تجهیزات هواساز اتاق تمیز

تجهیزات هواساز

با توجه به موضوع مطالعه در مورد تجهیزات هواساز اتاق تمیز بهتر است ابتدا با عناوین اتاق تمیز، هواساز اتاق تمیز به طور مختصر آشنا شده و سپس به ویژگی ها و انواع تجهیزات هواساز اتاق تمیز بپردازیم.

بررسی انواع تجهیزات هواساز اتاق تمیز

اتاق تمیز فضای بسته ای است که در آن ذرات معلق، آلودگی ها و آلاینده های موجود در هوا در محدودیت های سخت نگهداری می شوند. در صنعت از اتاق­ های تمیز در ساخت و سرویس سخت افزارهایی مانند مدارهای مجتمع آی سی و هارد دیسک استفاده می شود. در بیوتکنولوژی و پزشکی در صورت لزوم اطمینان از محیطی عاری از هر نوع باکتری، ویروس یا سایر عوامل بیماری زا، از اتاق تمیز استفاده می شود. علاوه بر این دما و رطوبت نیز ممکن است در اتاق تمیز کنترل شود.

تصویری از هواساز اتاق تمیز

هواساز اتاق تمیز

مشخصات اتاق تمیز برای ذرات معلق (مانند گرد و غبار) با توجه به حداکثر قطر ذرات مجاز و همچنین با توجه به حداکثر تعداد ذرات مجاز در واحد حجم (معمولاً متر مکعب) تعریف می شود. برای آلاینده های غیر ذره ای حداکثر چگالی مجاز از نظر میکروب بر متر مکعب یا مولکول در هر متر مکعب مشخص شده است.

هواساز اتاق تمیز

دستگاه هواساز اتاق تمیز یکی از اجزای اصلی سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه ساختمان است که وظیقه آن تامین هوا با شرایط دلخواهی از دما و رطوبت است. با توجه به کاربرد هر یک در محیط های مسکونی، تجاری، صنعتی و … دارای مشخصات و ویژگی های مختلفی هستند.هواساز قلب سیستم HVAC در نظر گرفته می شود که به همین دلیل طراحی و ساخت صحیح آن بسیار مهم است.

فن هواساز

وظیفه فن به کار انداختن جریان هوا در داخل هواساز، فضای ساختمان و کانال های ارتباطی است. عموما 3 نوع فن وجود دارد: 1- فن های فوروارد که وظیفه تامین جریان هوا در سیستم های با فشار کم تا متوسط را برعهده دارند.2- فن های بکوارد که وظیفه تامین جریان هوا در سیستم های با فشار بالا را برعهده دارند. 3- پلاگ فن ها که وظیفه تامین جریان هوا در سیستم هایی که در آن نیاز به کوپل مستقیم فن و الکتروموتور است را دارند.

نمایی از فیلتر هواساز

فیلتر هواساز

فیلتر هواساز کلین روم

همان طور که از نام آن پیداست وظیفه پاکسازی هوا از آلاینده ها را برعهده دارد. این آلاینده ها همان ذرات جامد معلق در هوا، ویروس ها، باکتری ها، گرده گیاهان و … است. نوع و تعداد فیلترها در هواساز بستگی به نوع کاربرد آن و فضای اتاق تمیز دارد. انواع مختلفی فیلتر وجود دارد که هر کدام وظیفه مخصوصی داشته و با توجه به کاربرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فیلترهای سری G که از G1 تا G4 نام گذاری شده اند و به صورت آلومینیومی قابل شستشو یا یک بار مصرف از جنس الیاف مصنوعی هستند. وظیفه آن ها پاکسازی و حذف گرد و غبار درشت از هوا است.
  • فیلترهای سری F که از F5 تا F9 نام گذاری شده اند و به صورت فیلترهای کیسه مانند یک بار مصرف از جنس الیاف مصنوعی هستند. وظیفه آن ها پاکسازی و حذف گرد و غبار ریز از هوا است.
  • فیلترهای سری H که از رنج H10 تا H14 نام گذاری شده اند و به صورت فیلترهای یک بار مصرف از جنس الیاف هستند. وظیفه آن ها پاکسازی و حذف گرد و غبار و ذرات بزرگتر از 0.3میکرون از هوا است.
  • فیلترهای سری U که از رنج U15 تا U17 نام گذاری شده اند و به صورت فیلترهای یک بار مصرف از جنس الیاف هستند. وظیفه آن ها پاکسازی و حذف گرد و غبار و ذرات بزرگتر از 0.1میکرون از هوا است.
  • فیلترهای کربن فعال به صورت یک بار مصرف هستند. وظیفه آن ها جذب گازهای ناشی از واکنش های شیمیایی و رفع بوی نامطبوع از هوا است.
  • لامپ UV با تابش اشعه ماورابنفش، میکروب ها، قارچ ها و باکتری های هوا را از بین می برد.

سیستم های حرارتی و برودتی در تجهیزات هواساز اتاق تمیز

دو نوع المان گرمایشی و سرمایشی در این سیستم وجود دارد. گرمایش هوا توسط کویل آب گرم یا هیتر برقی و سرمایش هوا با کویل آب سرد، کویل انبساط مستقیم و ایرواشر صورت می گیرد.

پوسته هواساز از انواع تجهیزات هواساز اتاق تمیز

پوسته هواساز وظیفه استحکام بخشیدن به هواساز، حفاظت از اجزای داخلی آن، جلوگیری از انتقال حرارت و صدا و جلوگیری از نشت هوا به داخل و یا بیرون از هواساز را دارد. این پوسته دارای ویژگی هایی مانند عدم تولید ذرات آلاینده، قابل پاکسازی و مقاوم در برابر آب و مواد شوینده است. امروزه برای سهولت در کار و نصب، از سکشن های مجزایی برای پوسته استفاده می شود که به همدیگر وصل شده و در نهایت یک هواساز کامل را تشکیل می دهند. از خلاقیت ها و فناوری های جدید آن به طور مثال قابلیت اضافه یا کم کردن قسمت های مجزا یا همان سکشن هاست که با توجه به نیاز انجام می شود.

دیگر بخش هایی از تجهیزات هواساز اتاق تمیز

  • رطوبت گیر هوا
  • واحدهای اختلاط و اگزاست هوا
  • رطوبت زن
  • صداگیر
  • واحد بازیابی انرژی

چهار قانون اساسی برای تجهیزات هواساز اتاق تمیز

  • نباید آلوده كننده ها از خارج به محیط كنترل شده وارد شوند.
  • دستگاه های موجود در محیط کنترل شده نباید آلودگی ایجاد کنند یا باعث ایجاد آلودگی شوند (به عنوان مثال در نتیجه اصطکاک، واکنش های شیمیایی یا فرآیندهای بیولوژیکی).
  • نباید اجازه جمع شدن آلودگی ها در محیط کنترل شده داده شود.
  • آلاینده های موجود باید در بیشترین حد ممکن و در اسرع وقت از بین بروند.
کاربرد فن هواساز

فن هواساز اتاق تمیز

ویژگی های تجهیزات هواساز اتاق تمیز

طراحی دلخواه

تجهیزات و وسایل هواساز اتاق تمیز، برای رفع نیازهای تهویه اتاق تمیز شما، طراحی و ساخته و کل سیستم از جمله مجاری هوا را نصب خواهد کرد. هواساز می تواند به صورت L شکل، افقی یا عمودی به صورت سفارشی جهت محدودیت های فضا طراحی و ساخته شود. تنظیمات مختلف مهندسی و گزینه های تونل هوا نیز در دسترس است که می تواند در کف یا سقف قرار گیرد. همچنین می تواند به صورت تک منطقه ای و یا چند منطقه ای ساخته شود.

عملکرد و سازگاری

همان طور که متوجه شدید عملکرد اتاق تمیز و انطباق آن مستقیماً با تهویه ارتباط دارد. همانطور که در استاندارد ISO  ذکر شده است برای به حداقل رساندن تولید و نگهداری ذرات، اتاق تمیز باید مقدار زیادی هوا فیلتر شده با فیلترهای با کارایی بالا تأمین کند تا ذرات، باکتری ها و مواد شیمیایی از داخل اتاق رقیق و حذف شوند .

دوام و سهولت نگهداری

تجهیزات هواساز اتاق تمیز سنگین بوده و تعمیر و نگهداری آن ها دشوار است. اجزای نصب شده در کارخانه و سیستم های کنترل، هماهنگی محل کار را ساده می کنند، زمان و هزینه نصب را کاهش می دهند و مسئولیت گارانتی و خدمات را با منبع واحد ارائه می دهند.

جمع بندی

با استفاده از تیم مهندسی داخلی مجرب می بایست تمام جنبه های HVAC را تجزیه و تحلیل کرد تا یک اتاق تمیز استاندارد طبق نیاز شما طراحی و ساخته شود. اتاق های تمیز با افزایش هوا، الگوهای جریان هوا، استفاده از فیلترهای با بازده بالا و فشار اتاق، خود را از سیستم های معمولی متمایز می کنند. با افزایش هوای فیلتر شده HEPA که بارها و بارها در اتاق تمیز گردش می کند، باعث تمیز شدن هوای اتاق می گردد.

طراحی تجهیزات هواساز اتاق تمیز می بایست طبق قوانینی شامل آگاهی از مقررات، دستورالعمل های سطح تمیزی، جریان هوا، فشار اتاق، کنترل دما، کنترل رطوبت و حسابداری فعالیت های انجام شده در داخل است. وظیفه دستگاه هواساز تامین نرخ مناسبی از گردش هوا، تامین فشار، گرمایش، سرمایش، رطوبت و همچنین هوای تازه در اتاق تمیز است.

سوالات متداول تجهیزات هواساز اتاق تمیز

  1. سیستم تهویه مطبوع اتاق تمیز چیست؟
    این یک اصطلاح عمومی برای راحتی محیط داخلی است که کیفیت هوای داخل ساختمان (تغییرات هوا در ساعت، دما و رطوبت) را فراهم می کند. مشابه تهویه مطبوع استاندارد، تهویه مطبوع اتاق تمیز دما و رطوبت را تا سطوح مختلف دقت کنترل می کند تا محیطی راحت ایجاد کند.
  2. چگونه اتاق تمیز خود را خنک کنم؟
    یک سیستم تهویه مطبوع با حجم بالا (HVAC) موثرترین و اقتصادی ترین وسیله را برای خنک کردن اتاق تمیز مدولار شما فراهم می کند. از آنجایی که واحدهای فیلتر/فن (FFUs) هوا را از اتاق اطراف می گیرند، بدون نیاز به کانال کشی یا سیستم های اگزوز ویژه، هوای خنک شده را مستقیماً به اتاق تمیز می رسانند.
  3. دمای اتاق تمیز چقدر باید باشد؟
    به طور کلی دمای اتاق تمیز باید 21 درجه سانتیگراد یا 69.8 درجه فارنهایت باشد. معمولاً نوسان 2 درجه سانتیگراد مجاز است. مانند سطوح رطوبت، حفظ دمای استاندارد در اتاق های تمیز برای راحت نگه داشتن کارکنان مهم است.

2 Comments

  1. صالح گفت:

    آیا رعایت استاندارد در تجهیزات اتاق تمیز اهمیت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم