کانال کشی و فیلترباکس اتاق تمیز

کانال کشی و فیلترباکس

همه چیز در مورد کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز

معمولا در کلین روم ها برای کنترل فشار هوا، تهویه و فیلتر کردن آن از سیستم کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز استفاده می کنند. در این تکنیک کانال هایی شبیه به کانال کولر ایجاد می کنند. جنس آنها از ورقه های گالوانیزه بوده. می توان آنها را در اشکال مربع و دایره در کلین روم ها مشاهده کرد.

فیلتر باکس چیست؟

فیلتر باکس اتاق تمیز دستگاهی است که از با استفاده از فن، هوا را به داخل اتاق تمیز باز می گرداند. قابلیت تصفیه ی هوای بازگشتی را نیز دارا می باشد. به عمل بازگشت هوا به داخل کلین روم نیز اصطلاحا اگزاست می گویند. سیستم های فن فیلتر باکس دو مدل هستند:

فیلتر باکس

فیلتر باکس ها معمولا در نزدیکی سقف نصب می شوند

معرفی فیلتر باکس فلزی

در قدیم برای کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز از فیلتر باکس های فلزی استفاده می کردند. این فیلتر باکس ها در حال حاضر به دلیل سر و صدای زیاد و همچنین امکانات کم، دیگر چندان مورد استقبال قرار نمی گیرند.

تنها مزیت فیلتر باکس های فلزی جنس آنهاست، که باعث می شود عمر این نوع از فیلتر باکس ها طولانی تر از فیلتر باکس های پانلی باشد.

پانلی یا بی صدا

این مدل فیلتر باکس یکی از تولیدات چند سال اخیر است. در فیلتر باکس پانلی، بدنه ی دستگاه از جنس ساندویچ پانل بوده. جنس جداره ی بیرونی و درونی ساندویچ پانل ها نیز ورق گالوانیزه می باشد. ضخامت جداره ها در حدود 5/0 میلیمتر است و رنگی پودری از نوع الکترو استاتیک پوشیده شده اند.

همچنین در درون ساندویچ پانل ها از یک نوع فوم استفاده شده که ویژگی ضد حریق بودن دارد. دانسیته ی آن 40 است. تمامی پروفیل ها و اتصال هایی که در این فیلتر باکس ها استفاده شده نیز از نوع هایژنیک می باشند. کناره های فن فیلتر باکس هم به شکل کرو ساخته شده تا از تجمع هر مدل پارتیکل جلوگیری کند.

برای عایق بودن فن های فیلتر باکس، به هنگام تولید، لاستیک های هوابند در شیار پروفیل های نگهدارنده ی پانل و روی پروفیل های پنج خم هایژنیک فرو رفته اند. دستگیره های فیلتر باکس های پانلی نیز از جنس pvc بوده وکیفیت بالایی دارد.

همچنین جهت محکم نگه داشتن بعضی از فیلتر باکس ها و ثابت نگه داشتن آنها در جای خود، روبند های مخصوصی را تعبیه شده است. این روبند ها استراکچر نام داشته وجنس آنها از ورق گالوانیزه و رنگ پودری الکترو استاتیک می باشد.

در ادامه بحث کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز به بررسی اجزای تشکیل دهنده ی فیلتر باکس می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر باکس اتاق تمیز

فیلتر باکس ها از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

  • پلونیوم باکس
    فیلتر باکس ها شامل یک بدنه ی اصلی از جنس ورقه های گالوانیزه و رنگ پودری استاتیک هستند. به این بدنه پلونیوم باکس می گویند. این بدنه ها معمولا در ابعاد گوناگون ساخته می شوند و کاملا مطابق با قوانین استاندارد هستند.
  • فیلتر
    فیلتر یکی از مهم ترین قسمت های فیلتر باکس بوده و در درون پلونیوم باکس قرار گرفته است. در واقع همانطور که از اسمش پیداست فیلتر وظیفه ی اصلی تصفیه ی هوا را بر عهده دارد. فیلتر ها معمولا در دو نوع هپا و الپا تولید می شوند. این بخش در حقیقت توجیه درخور و مناسبی برای کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز است.
  • داکت ورودی  و خروجی
    داکت قسمتی از فیلتر باکس است که در معمولا در بالای پلونیوم باکس قرار دارد. وظیفه ی داکت ها ورود و خروج هوا از فیلتر باکس به داکت اصلی هواساز می باشد.
  • دیفیوزر سقفی یا دریچه خورشیدی
    دیفیوزر سقفی یا دریچه ی خورشیدی نیز یکی از قسمت های دستگاه فیلتر باکس بوده.  جنس آن معمولا از آلمینیوم یا رنگ پودری استاتیک است. دریچه ی خورشیدی مسئولیت توزیع مناسب هوا در محیط را برعهده دارد. این دریچه به هنگام ساخت در دهانه ی خروجی فیلتر باکس قرار می گیرد، و از فشار و شتاب بیش از حد هوای خروجی جلوگیری می کند.
شکل فیلتر باکس کلین روم

نمونه ای از کانال کشی فیلتر باکس

مزایای وجود فیلتر باکس در کلین روم

همانطور که در بالا اشاره شد در ادامه ی بحث کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز باید گفت که فیلتر باکس ها برای فیلتر کردن هوا و تصفیه ی آن در کلین روم ها استفاده می شوند ولی علاوه بر این موارد فیلتر باکس ها کاربرد های دیگری نیز دارند. از جمله:

کاهش صدا در کلین روم

زمانی که فن های فیلتر باکس شروع به کار می کنند و هوا را در داخل کانال های تعبیه شده در سقف به جریان می اندازند، این جریان هوا مانند عایق صدا عمل کرده و از ورود صدا به داخل کلین روم و یا خارج شدن صدا به بیرون از کلین روم ممانعت می کند.

به علاوه با جلوگیری از ورود صدا از بیرون به داخل کلین روم سکوت محضی در مجموعه حاکم می گردد. این موضوع نیز توجیه دیگری برای کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیزاست.

جلوگیری از ورود هوای آلوده به اتاق تمیز

به دلیل اینکه اتاق های تمیز یک محوطه ی ایزوله هستند، جریان هوا تنها از طریق همین فیلتر باکس ها در محیط برقرار می شود.  از آنجا که تمامی درزهای کانال های فیلتر باکس در محل اتصال شان به دیوار پوشانده شده اند هوای بیرون هیچ امکانی برای ورود کنترل نشده به داخل کلین روم ها را ندارد.

بنابراین فیلتر باکس ها نقش مهمی در جلوگیری از ورود هوای آلوده به اتاق های تمیز ایفا می کنند.

توزیع مناسب هوا در بخش های مختلف کلین روم

فن های سیستم های فیلتر باکس در کلین روم ها مجهز به دستگاه های کنترلی هستند. این دستگاه ها امکان کنترل قوی و ضعیف کردن فشار هوا در درون بخش های مختلف کلین روم و میزان تصفیه لازم بر ای هوا را فراهم می کنند.

مزایای فیلتر باکس کلین روم

نمونه ای از فن فیلتر باکس اتاق تمیز

مکان هایی که  فن فیلتر باکس درآنها کاربرد دارد

اگرچه این مقاله راجع به کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز می باشد.

ولی باید گفت که فیلتر باکس ها علاوه بر کلین روم در مکان های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. مکان هایی از قبیل:

  • مراکز درمانی و بیمارستان ها
  • آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
  • صنایع دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع بیوتکنولوژی
  • صنایع غذایی
  • صنایع میکروالکترونیک
  • صنایع تجهیزات پزشکی
فن فیلتر باکس در این مکان ها کاربرد دارد

فن های فیلتر باکس در یک کارخانه

و در آخر

می توان گفت، نحوه ی کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز، یکی از مهم ترین عوامل در تامین هوا و تمیز ماندن هوای کلین روم هاست.

مانند ریه ها که در بدن نقش اصلی را در تامین تامین و تصفیه اکسیژن ورودی به بدن ایفا می کنند.

سوالات متداول در مورد کانال کشی و فیلتر باکس اتاق تمیز

  1. چند مدل فیلتر باکس وجود دارد؟
    فیلتر باکس ها در برند ها و ابعاد متنوع در کارخانه تولید شده و به فروش میرسد.
  1. معایب فیلتر باکس ها چیست؟
    صدای فن و اشغال شدن فضای زیاد توسط کانال ها از جمله معایب فیلتر باکس ها به شمار می آید.
  1. مکان نصب فیلتر باکس در اتاق تمیز کجاست؟
    فیلتر باکس ها معمولا در سقف اتاق تمیز نصب می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم