چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

شاید بپرسید چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟ همان طور که می دانید این محیط ها کاملا کنترل شده هستند و در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می کنند. معمولا در صنعت پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و … از این گونه فضا ها برای انجام آزمایشات و اقدامات حساس استفاده می کنند. از این رو این اتاق ها باید از هر گونه باکتری، ویروس، قارچ و یا انگل ها به دور باشد.

دلایل اینکه چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

برای آن که بدانید چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟ خوب است که ابتدا با عمل استریلیزاسیون آشنا شویم. منظور از این فرآیند، اقداماتی است که برای از بین بردن انواع قارچ، باکتری و ویروس ها انجام می گیرد. با انجام این عمل محیط مورد نظر کاملا تمیز و عاری از میکروب شده و امکان انتقال بیماری به شدت کاهش می یابد. این عمل در اتاق تمیز ها به چند دلیل مختلف انجام می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کیفیت: از آن جایی که قارچ، باکتری و یا ویروس ها می توانند در فرآیند تولید محصولات اثر منفی بگذارند. از این رو حضور این عوامل می تواند باعث خرابی محصول شده و در نتیجه کیفیت آن ها را به شدت پایین می آورد. از این رو در این گونه فضا ها باید حتما استریلیزاسیون انجام گیرد تا فرآیند های انجام شده کیفیت بالایی داشته باشند.
  • سلامت: از دیگر دلایل انجام این کار حفظ سلامت انسان ها است. این فرآیند کمک می کند تا محصولات تولید شده کاملا سالم و تمیز باشند و در نتیجه استفاده از آن ها سلامت انسان ها را به خطر نمی اندازد.
  • کارآیی: این فرآيند همچنین به بهبود کارآیی فرآیند ها کمک می کند. این عملیات شرایطی فراهم می کند تا فرآیند ها در محیط هایی استریل شده و سالم انجام گیرد.
 چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

روش های استریلیزاسیون اتاق تمیز

حال که متوجه شدید چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟ و این فرآیند چقدر در کیفیت و سلامت محصولات تولید شده موثر هستند، خوب است بدانید که این اقدام را به روش های مختلفی انجام می دهند. مهم ترین روش های انجام این فرآیند عبارتند از:

  • روش بخار
    در این روش با ایجاد بخار گرم و مرطوب فضای داخلی کاملا تمیز می شود. این اقدام همه میکرو ارگانیسم ها را از بین برده و محیط را کاملا استریل می کند.
  • روش گاز
    برخی از تجهیزات موجود در این فضا ها نمی توانند در تماس با بخار قرار بگیرند. از این رو برای انجام این فرآیند از گاز های مخصوصی استفاده می کنند. گاز هایی مانند اتیلن اکساید، فرمالدهید و پراکسیدهیدروژن می توانند در این روش مورد استفاده قرار گرفته و بسیار موثر واقع شوند.
  • روش تابش
    در فضا های بزرگ شاید امکان فراهم نمودن بخار و یا گاز های کافی وجود نداشته باشد. در این شرایط از تابش گاز هایی مانند اشعه گاما، ایکس و یا ماوراء بنفش استفاده می کنند.
  • روش فیلتراسیون
    گاهی اوقات برای انجام این فرآیند از فیلتر های هوا کمک می گیرند. این فیلتر ها به خوبی انواع باکتری، قارچ و ویروس ها را از بین برده و محیطی تمیز و پاکیزه فراهم می کنند.

استاندارد های لازم در استریلیزاسیون اتاق تمیز

برای آن که به طور کامل با پاسخ سوال چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟ آشنا شویم، باید بدانید که این فرآيند مطابق با برنامه خاصی انجام می شود. در اجرای این فرآیند، استاندارد های خاصی باید مد نظر قرار گیرد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • در این گونه فضا ها باید با توجه به نوع آلودگی روش مناسبی برای حذف آن ها انتخاب کنید.
  • برای این کار یک برنامه زمان بندی مناسب در نظر بگیرید که بتوانید طبق آن برنامه همه قسمت های مختلف را استریل کرده و تمیز کنید.
  • تمام مراحل و اقدامات انجام شده در این فرآيند باید تحت نظارت نیرو های مجرب و ماهری انجام گیرد.

صنعت داروسازی یکی از مهم ترین صنایع موجود در کشور به شمار می رود. این صنعت به اتاق تمیز نیاز داشته و برای تولید محصولات و دارو های سالم و باکیفیت، باید حتما اصول خاصی رعایت شود. یکی از مهم ترین اصل ها در این گونه فضا ها، انجام فرآيند استریلیزاسیون است که باید مطابق با استاندارد های خاصی انجام شود.

بررسی استاندارد های لازم در استریلیزاسیون اتاق تمیز

آشنایی با استاندارد های لازم در استریلیزاسیون اتاق تمیز

کلام آخر

در پاسخ به سوال چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟ باید بگوییم که این اتاق ها بسیار حساس و حیاتی هستند. از طرفی محصولات و دارو های تولید شده در این فضا ها باید کاملا تمیز و به دور از هر گونه آلودگی باشند. از این رو اگر در این فضا ها فرآیند استریل کردن انجام گیرد، محصولات تولیدی کاملا تمیز و سالم هستند. این فرآیند هر گونه قارچ، باکتری، ویروس و … را از بین برده و فضایی به دور از آلودگی ها فراهم می کند.

سوالات متداول چرا باید اتاق تمیز را استریلیزاسیون کنیم؟

  1. آیا استریلیزاسیون اتاق تمیز در حفظ سلامت پرسنل و بیماران موثر است؟
    بله، با این کار تجهیزات و دارو های با کیفیت و کاملا استانداردی تولید می شوند و می تواند در نهایت به حفظ سلامت بیماران و پرسنل پزشکی کمک کند.
  2. چه دارو هایی در اتاق تمیز ها تولید می شوند؟
    این گونه فضا ها مکان مناسبی برای تولید انواع دارو های حساس به نور، گرما، رطوبت، واکسن و دارو های تزریقی می باشند.
  3. آیا استریل کردن اتاق تمیز می تواند از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد؟
    بله، اگر محصولات و یا دارو های تولید شده، آلوده باشند کاملا غیر قابل مصرف بوده و باید دوباره تولید شوند. در نتیجه انجام این عملیات می تواند از نظر اقتصادی نیز برای شرکت ها و کارخانه ها مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم