نحوه کنترل دمای کلین روم

تنظیم دمای اتاق تمیز

همه چیز در مورد نحوه کنترل دمای کلین روم را بدانید

با سلام و احترام خدمت دوستان و همراهان همیشگی سایت آژند کلین روم. با یک مطلب دیگر در خدمت شما هستیم. این بار قصد داریم که در مورد نحوه کنترل دمای کلین روم برای شما صحبت کنیم و صفر تا صد آن را برای شما بگوییم. پس اگر علاقه مندید که در این مورد بیشتر بدانید، با ما تا پایان همراه باشید.

همه چیز در مورد نحوه کنترل دمای کلین روم را بدانید

دمای مناسب برای اتاق تمیز

چگونه دما را در کلین روم تنظیم می کنند؟

در کلین روم‌ها، کنترل دما یکی از عوامل مهم برای حفظ شرایط بهداشتی و ایجاد محیط مناسب برای انجام فعالیت‌ها است. باید بدانید که دمای کلین روم و رطوبت موجود در آن، بسیار حائز اهمیت است. به این منظور و برای برقرار کردن این شرایط از دستگاه خاصی استفاده می شود که به این دستگاه دیتالاگر ثبت دما و رطوبت اتاق تمیز می گویند.

نحوه کنترل دمای کلین روم با دیتالاگر

دیتالاگر دستگاهی است که به ثبت دما و رطوبت موجود در هوای کلین روم ها می پردازد. دیتالاگر علاوه بر ثبت این اطلاعات، قابلیت تنظیم دما و رطوبت را نیز دارا می باشد. به نحوی که توسط این دستگاه می توان برای هر نوع فعالیت، دما و رطوبت مناسب را بر قرار کرد.

کنترل دمای اتاق تمیز با استفاده از سیستم هیدروکولر ها

استفاده از سیستم هیدروکولر نیز می‌تواند به نحوه کنترل دما در کلین روم کمک کند. این سیستم با استفاده از آب برای خنک کردن هوا عمل می‌کند. در این روش، هوا توسط پمپ‌های خنک کننده به سمت پانل‌های خنک کننده هدایت می‌شود و در اینجا توسط آب خنک می‌شود و به محیط کنترل شده برمی‌گردد.

معرفی انواع سنسور های تنظیم دمای کلین روم

در زیر می توانید با انواع سنسور های تنظیم دما و رطوبت در اتاق های تمیز آشنا شوید.

انواع سنسور دما عبارتند از:

  • دستگاه رطوبت سنج و سنسور دما و رطوبت
  • ترموستات کنترل دما و رطوبت

هر کدام از این دو مورد کاربردی خاص دارند که در ادامه راجع به آنها بیشتر برای شما توضیح می دهیم.

انواع سنسورهای تنظیم دمای کلین روم

دمای مناسب برای اتاق تمیز

دستگاه رطوبت سنج و سنسور دما و رطوبت

اگر بخواهیم بهتر بگوییم، باید گفت که معمولا سنسور هایی که به رطوبت سنج معروفند، می توانند دما را نیز تشخیص دهند. هیومیدیتی یک سنسور برای تشخیص میزان رطوبت در محیط است. معمولا در کلین روم ها برای تنظیم کردن رطوبت هوای محیط کلین روم از آن استفاده می کنند.

نمونه های دیگری از این سنسور نیز وجود دارند که به دی اچ تی و اس اچ تی معروفند. این سنسور ها از دقت بالایی برخوردارند و برای مکان ها و محیط های بسته ای مانند اتاق تمیز انتخاب مناسبی می باشند. در ادامه ی مطلب نحوه کنترل دمای کلین روم در مورد نوع بعدی سنسور کنترل دما و رطوبت برای شما خواهیم گفت.

ترموستات کنترل دما و رطوبت

می توان گفت که مدار ها و بردهای ترموستات کنترل دما و رطوبت از جمله ی پر کاربرد ترین کنترلر های دما و رطوبت در کلین روم ها هستند. ترموستات های تی آر صفر یک سنسور های دما و رطوبت با سیم یک متری دارند. این سیستم می تواند به راحتی دما را در محیط کلین روم تنظیم کند.

همچنین می تواند رطوبت محیط را هم در عملیات کنترل خود در مناسب ترین حالت ممکن قرار دهد. این نوع ترموستات قابلیت نمایش دما و رطوبت را در محیط  اتاق تمیز توسط نمایشگر ا ال ای دی دارا است. همچنین می تواند این دما و رطوبت را توسط رله موجود روی برد ترموستات کنترل کند.

تاثیر نامطلوب رطوبت موجود در هوا روی محیط اطراف

توجه داشته باشید که میزان زیاد یا کم بودن رطوبت می تواند تاثیرات بدی روی یک سری از محیط ها داشته باشد. همچنین در کلین روم های بیمارستانی گاهی ممکن است به مرگ بیمار بیانچامد. اگر می خواهید که با تاثیر های نامطلوب رطوبت محیط آشنا شوید، موارد زیر را بخوانید . برای مثال:

  • رطوبت زیاد می تواند سرعت انتشار باکتری ها و عفونت ها را در کلین روم های بیمارستانی افزایش دهد.
  • رطوبت زیاد می تواند به هارد های در حال تعمیر در کلین روم های جراحی هارد صدمه بزند.
  • رطوبت زیاد می تواند احتمال جرقه زدن در محیط را در اثر پدیده ای به نام الکترواستاتیک بالا ببرد.

بنابراین تنظیم و کنترل دما در محیط هایی مانند اتاق تمیز به شدت لازم و ضروری است. در ادامه برای شما از روم بوک می گوییم. اگر تا به حال این اسم به گوشتان نخورده می توانید در زیر با آن آشنا شوید.

اطلاعات ثبت شده در روم بوک اتاق تمیز

در بخش پایانی بحث نحوه کنترل دمای کلین روم ، لازم است که راجع به روم بوک نیز برای شما بگوییم.  در واقع روم بوک ها دفترچه هایی هستند که دما و رطوبت، مساحت و ارتفاع اتاق ها، کلاس اتاق تمیز و غیره در آنها ثبت می شود.  روم بوک معمولا به عنوان دفترچه ای متشکل از اطلاعات تاسیسات برقی و مکانیکی کلین روم ارزشمند است. در ضمن حتما توجه کنید که تمام اتاق های کلین روم باید روم بوک داشته باشند.

اطلاعات ثبت شده در روم بوک اتاق تمیز

ثبت دما در روم بوک

صحبت آخر

در آخر باید بدانید که اگر تمام سنسور ها و تجهیزات مربوط به کنترل و تنظیم دما در محیط کلین روم را از بهترین کیفیت انتخاب کنید، می توانید هوای مناسب و مطلوبی را برای این فضا فراهم نمایید. پس اگر تصمیم دارید که چنین اقدامی انجام دهید، توصیه ی ما این است که با متخصصین خبره ما از طریق سایت آژند کلین روم تماس گرفته و از مشاوره و کارشناسی ارزشمند آنها به صورت رایگان بهره مند شوید.

سوالات متداول نحوه کنترل دمای کلین روم

  1. دمای کلین روم را به چه ابزاری تنظیم می کنند؟
    در واقع دیتالاگر ثبت دمای هوا و رطوبت کلین روم ابزاری است که برای این منظور تولید شده است. با استفاده از این دستگاه رطوبت و دما را در اتاق تمیز کنترل کرده و در بهترین شرایط ممکن برای امور داخل کلین روم قرار می دهند.
  2. چرا باید دمای و رطوبت را در کلین روم تنظیم کرد؟
    زیرا معمولا فعالیت هایی که در اتاق تمیز انجام می گیرد، دما و رطوبت هوای مخصوص به خود را لازم دارد. مثلا برای جراحی هارد در اتاق تمیز دما باید حتما 30 درجه سانتی گراد باشد. زیرا دما زیاد هوا می تواند به قطعات ریز موجود در برد ها و هد ها آسیب زیادی وارد می نماید.
  3. کدام دیتالاگر برای تنظیم دمای کلین روم از سایر تنظیم کننده های دما در اتاق تمیز کاربردی تر است؟
    تنظیم کننده دمای PT100 دستگاهی است که غالبا در اکثر کلین روم ها استفاده می شود. این دستگاه دارای خدمات پس از فروش مناسبی بوده و دما و رطوبت هوا را به بهترین شکل ممکن تنظیم کرده و نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم