اینترلاک کلین روم

اینترلاک کلین روم

اتاق تمیز اتاقی محصور شده از آلودگی ها برای حفظ سلامت و جان افراد، بیمار و پرسنل محل مورد نظر است. کلین روم، برای ساخت و طراحی نیاز به تجهیزاتی اساسی دارد. از این تجهیزات می توان به درب کلین روم اشاره داشت. درب کلین روم از تجهیزات اساسی اتاق نمیز است، که همانند دیگر ملزومات و تجهیزات اتاق تمیز، رعایت استانداردها بر اساس کلاس اتاق تمیز صورت گرفته است. اینترلاک درب کلین روم از ملزومات درب های اتاق تمیز است. در این مقاله به بررسی سیستم اینترلاک اتاق تمیز و اینترلاک درب کلین روم می پردازیم. با ما همراه باشید.

اینترلاک درب اتاق تمیز چیست؟

اینترلاک به معنی قفل درونی و همان معنی چفت و بست است که در جاهای حساس و مهم که نیاز به مراقبت و کنترل بسیار ویژه دارند، استفاده می شود.

ورودی و خروجی درب ها با سیستم ایرلاک قابل کنترل است. به گونه ای که اگر یکی از درب ها باز باشد دسترسی به درب های دیگر کاملا غیر قابل انجام است. در واقع تمام دستورها به سیستم اینترلاک ارسال می شود و باید با تحلیل توسط سیستم اینترلاک، انجام دستور صورت بگیرد. این ساده ترین کار یک سیستم اینترلاک است که با توجه به نیاز کاربر صورت می گیرد. به طور مثال با یک نمایشگر یا چراغ‌های قرمز و سبز عبور مجاز و غیر مجاز نمایش داده شود یا با باز بودن درب هشدار داده می شود.

سیستم اینترلاک درب کلین روم برای ورود و خروج مواد و افراد طراحی شده است. بر روی درب ها ی اتاق تمیز و پس باکس نصب می شود. این سیستم شامل قفل های مگنت، تابلو کنترل، شاستی اعلام وضعیت و آلارم بازماندن درب ها است. سیستم اینترلاک اتاق تمیز، بیشتر بر روی ایرلاک های اتاق های تمیز و خطوط تولید داروسازی ها و آزمایشگاه های دارویی و میکروبی قابل نصب و اجرا است. سیستم اینترلاک با حساسیتی که در کلاس اتاق های تمیز وجود دارد، کنترل باز و بسته شدن درب ها بر عهده دارد.

سیستم درب اینترلاک

سیستم اینترلاک

تاریخچه سیستم اینترلاک

در گذشته سیستم های اینترلاک صرفا در نیروگاه های برقی و سایر سیستم های مشابه مورد استفاده و به کار گرفته می شد. سپس از آن در طراحی مسیرهای ارتباطی با آزمایشکاه ها، داروسازی ها و دیگر مکان های حساس و سکیوریتی استفاده شد. امروزه رشد و گسترش و بروز شدن خاص را شاهد هستیم.

سیستم اینترلاک در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه ای در دو محیط اختلاف دما و فشار وجود دارد. در بین دو محیط راهرویی  قرار گرفته که به وسیله دو یا سه  درب از هم جدا می شوند. لازمه باز شدن درب شماره 1 بسته بودن درب شماره 2 است. این کار توسط سنسورهای هوشمند درب های دارای سیستم اینترلاک انجام می شود. یعنی فرمان به کنترلر سیستم اینترلاک صادر می شود و دستور جهت قفل دریب صورت می گیرد.

کاربرد سیستم اینترلاک

از کاربردهای سیستم اینترلاک درب کلین روم می توان به درب های اتاق تمیز، آزمایشگاه ها، بانک ها، سیف باکس ها، خطوط تولید داروسازی ها و آزمایشگاه های دارویی و میکروبی و طلا فروشی هاست.

سیستم اینترلاک به جز نصب بر روی درب ها میتواند بر روی تجهیزاتی مثل کالا گذر هم نصب شود. در کالاگذر ها، با وجود سیستم اینترلاک کلین روم، هنگامی که یک درب باز می شود درب دیگر قفل می گردد که این خود باعث جلوگیری از افت ناگهانی فشار در اتاق تمیز یا کلین روم می شود. بر روی دوش هوا، این سیستم به گونه ای عمل می کند که با قفل کردن یکی از درب ها در زمانی که یکی دیگر از درها قفل است، باعث جلوگیری از ورود ذرات و کاهش افت ناگهانی فشار به کلین روم می شود.

قطعات فنی درب اینترلاک

قطعات فنی اینترلاک

عملکرد سیستم اینترلاک درب اتاق تمیز

درب ها به صورت الکتریکی در اینترلاک درب کلین روم قفل می شوند. همه درب ها چک می شود و در یک زمان فقط به درب های خاصی مجوز دسترسی داده می شود. اگر در سیستم اختلاف و یا اختلالی رخ دهد، سیستم با آلارم آن را نشان داده و هشدار می دهد. در خواست باز شدن در این درب ها با یک کلید انجام می شود و قابلیت کنترل تا 4 درب به صورت تک لنگه و دو لنگه وجود دارد. پشتیبانی در این دستگاه به دو حالت  معمولی و معکوس، صورت می گیرد.

  • حالت معمولی

در این حالت همه درب ها بسته و قفل هستند و فقط در صورت درخواست است که دربی باز می شود و دیگر درب ها قفل می شوند.

  • حالت معکوس

در این حالت همه درب ها بسته هستند ولی قفل نیستند و وقتی یک درب باز می شود، بقیه درب ها توسط دستگاه قفل می شود و تا وقتی که آن درب بسته نشود، همه درب ها قفل می ماند.

اینترلاک اتاق تمیز

اطلاعات فنی راجع به اینترلاک درب کلین روم

بعضی از سیستم های اینترلاک دارای سیستم کنترل تردد هم است که این سیستم با اینترلاک درب اتاق تمیز کاملا مطابقت دارد. سیستم اینترلاک دارای قطعات و اطلاعات فنی است که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم.

  1. قفل های برقی
  2. چراغ های سیگنال جهت باز و بسته بودن در
  3. کلید اضطراری در نقاط مورد نیاز به صورت لمسی و یا فلزی
  4. مجهز به قفل برقی و زبانه مکانیکی
  5. امکان کنترل زمان تاخیر در بازشدن درب مقابل
  6. سیستم هشدار باز بودن درب توسط بیزر الکتریکی با قابلیت تنتظیم زمان
سخن پایانی

اینترلاک از ملزومات اساسی یک اتاق تمیز است که در واقع، آخرین مرز حفاظت از جان یا سیستم هستند که نباید بدونه در نظر گرفتن شرایط، مدار آنها را تغییر داد. سلامت و جان پرسنل و بیمار در کلین روم باید حفظ شود. اینترلاک ها را بر اساس نوع کاربردشان در مکان قابل استفاده انتخاب و نصب می کنند. نصب آن ها بروی تجهیزات اتاق تمیز از جمله درب، پس باکس و دوش هوا انجام می شود. برای انتخاب و خرید اینترلاک درب اتاق نمیز با مشاوران و کارشناسان در تماس باشید.

سوالات مربوط به اینترلاک درب کلین روم

1تولید سیستم اینترلاک در جهت چه طرحی است؟
سیستم اینترلاک در راستای تکمیل طرح های الکترونیکی و امنیتی در مکان های حساس تولید می شود.
2جنس شستی های اینترلاک از چیست؟
شستی های سیستم اینترلاک از جنس استنلس استیل است که طراحی آن به گونه ای است قابلیت تمیزی و نظافت راحت را دارد.
3چند نوع اینترلاک داریم؟
با توجه به کاربرد آن در دو نوع است. مکانیکی و الکتریکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم