استفاده دستگاه تهویه هوا

دستگاه تهویه هوا

دستگاه تهویه هوا

تهویه هوا وسیله ای کاربردی چه در خانه و یا اتاق های تمیز و ارگان های دیگر استفاده می شود. وسیله ای می باشد که هوای تازه را جانشین هوای قدیمی کرده و باعث بهتر شدن و با کیفیت تر شدن هوا می شود. استفاده از این دستگاه برای ریه ها نیز مناسب می باشد و باعث عملکرد بهتر ریه ها می شود.

دستگاه تهویه هوا

تهویه هوا در اتاق تمیز

کاربرد سیستم تهویه هوا

دلیل استفاده از این دستگاه برای از بین بردن ذرات معلق و آلوده در محیط می باشد به صورتی که هرچه ذرات آلوده و آلاینده در اتاق تمیز وجود دارد این دستگاه کمک می کند که هوای تمیز را جایگزین هوای کثیف و آلوده بکند. به صورت کلی اگر بخواهیم نگاه کنیم دستگاه تهویه هوای اتاق تمیز همانند ریه برای انسان می باشد که بودنش در اتاق تمیز و بدن انسان ضروری می باشد؛ یکی از دستگاه های مناسب برای تهویه هوا اتاق هواکش سانتریفیوژ می‌باشد که از عملکرد و طول عمر بالایی نیز برخوردار می‌باشد.

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت هوا

به طور کلی اگر بخواهیم به عواملی که بر کیفیت هوا تاثیر گذار می باشد دارای 3 دسته می باشد که در ادامه به شما خواهیم گفت.

1-دمای هوا

به طور علمی دما یک کمیت فیزیکی می باشد که گرمی و سردی یک محیط را دمای محیط و یا دمای هوا می گویند. این عامل می تواند بر کیفیت هوا تاثیر گذار باشد.

2-رطوبت نسبی

طبق تحقیقات انجام شده فشار بخار آب داخل یک محیط و یا مکان را رطوبت نسبی می گویند.

3-میزان ذرات موجود در هوا

میزان ذرات موجود در یک اتاق تمیز بستگی به در و کانال کشی اتاق می باشد که امکان دارد چقدر ذرات آلوده وارد محیط بکند.

تنظیم دما و رطوبت

تنظیم دما و رطوبت داخل اتاق تمیز بسته به وسایل و تکنولوژی های امروز می باشد که بتوان دما و رطوبت هوا را کنترل کند که کمترین ذرات داخل اتاق شوند. به صورت کلی می توان گفت این دستگاه ها با دستگاه تهویه هوا در یک مسیر می باشند و جفتشان یک کار خاص را انجام می دهند. تهویه و تغیر دما و رطوبت هوا.

طبقه بندی سیستم تهویه هوا

1- دستگاه هواساز

در جهان امروزی یک نام دیگر برای هواسازی اتاق تمیز وجود دارد و آن هواساز هایژنیک می باشد. دستگاه هواساز هایژنیک دارای یک سری ویژگی ها می باشد که در ادامه خواهیم گفت.

خوشبختانه دستگاه هواساز هایژنیک دارای یک فیلتراسیون قوی و هوای صد در صد تهویه شده به اتاق تمیز وارد می کند. یکی از ویژگی هایی که باعث می شود این دستگاه هواساز نسبت به دستگاه های دیگر برتر و متمایز سازد این می باشد که تعمیر دستگاه و نگه داری آن بسیار ساده بوده است و نیاز به علم خاص نمی باشد.

تهویه هوا

دستگاه هواساز

اما شستشوی آن، شستشوی دستگاه بسیار ساده بوده و نیاز به عمل خاصی نمی باشد.

2-سیستم های پشتیبان

سیستم های پشتیبان دارای یک ویژگی به نام محاسبات ظرفیت گرمایی و سرمایی دارد که می تواند میزان سردی و گرمی آب را کنترل کند. اجرای لوله ها به درستی، کلکتورها، اتصالات، شیر ها و انتخاب مسیر از مزایای استفاده از سیستم های پشتیبان می باشد. این نوع پشتیبان می تواند سختی وارد شده از آب به سیستم را جلو گیری کند و از آسیب وارد شدن و یا حتی ایجاد رسوب در تهویه هوا را کاهش دهد.

دفعات تعویض هوای اتاق

عوامل دفعات تعویض هوای اتاق بستگی به افراد و آلاینده ها در اتاق تمیز می باشد. این دو عامل باعث عملکرد هوای داخل اتاق تمیز می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

1-طبق تحقیقات انجام شده افرادی که در اتاق های تمیز می باشند، هر 20 ساعت می باشد.

2-تعداد میزانی که هوای پاک وارد اتاق تمیز می شود.

3-نوع لباس های پوشیده توسط افراد داخل اتاق تمیز

4-تعداد دفعات ورود و خروج و یا فعالیت های افراد داخل اتاق تمیز.

کاربرد تهویه هوا

1-اتاق های تمیز

2-صنایع تولید غذایی

3-صنایع پزشکی و دارویی

4-صنایع هوافضا

فیلتراسیون دستگاه تهویه هوا

کارکرد این نوع فیلتر ها به گونه ای می باشد که بعد از اینکه هوای تمیز جایگزین هوای کثیف می شود هیچ گونه ذرات معلق آلوده وارد محیط بعد از تهویه هوا نمی باشد. اما در ادامه به انواع فیلتر های موجود در دستگاه تهویه هوای اتاق تمیز خواهیم پرداخت.

فیلتر های دستگاه تهویه هوا

فیلتراسیون تهویه هوا

1-فیلتر کربن اکتیو هوا

از این نوع فیلتر برای تصفیه آب و هوای داخل اتاق تمیز استفاده می شود. در حالت کلی فیلتر کربن اکتیو به صورت ترکیبی با فیلتر هپا به کار می رود. این نوع فیلتر ها برای جذب کردن آلاینده های گازی و شیمایی به خود می باشد. بعد از اینکه این فیلتر توانست ذرات آلاینده در هوا را به خود جذب کند و مانع ورود گرد و غبار به داخل اتاق تمیز و ارگان های دیگر می شود.

2-هپا مهم ترین فیلتر

جنس این فیلتر به صورت الیافی می باشد که به صورت 99 درصد به صورت قطع یقین به خود جذب می کند و مانع وارد شدن ذرات آلاینده به اتاق تمیز می شوند. این نوع فیلتر توانسته است ذرات را به طول0.3 میکرون را به خود جذب کند.

3- فیلتر دفاعی

اولین مرحله تهویه هوا در اتاق تمیز اجازه ندادن ذرات و آلاینده ها برای ورود از فیلتر می باشد. معمولا ذراتی که به این نوع فیلتر ها جذب می شوند به صورت ذرات PM10 بوده است. به معنای دیگر این نوع فیلتر های آلاینده ها و ذرات درشتی مانند پرز، مو گرود و غبار را به خود جذب می کند.

4- فیلتر UV

کارکرد این فیلتر به این گونه نمی باشد که آلاینده ها را به خود جذب کند به این صورت می باشد که اگر ذرات و یا آلاینده ای داخل اتاق تمیز باشد با اضافه کردن یک ماده جدید به این ذرات و آلوده ها اضافه شده و ذرات و آلاینده های موجود در محیط کاملا بی خطر و پاکسازی می شود.

استفاده از فیلتر یو وی

فیلتر UV

نتیجه گیری

در آخر به این جمع بندی می رسیم که یکی از مهم ترین لوازم مهم اتاق های تمیز تهویه هوای آن می باشد که، دستگاه تهویه هوا دارای 4 نوع فیلتر می باشد که هر کدام برای عمل خاصی تولید شده است. دستگاه تهویه هوا برای عوض کردن هوای کثیف و جایگزین کردن هوای تمیز می باشد که بودن آن برای اتاق های تمیز که در ارگان های خاص استفاده می شود ضرروی می باشد.

سوالات متداول دستگاه تهویه هوای اتاق تمیز

1از کجا و چگونه دستگاه تصفیه هوا تهیه کنیم؟
معمولا در ابزار فروشی های شرکت و یا خانه ها می توان دستگاه تصفیه هوای مناسب حالا چه برای خانه و یا برای اتاق های تمیز تهیه کرد، اما این را در نظر بگیرید بهتر است با کسی بروید که خود تجربه خریدن را داشته باشد و به شما جنس بی کیفیت ندهند.
2امکان خراب شدن دستگاه تهویه آب وجود دارد؟
بله این امکان وجود دارد که دستگاه تهویه هوای داخل اتاق تمیز خراب شود این به صورتی است که اگر شما رسیدگی کامل به دستگاه تهویه هوا را نداشته باشید و آن را هر چند مدت یک بار چک نکنید امکان خراب شدن بالا می رود.
3آیا کیفیت خوب دستگاه تهویه هوا مهم است؟
بله تا حد نسبی بالایی کیفیت دستگاه تهویه هوا مهم می باشد اگر شما دارای یک اتاق تمیز می باشید و به دنبال این هستید که آلاینده های کثیف وارد اتاق شما نشوند بهتر از جنس مرغوب و با کیفیت بالا برای کار خود استفاده کنید
4قیمت مناسب هر دستگاه تهویه هوا چقدر می باشد؟
به صورت کلی قیمیت دستگاه تهویه هوا از 2 میلیون تومان شروع می شود تا به بالا اما در نظر بگیرید که بهتر است یک دستگاه خوب با قیمیت مناسب خریداری کنید و فروشنده مقابل آن جنس بی کیفیت و گران را به شما قالب نکند.

 

2 Comments

  1. هادی گفت:

    هر چند وقت هوای اتاق تمیز باید عوض شود؟

  2. عوامل دفعات تعویض هوای اتاق بستگی به افراد و آلاینده ها در اتاق تمیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم