.

سوالات متداول ولیدیشن اتاق تمیز

1آیا می توان ولیدیشن اتاق تمیز را نگرفت؟
بله می توان اما اگر اتاق تمیز شما این ولیدیشن را نداشته باشد در واقع دیگر اتاق تمیز نبوده و حتما دارای ایرادی بوده که نتوانسته این گواهینامه را دریافت کند. از این رو از جهت آزمایشات و … به مشکل بر خواهید خورد.
2 کد استاندارد ایزو برای کلین روم چه کدی است؟
این کد با نام استاندارد ایزو و با شماره کد 14644 شناخته می شود.
3 در صورت رد شدن در تست ولیدیشن اتاق تمیز چه باید کرد؟
باید با رفع عنصری که سبب این رد شدن در تست شده دوباره جهت گرفتن گواهینامه اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم