راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز چیست؟

راه هاي كنترل آلودگي در اتاق تميز

كنترل آلودگي در اتاق تميز

اتاق تمیز جایی است که برای انجام اقدامات و عملکردهای علمی باید عاری از هرگونه آلودگی و میکروب و ذرات معلق باشد. این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که آلودگی اتاق تمیز رو به کاهش بوده و پیشگیری از ورود میکروارگانیسم های بیماری زا انجام گیرد. آلودگی ها از عواملی است که به فضای پاک و استریل اتاق تمیز آسیب می زند. در این مقاله تخت عنوان راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز چیست با ما همراه باشید.

راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز

کاهش آلودگی در اتاق تمیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه به بیان این راه ها در جهت کنترل آلودگی کلین روم می پردازیم.

موارد کنترل آلودگی در کلین روم

موارد بسیاری در جهت کنترل آلودگی در اتاق تمیز وجود دارد که در این مقاله به مهم ترین شاخصه های آن می پردازیم.

کاهش آلودگی اتاق تمیز با فیلتر مناسب هوا

فیلتر از مواردی است که در جهت جلوگیری و کاهش و کنترل آلودگی در اتاق تمیز حائز اهمیت است. دو نوع فیلتر هوای HEPA و ULPA  از مهمترین و موثرترین فیلترها در جهت کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز است. از موارد بسیار مهم در ارتباط با کاهش آلودگی اتاق تمیز در محیط های گوناگون، اهداف طراحی و ساخت شبکه های مناسب و سیستم های تهویه مطبوع به منظور فیلتراسیون و کنترل ورود و خروج میکروارگانیسم ها در فضای استریل کلین روم می باشد. استفاده از این فرآیند و شبکه های وابسته به آن، از مهمترین اقدامات پیشگیرانه به منظور حفظ ایمنی در فضای پاک اتاق تمیز است.

تصویری از فيلتر هوا هپا در کلین روم

فيلتر هوا هپا در اتاق تميز

 وجود کفپوش های چسبنده در کلین روم

استفاده از کفپوش های چسبنده به منظور فیلتراسیون و کنترل ورود و خروج میکروارگانیسم ها در فضای استریل کلین روم بسیار اهمیت دارد. یکی از مشخصه های مهم در طراحی اتاق پاک این هست که کفپوشی پوشیده، یک سیستم صاف و تمیز را ایجاد می کند. معمولاً در اتاق های تمیز سیستم پانل نصب می شود، این امر باعث می شود که بهترین گزینه برای اتاق های بهداشت و درمان باشد.

تصویری از كفپوش چسبنده در اتاق تميز

كفپوش چسبنده در اتاق تميز

لباس کار کارکنان در اتاق تمیز

از راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز لباس کار کارکنان در اتاق تمیز است. رفت و آمدهای کنترل نشده کارکنان و پرسنل می تواند به گسترش و ازدیاد آلودگی کمک کند. استفاده از پوشش مناسب مو، دهان، کفش، دست و لباس، تاثیر شگرفی در کاهش گسترش آلودگی و میکروارگانیسم های بیماری زا در اتاق پاک دارد. اهمیت این مورد تا جایی است که جنس لباس کارکنان نیز در کلین روم طراحی و پیش بینی شده و باید به گونه ای اجرا شود که آلودگی ها را در خود جذب نکرده و این مورد از الزامات اتاق تمیز است.

استفاده از تجهیزات مخصوص در اتاق پاک

استفاده از مواد و تجهیزات ویژه با کمترین قابلیت جذب آلودگی و بیشترین قابلیت فیلتراسیون در اتاق تمیز از راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز است. از تجهیزات اتاق پاک می توان به دوش هوا، سد هوا، رختکن، سد کفش، زيرپايي، جعبه عبور، سد کفش و غيره اشاره کرد.

مدیریت در زباله ها و تجهیزات مصرف شده

در این خصوص باید گفت که رعایت نکردن قوانین و استانداردهای بهداشتی و اصول مناسب در جهت جداسازی و خارج نمودن زباله ها و تجهیزات یکبار مصرف به گونه ای درست و اصولی می تواند باعث ایجاد آلودگی و افزایش آن در کلین روم باشد.

کنترل آلودگي ایجاد شده توسط کارکنان کلين روم

  • پروسه هاي توليدي در بدن مانند پوسته ريزي ، چربي و ترشحات تعريق در پوست و مو
  • عملکرد مانند تعداد حرکات بدن، عطسه زدن و سرفه کردن
  • رفتار مانند عادات کاري و ارتباطات بین پرسنل

علت حساس بودن اتاق تمیز به آلودگی چیست؟

مواری که در بالا بیان شد از راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز است که باید طبق استانداردها رعایت شوند. حساس بودن کلین روم از جهت تمیزی به آن دلیل است که این مکان معمولا در خطوط تولید حساس همچون داروسازی، صنایع الکترونیک و میکروالکترونیک، غذایی، بیمارستان‌ ها و غیره به کار گرفته می شود. در این محیط ها میزان گرد و غبار، میکروب‌ های هوازی، ذرات معلق و بخارات شیمیایی در سطح پایین و کنترل شده ‌ای باید نگه داشته شده تا جایی که ذرات معلق در کلین روم ها اغلب بر اساس اندازه ذرات در واحد متر مکعب و یا فوت مکعب نشان داده می ‌شوند.

 جلوگیری از ورود ذرات به اتاق تمیز در طراحی اتاق پاک

در طراحی و معماری کلین روم و الزامات اتاق تمیز روشی برای جلوگیری ورود ذرات آلوده به داخل اجرا می شود که باید رعایت نکات طراحی و معماری کلین روم اجرا شود. این مساله را بدانید که اتاق تمیز یک محیط استریل است و به علت میزان کنترل شده ذرات معلق در هوای محیط که با دستگاه قابل اندازه گیری است، اتاق تمیز (Clean room)گفته می شود.

تصویری از تجهيزات مخصوص اتاق تميز

تجهيزات مخصوص اتاق تميز

سخن آخر

موارد بیان شده در این مقاله از راه های کنترل و کاهش آلودگی در اتاق تمیز است. رعایت این موارد در جهت کاهش ذرات و ایجاد محیطی پاک و استریلیزه در کلین روم بسیار اهمیت دارد. رعایت نکردن قوانین و استانداردهای بهداشتی در کلین روم مشکلات اساسی را رقم خواهد زد.

سوالات متداول راه های کنترل و کاهش آلودگی اتاق تمیز چیست؟

1علت گذاشتن نام کلین روم برای اتاق تمیز چیست؟
اتاق تمیز یک محیط استریل نیست و به علت میزان کنترل شده ذرات معلق در هوای محیط که با دستگاه قابل اندازه گیری است، اتاق تمیز (Clean room)گفته می شود.
2وجود کفپوش های چسبنده در کلین روم چه کمکی به کاهش میزان آلودگی در اتاق تمیز میکند؟
استفاده از کفپوش های چسبنده به منظور فیلتراسیون و کنترل ورود و خروج میکروارگانیسم ها در فضای استریل کلین روم بسیار اهمیت دارد. یکی از مشخصه های مهم در طراحی اتاق پاک این هست که کفپوشی پوشیده، یک سیستم صاف و تمیز را ایجاد می کند.
3اهمیت پوشش و لباس کارکنان در اتاق تمیز تا چه حد است؟
رفت و آمدهای کنترل نشده کارکنان و پرسنل می تواند به گسترش و ازدیاد آلودگی کمک کند. استفاده از پوشش مناسب مو، دهان، کفش، دست و لباس، تاثیر شگرفی در کاهش گسترش آلودگی و میکروارگانیسم های بیماری زا در اتاق پاک دارد.

3 Comments

  1. نادر گفت:

    علت استفاده از کفپوش چسبنده در اتاق تمیز چیست؟

    • استفاده از کفپوش های چسبنده به منظور فیلتراسیون و کنترل ورود و خروج میکروارگانیسم ها در فضای استریل کلین روم بسیار دارای اهمیت است. از نشانه های مهم در طراحی اتاق پاک این هست که کفپوشی پوشیده، یک سیستم صاف و تمیز را صورت دهد.

  2. برای فیلتراسیون و کنترل ورود و خروج میکروارگانیسم ها در فضای پاک و استریل کلین روم اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم