اتاق تمیز کلاس d

اتاق تمیز درجه D

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

کلین روم کلاس d چیست؟

طبق گفته های استاندارد جهانی اتاق تمیز کلاس d کلین روم در رده بندی 4 ام قرار دارد. در این نوع اتاق تمیز هنگامی به کار می رود که روند محیطی و شرایط داخل اتاق تمیز زیاد مهم نمی باشد. به این صورت که دستگاه تهویه هوا داخل این اتاق دارای اهمیت زیادی نمی باشد.

اتاق تمیز کلاس d

اتاق تمیز گرید D

در کلاس d تهویه هوا به این صورت می باشد که بستگی به کارکنان داخل اتاق دارد. هرچه افراد داخل اتاق تمیز بیشتر باشد، تعداد دفعاتی که هوای داخل اتاق تهویه می شود نیز بیشتر می شود. استفاده از اتاق تمیز کلاس D بستگی به کار شما دارد که برای چه کاری استفاده می کنید. معمولا استفاده از این نوع کلاس برای کارهایی می باشد که شرایط محیطی و وجود ذرات و میکروب ها داخل آن زیاد اهمیت ندارد.

اتاق تمیز درجه D-C

در این دو نوع کلاس اتاق تمیز که وجود دارد بیشتر در کارهایی می باشد که فرآورده های استریل شده کم تر مورد اهمیت قرار می گیرد. یعنی زیاد نیاز به ضد عفونی کننده نمی باشد و برای کارشان استرلیزه بودن زیاد مهم نمی باشد. در اتاق تمیز درجه D استاندار جهانی آن ISO8 می باشد. در اتاق تمیز کلاس D نمونه هوای آن 200 درجه می باشد، پلیت گذاری آن 100 میلی متر، پلیت تماسی 50 میلی متر و نیازی به دستکش حین انجام کار نمی باشد.

کاربرد اتاق تمیز درجه D

به دلیل اینکه درجه این نوع کلاس اینگونه می باشد که زیاد به تمیز بودن محیط کاری ندارد و معمولا برای کار های از جمله ساخت وسایل مکانیکی و الکترونیکی استفاده می شود که زیاد آلودگی محیطی در آن اثر نخواهد داشت.

هزینه اتاق تمیز درجه D

به دلیل اینکه زیاد شرایط محیطی در آن مهم نمی باشد هزینه ایجاد یک اتاق تمیز درجه D نسبت به اتاق های تمیز که شرایط محیطی و تهویه هوا و… دارند کمتر می باشد. بنابراین بیشتر مورد استفاده کاربران در کار های خود می گیرد.

این را توجه کنید که یکی از دلایلی که باعث می شود از اتاق تمیز استفاده شود این است که کمترین ذرات آلودگی وارد اتاق شود، به این صورت که حتی اگر اتاق تمیز شما دارای درجه D می باشد باید کمترین ذرات توسط توانی که دارد چه از نظر تهویه هوا و چه از نظر کانال کشی ها کمترین ذرات آلوده وارد اتاق شود.

ساخت اتاق تمیز کلاس d

در بیشتر اتاق های تمیز که ساخته می شود یک سری شرایط خاص را برای تجهیزات اتاق تمیز باید در نظر گرفته که در ادامه توضیح خواهیم داد.

1-پس باکس

2-پنجره اتاق تمیز

به این صورت می باشد که حتی اگر آلودگی محیطی هوا بسته به کار که در کمترین اهمیت باشد باز هم باید پنجره آن به صورت حرفه ای نصب و کار شود که کمترین

پنجره اتاق تمیز

پنجره اتاق تمیز درجه D

3-ساندویچ پنل

در قدیم از ساندویچ پانل های آجری و سیمانی استفاده می کردند اما امروزه در اتاق های تمیز از پانل های آلوزینک و گالوانیزه به همراه فوم پلی یورتان استفاده می شود که کمترین درز و راه ورود میکروب ها وجود داشته باشد. در تمامی اتاق های تمیز از این نوع ساندویچ پنل استفاده می شود.

4-درب های اتاق تمیز

درب های اتاق تمیز در تمام درجه ها دارای یک در یکسان می باشد. درب های اتاق تمیز دارای دو نوع در هم باد و غیر هم باد می باشد که بسته به کار شما و درجه اتاق تمیز شما مورد استفاده قرار می گرد که شما را بعدا دچار مشکل نکند.

5-اگزاست فن

6- کف اتاق تمیز

برای ساختن کف اتاق تمیز از کفپوش های اپوکسی استفاده می شود لا به لای زمین درزی وجود نداشته باشد و آلودگی و ویروس ها نتوانند وارد اتاق تمیز شوند تا شرایط محیطی را مختل کنند اما همان گونه که گفته شد شرایط محیطی بستگی به کار شما دارد که آیا مهم می باشد یا خیر.

کاربرد کفپوش اتاق تمیز

کف اتاق تمیز

7-تهویه هوا

هرچقدر هم که شرایط محیطی در درجه d مهم نباشد اما باز هم باید از دستگاه تهویه هوا در اتاق تمیز استفاده شود. گاهی اوقات برخی از آلاینده های محیطی وارد اتاق می شود که باعث می شود به بدن انسان و یا حتی محصولات آسیب وارد می کند. بنابراین بهتر است که از دستگاه تهویه هوا در اتاق تمیز استفاده شود.

هواساز در اتاق تمیز درجه D

هواساز داخل اتاق تمیز درجه d به این صورت می باشد که از یک دستگاهی به نام هایژنیک استفاده می شود. هایژنیک وسیله ای می باشد که می توان توسط آن دما،رطوبت،فشار و سطح ذرات موجود در هوا را کنترل کند.

طبقه بندی اتاق تمیز

1- طبقه بندی بر اساس تعداد ذرات

بر اساس استاندارد جهانی 209D فدرال آمریکا طبقه بندی اتاق تمیز بر اساس ذرات موجود داخل اتاق که قطر ان ها 0.5 میکرون می باشد اندازه گیری می شود. بیشتر این اتاق های تمیز در اتاق های صنعتی استفاده می شود.

درجه بندی ذرات

طبقه بندی اتاق های تمیز

2-طبقه بندی بر اساس استاندارد GMP

کلاس های اتاق تمیز که دارای 4 نوع می باشد با طبقه GMP از یک دیگر جدا می شوند به این صورت که اتاق های تمیز Aتا C  از 100 الی 100000 بوده است، طبق ذرات موجود با اندازه های که دارا می باشد را مقایسه می کنند.

کلاس های اتاق تمیز

در ادامه خواهیم گفت انواع کلاس های اتاق تمیز که چگونه و با چه شرایطی از یک دیگر جدا می شوند.

اتاق تمیز کلاس 1

به اتاق های گفته می شود که میکرون های داخل آن از 0.5 باشد و یا بیشتر که حد اکثر در 1 فوت متر مکعب باشد. بیشتر این کلاس های اتاق تمیز هنگامی استفاده می شود که کار افراد ساخت اجزا و قطعات میکرو الکترونیک باشد.

اتاق تمیز کلاس 10

به فضاهایی گفته می شود که میکرون های داخل ان از 0.5 میکرون بزرگتر و در هر فوت متر مکعب آن حد اکثر 10 باشد.

اتاق تمیز کلاس 100

به فضایی گفته می شود که میکرون های داخل آن از 0.5 میکرون بوده باشد یا بزرگ تر تر و در هر فوت متر مکعب 100 عدد باشد. بیشتر از این نوع اتاق ها در اتاق های عمل، داروسازی، اتاق تزریق استفاده می شود که باید وجود ذرات در این نوع اتاق ها در کمترین حالت خودش باشد.

اتاق تمیز کلاس 1000

به فضایی گفته می شود که میکرون های داخل آن از 0.5 میکرون با باشد یا بیشتر در هر فوت متر مکعب 100 عدد متر می باشد.

اتاق تمیز کلاس 10000

به فضایی گفته می شود که میکرون های داخل آن از 0.5 بوده باشد یا بیشتر در هر فوت متر مکعب 10000 عدد می باشد.

اتاق کلاس تمیز 100000

به فضاهایی گته می شود که میکرون های داخل آن 0.5 بوده باشد یا بیشتر در هر فوت متر مکعب 100000 عدد باشد.

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که اتاق تمیز کلاس d زیاد به شرایط محیطی اهمیتی نمی دهد و نسبت به ساخت اتاق های تمیز دیگر ارزان تر می باشد. بیشتر در کارهایی که شرایط محیطی استرلیزه نمی باشد استفاده می شود.

سوالات متداول اتاق تمیز درجه دی

1چگونه می توان برای ساخت اتاق تمیز درجه دی اقدام کرد؟
معمولا شرکت هایی که کار نصب اتاق تمیز را انجام می دهند اتاق تمیز درجه دی را نیز نصب می کنند. اما توجه داشته باشید که برای انجام کارشان از وسایل با کیفیت استفاده کنند.
2لوازم اتاق تمیز درجه دی را از کجا تهیه کنیم؟
بیشتر در فروشگاه های که مربوط به لوازم اتاق های تمیز و کار می باشند می توان تهیه کرد اما در نظر بگیرید که برخی از فروشندگان می باشند که جنس های بی کیفیت و خراب را به شما می فروشند.
3آیا کیفیت خوب دستگاه تهویه هوا مهم است؟
این بستگی به نوع اتاق تمیز شما دارد اگر اتاق تمیز شما درجه دی می باشد کیفیت دستگاه تهویه زیاد مهم نمی باشد اما در نظر بگیرید که استفاده از دستگاه تهویه که کیفیت خوب داشته باشد ضرری برای کار شما ندارد.
4قیمت مناسب هر دستگاه تهویه هوا چقدر می باشد؟
به صورت کلی قیمیت دستگاه تهویه هوا از 2 میلیون تومان شروع می شود تا به بالا اما در نظر بگیرید شما که از اتاق تمیز نوع دی استفاده می کنید به دلیل اینکه شرایط محیطی برای شما مهم نمی باشد بهتر است که هزینه زیادی برای خرید دستگاه تهویه هوا نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم