مانیتورینگ کردن اتاق تمیز

مانیتورینگ اتاق تمیز

مانیتورینگ اتاق تمیز چیست؟

امروزه اتاق تمیز آن دسته از اتاقک های می باشد که آلودگی های داخل محیط باید در کم ترین شرایط خود قرار گیرد، به صورت کلی مانیتورینگ برسی آلودگی داخل محیط می باشد که باید با ظرافت هرچه تمام تر برسی این نوع آلودگی ها صورت گیرد، در نظر بگیرید که مانیتورینگ اتاق تمیز بستگی به استاندارد شما نیز دارد، به این صورت که گاهی از اتاق تمیز ها می باشد که استاندارد آن در کمترین حالت خود قرار دارد، یعنی این که شرایط محیطی و آلاینده های که در اتاق تمیز به کار می رود زیاد شرایط محیطی داخل آن مهم نمی باشد.

اما نیز گاهی اوقات می باشد که شرایط اتاق تمیز در بالا ترین حالت خود قرار دارد که باید در آن بهترین نوع برسی آلودگی ها داخل محیط انجام شود، همانطور که می دانید و در مطالب قبل گفتیم اتاق تمیز ذرات بالای 0.5 میکرون را مورد برسی قرار می دهد، به این صورت که ذراتی که از 0.5 میکرون بالا تر باشد بسته بر نوع استاندارد اتاق تمیز مانع ورود به اتاق تمیز می شود، اما در حالت مانیتورینگ به این صورت نمی باشد بلکه ذراتی که کمتر از 0.5 میکرون می باشد را مانع ورود می شود.

مانیتورینگ در کلین روم

مانیتورینگ اتاق تمیز چیست؟

کاربرد مانیتورینگ اتاق تمیز

همان طور که گفته شد مانیتورینگ کاربرد های زیادی امروزه در اتاق تمیز های که در بخش صنعت و مراکز دیگر به کار می رود، اما در ادامه مطلب قصد داریم که به شما اصلی ترین کاربرد های که در آن بیشترین و مهم ترین مانیتورینگ ها در آن صورت می گیرد را به شما بگویم.

1-صنعت داروسازی

اصلی ترین و مهم ترین مانیتورینگ که در صنعت به وجود می آید صنعت دارو سازی می باشد، به این صورت که همان گونه که مطلع هستید مانیتورینگ کار برسی آلودگی محیط را برسی می کند، اما از طرفی دیگر صنعت داروسازی یکی از حساس ترین و مهم ترین صنعت ها می باشد که باید در آن کمترین آلودگی وجود داشته باشد.

صنعت مواد خانگی

همانطور که می دانید بعد از صنعت داروسازی صنعت مواد خانگی و چیزهای که مربوط به غذا و چیز های دیگر می باشد، شرایط محیطی باید در آن بسیار مهم باشد، بنابراین بعد از داروسازی کار مانیتورینگ بیشترین استفاده را در صنعت غذا و مواد خانگی دارد.

بیمارستان

از جهتی دیگر شرایط محیطی داخل بیمارستان بسیار مهم و حائز اهمیت بوده است، به این صورت که تمامی اتاق های که در بیمارستان به کار می رود باید کاملا استرلیزه شده و بدون آلودگی باشد، به این دلیل است که هنگامی که شما وارد یک بیمارستان می شوید اولین بوی که شما درک می کنید بوی الکل و مواد پاک کننده می باشد، اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که به چه دلیل از مانیتورینگ در اتاق تمیز های بیمارستان استفاده می شود؟

علت مانیتورینگ در بیمارستان

بیمارستان

در جواب این سوال باید بگویم مانیتورینگ که در بیمارستان به کار می رود برسی می کند که شرایط محیطی در یک روز به چه حدی می باشد. به صورت کلی تمام آلودگی داخل یک اتاق تمیز را مورد برسی قرار می دهد، بعد از اینکه برسی صورت گرفت حال باید به دنبال از بین بردن مشکلاتی که باعث می شود شرایط محیطی به هم بریزد و شرایط محیطی را دچار اختلال کند. به صورت کلی تمام مواردی که در بالا گفته شد بیشترین صنعت های می باشد که کار مانیتورینگ اتاق تمیز صورت می گیرد، اما اتاق های تمیز دیگری نیز وجود دارد که مانیتورینگ در آن انجام نمی شود، چون تا حدی شرایط محیطی مهم نمی باشد.

انواع مانیتورینگ

امروزه مانیتورینگ اتاق تمیز به 2 صورت ارائه می شود که در ادامه مطلب به شما آن ها را خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

  1. مانیتورینگ به صورت آنلاین
  2. به صورت دوره ای

مانیتورینگ به صورت آنلاین

امروزه مانیتورینگ به صورت آنلاین این گونه می باشد که توسط یک سری لوازم خاص و با استفاده از کامپیوتر شرایط محیطی مورد برسی قرار می گرفت، در نظر بگیرید که می توان گفت بهترین مانیتورینگ که در یک اتاق تمیز می توان به کار برد همین مانیتورینگ آنلاین می باشد. مانیتورینگ آنلاین می تواند به صورت روزانه باشد و هر روز شرایط محیطی داخل اتاق تمیز مورد برسی قرار گرفت و اگر نیاز بود یک سری تغیرات برای درست کردن شرایط داخل اتاق تمیز استفاده شود.

مانیتورینگ به صورت دوره ای

این نوع مانیتورینگ به این صورت می باشد که شما می توانید به صورت دوره ای انجام دهید، سوالی که اینجا پیش می آید این است که یعنی چی به صورت دوره ای مانیتورینگ صورت می شود؟ یعنی اینکه این بستگی به قرارداد شما دارد که چگونه مانیتورینگ برای اتاق تمیز شما انجام شود، گاهی به صورت هفته ای و گاهی مواقع به صورت ماهیانه می باشد، در این نوع مانیتورینگ به این صورت می باشد که به صورت متوالی هفته ای یا ماهیانه یک سری برسی ها روی اتاق تمیز برای برسی کردن شرایط محیطی به کار می رود.

کاربرد مانیتورینگ دوره ای

مانیتورینگ به صورت دوره ای

هدف از ایجاد مانیتورینگ اتاق تمیز چیست؟

همان گونه که گفته شد امروزه مانیتورینگ اتاق تمیز به این علت به وجود آمده است که بتوان در آن شرایط محیطی را برسی کرد، اما از طرفی دیگر می توان گفت هدف از مانیتورینگ تشخیص مشکلاتی که در اتاق تمیز می باشد و میکروب های که داخل اتاق تمیز وجود دارد، هنگامی که عمل مانیتورینگ در یک اتاق تمیز صورت گرفت، میکروب ها و دلایلی که باعث می شود شرایط محیطی به هم بریزد را برسی و از طرفی دیگر آن را از بین می بریم.

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که مانیتورینگ اتاق تمیز یکی از مهم تین ارکان برای کنترل کردن شرایط محیطی می باشد، در نظر بگیرید که بسته به اتاق تمیز و استاندارد اتاق تمیز شما مانیتورینگ صورت می گیرد، یعنی این که اگر شرایط محیطی اندازه یک صنعت داروسازی و اتاق عمل مهم نمی باشد بهتر است که مانیتورینگ به صورت دوره ای انجام شود، اما اگر اتاق تمیز شما شرایط محیطی آن بسیار مهم می باشد باید به صورت روزانه و آنلاین انجام شود. اگر به دنبال توصیه ما می باشید، به شما توصیه می کنیم که برای کار مانیتورینگ، مانیتورینگ به صورت آنلاین را انجام دهید زیرا دقیق تر می باشد.

سوالات متداول مانیتورینگ اتاق تمیز

1آیا مانیتورینگ نقش مهمی در پاین آمدن شرایط محیطی دارد؟
بله به صورت کلی و همان گونه که گفته شد اصلا مانیتورینگ برای این به وجود آمده است که شرایط محیطی یک اتاق تمیز مورد برسی قرار گیرد و بتوان اگر مشکلی در اتاق تمیز از لحاظ آلاینده و میکروب ها وجود داشت آن را رفع کرد.
2برای مانیتورینگ باید به کجا و چه کسی مراجعه کنیم؟
اگر به دنبال این هستید که کار مانیتورینگ را در اتاق تمیز خود انجام دهید می توانید به شرکت های که کار مانیتورینگ را انجام می دهد مراجعه کنید، در نظر بگیرید که خود آژند کلین روم نیز کار مانیتورینگ را انجام می دهد
3آیا می توان خود به تنهای کار مانیتورینگ را انجام داد؟
باید در جواب این سوال بگویم که خیر زیرا کار مانیتورینگ اتاق تمیز کار یک یا دو نفر نمی باشد و از طرفی دیگر نیاز به علم مانیتورینگ کردن اتاق را داشته باشید، اما اگر نداشتید باید آن را به دست یک تیم حرفه ای که کار مانیتورینگ اتاق تمیز را انجام می دهند بسپارید.
4هزینه مانیتورینگ اتاق تمیز به چه صورت است؟
به صورت کلی امروزه برای کار مانیتورینگ اتاق تمیز یک سقف هزینه صورت نگرفته است و زمانی که شما به مکانی می روید که درخواست مانیتورنگ اتاق تمیز را سفارش دهید باید با مدیر آن مجموعه به توافق بر سر قیمت برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم