دیوار کلین روم و اتاق تمیز

دیوار کلین روم

کلین روم، محیطی استریلیزه و عاری از آلودگی برای انجام کارهای حساس و مهم خصوصا در جهت پزشکی و تولیدات صنایع حساس می باشد. از این رو لازم است تا انتخاب دیوار اتاق تمیز نیز با دقت صورت گیرد که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

دیوار اتاق تمیز چگونه است؟

اتاق تمیز و دیوار اتاق تمیز از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند و در صنایعی مانند تولید نیمه هادی، داروسازی، بیوتکنولوژی، دستگاه پزشکی و علوم زندگی و همچنین تولید فرایندهای مهم که در هوافضا، نوری، نظامی و وزارت انرژی کاربرد زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین مولفه های ساختاری اتاق تمیز شامل موارد زیر است که به آن اشاره شده است.

ویژگی های دیوار کلین روم

دیوارها باید به گونه ای باشند که تجمع ذرات و آلودگی در آن صورت نگیرد و قابل شستشو باشد. دیوار اتاق تمیز باید کاملا صاف باشد و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری به عمل آید.

دیوار اتاق تمیز از معماری و طراحی اتاق پاک نشات می گیرد. در طراحی برای دیوار اتاق تمیز باید به یک سری شاخص ها توجه کرد.دیوار کلین روم بخاطر اتصال با درب ها و پنجره و سقف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • جنس دیوار اتاق تمیز باید از جنس ساندویچ پنل و یا شیشه های مخصوص باشد.
  • در محل اتصال دیوارها به سقف، دیوارها به کف و دیوارها به یکدیگر از قطعات و اتصالات منحنی شکل استفاده می گردد تا از انباشت آلودگی و نشست ذرات جلوگیری به عمل بیاید. جنس این قطعات معمولا پی وی سی یا آلومینیم می باشد.

آلاینده‌های معمول عبارتند از: گرد و غبار، میکروبهای معلق در فضا و بخار مایعات محیطی. بطور دقیق تر اتاق تمیز محیطی با آلایش کنترل شده ذرات معلق در فضاست که در هر متر مکعب آن تعداد معینی ذره موجود است.

تصویری از دیوار سفید رنگ کلین روم

دیوار سفید رنگ کلین روم

دیوارها باید در هر دو طرف صاف و بدون ناصافی باشند. تا از انباشته شدن آلودگی در سطح دیوار جلوگیری شود.

  • درها و پنجره ها هنگام نصب با دیوار باید هم باد با دیوارها باشند تا از تجمع آلودگی جلوگیری شود.
  • دیوار اتاق تمیز باید در مقابل مواد شوینده مقاومت داشته باشد.

به دلیل آنکه تجهیزات اتاق تمیز هر روزه در معرض قرار گرفتن با مواد پاک کننده هستند باید مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی داشته باشند و در برابر استفاده منظم از هرگونه مواد تمیز کننده مقاومت کنند.

  • رنگ دیوار اتاق تمیز بهتر است که سفید باشد. هم آلودگی را مشخص می کند و هم باعث ایجاد نور و روشنایی در اتاق تمیز می شود. سفیدی رنگ تجهیزات کلین روم در روشنایی و نور کلین روم نیز اهمیت دارد.
  • پوشش آنتی باکتریال با قابلیت شستشوی آسان
  • سطوح آنتی استاتیک. سطوح ضد الکتریسیته ساکن تضمین می کند که دیوارها باعث آلودگی و ریزگردها در اتاق تمیز نمی شود. برای رعایت بهداشت هر چه بیشتر اتاق تمیز، تمام سطوح باید ضد استاتیک از جمله دیوار اتاق تمیز باشند.

دیوار شیشه ای اتاق تمیز

شیشه یک محیط جذاب و کاری دلپذیر را ایجاد می کند.

شیشه یک ماده بسیار محکم است که در میان مواد دیگر همچون کاشی و یا استیل بالاترین ضریب آنتی باکتریال را دارا است.

شیشه تاثیرات مثبتی بر کارکنان و بیماران دارد.

سیستم دیوار شیشه ای حتی به اسید و پایه کاملا مقاوم است.

شیشه از نظر نظارت پاکیزگی و بهداشتی مناسب برای اتاق تمیز است.

"تصویری

مزایای دیوار شیشه ای برای اتاق عمل

  • شیشه فرسوده نمی شود.
  • به راحتی نمیز می شود.
  • ضد خش و ضد ضربه است.
  • مقاومت بالا در برابر ضربه.
  • سازگار با محیط
سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دیوار کلین روم و ویژگی های آن پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به نحو احسن در این مورد تصمیم گیری نمایید.

سوالات متداول درباره دیوار اتاق تمیز

1طراحی دیوارهای اتاق تمیز چگونه است؟

دیوارهای اتاق تمیز  با توجه به درجه تمیزی و حساسیت کلین روم ساخته و طراحی می شوند. به طور یقین دیوارهای اتاق تمیز کلاس بالاتر تمیزی، از درجه حساسیت بیشتری برخوردار است.

2طراحی ساندویچ پنل کلین روم چگونه است؟

کیفیت ساندویچ پنل کلین روم (دو رو صاف) می بایست در حد استاندارد های جهانی و  تا حد امکان عاری از هرگونه نا صافی باشد. همچنین محل اتصال دو پانل بسیار گیرا بوده و به طور ایده آلی به هم متصل شوند و کمترین میزان درز و شکاف را داشته باشند.

3از ویژگی های بارز ساندویچ پنل اتاق تمیز چیست؟

ضد حریق بودن ساندویچ پنل از ویژگی های بارز آن است. که موجب گسترش آتش نمی شود.

4دیوار شیشه ای بهتر است یا غیر شیشه ای؟

استفاده از دیوار شیشه ای در اتاق تمیز بستگی به هدف و استفاده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم