نکات نظافت اتاق تمیز

نظافت اتاق تمیز

شما پول را خرج کرده اید، وقت گذاشته اید و منابع مورد نیاز را برای طراحی و ساختن یک اتاق تمیز مناسب برای کاربرد تاسیسات خود مصرف کرده اید. این کاملاً عملیاتی است و فراتر از انتظارات شما است، بنابراین اکنون می توانید فقط بنشینید و از نتایج لذت ببرید، درست است؟ خوب، بله  اما کار شما تمام نشده است. همه اتاق‌های تمیز نیاز به تمیز کردن دائمی دارند زیرا مهم نیست که چقدر سیستم فیلتراسیون قوی داشته باشند، همیشه مقداری در معرض آلاینده‌ها قرار می‌گیرند. از این رو در این مقاله به بررسی نکات نظافت اتاق تمیز می پردازیم.

6 نکته برای تمیز کردن اتاق تمیز

صرف نظر از طبقه بندی ISO اتاق تمیز شما، رعایت پروتکل های تمیز کردن مناسب به اطمینان از عملکرد و طول عمر آن کمک می کند. عوامل زیادی در فرآیند تمیز کردن اتاق تمیز دخیل هستند، بنابراین ما لیستی از شش نکته تمیز کردن را برای کمک به شما در پیگیری مهم ترین مراحل گردآوری کرده ایم.

یکی از دو روش تمیز کردن اتاق تمیز را انتخاب کنید

برای شروع، دو روش اساسی برای تمیز کردن اتاق تمیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید: انتقال خشک و تمیز کردن مرطوب:

تمیز کردن اتاق تمیز انتقال خشک شامل پاک کردن یک سطح با مواد جمعی و جاذب است. این ماده باید یک پارچه یا دستمال مخصوص اتاق تمیز باشد که الیاف را نریزد، از هم جدا نشود یا ذرات آلاینده را دوباره رسوب نکند. بسته به طبقه بندی ISO اتاق تمیز شما، این می تواند شامل پارچه های پلی استر بافتنی یا دستمال های پارچه ای نخی باشد.

تمیز کردن اتاق تمیز با استفاده از مایع تمیز کننده آلودگی را از بین می برد. زمانی که انتقال خشک برای غلبه بر چسبندگی ذرات به سطوح کافی نباشد، انتخاب خوبی است. با این حال، مهم است که فقط از مواد پاک کننده مخصوص اتاق تمیز، مانند آب دیونیزه و مقطر، یا حلال های شیمیایی خنثی، غیر یونی و بدون کف استفاده کنید.

اغلب اوقات، تمیز کردن مناسب اتاق تمیز شامل هر دو نوع تمیز کردن است. فقط مهم است که بفهمیم کدام یک برای کدام سطح یا کاربرد بهترین است.

از استانداردهای مختلف صنعت آگاه باشید

بسته به صنعتی که در آن هستید، اتاق تمیز شما دارای یک چیدمان، طبقه بندی ISO و استاندارد تمیزی منحصر به فرد خواهد بود. روال تمیز کردن شما باید این مشخصات را منعکس کند.

اگر اتاق تمیز شما دارای طبقه بندی ISO پایین تری است، برای کنترل دقیق آلودگی ذرات باید از فرآیندهای بهداشتی منظم و جامع پیروی کند. اتاق‌های تمیز با طبقه‌بندی ISO بالاتر هنوز هم باید با نظافت‌های منظم همگام شوند، اما ممکن است کمی کمتر درگیر باشند.

قبل از ورود به اتاق تمیز خود، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن اتاق تمیز تا حد امکان این است که قبل از ورود به آن از پروتکل های بهداشتی مناسب پیروی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات و ابزار شما قبل از ورود به آن ها تمیز و ضدعفونی شده اند.

اگرچه این مرحله فقط شامل تجهیزات نمی شود. پرسنل شما را نیز شامل می شود. در واقع، آنها معمولاً بزرگ‌ترین عامل ورود آلاینده‌های بیرونی به اتاق تمیز شما هستند. اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان در مورد مراحلی که باید انجام دهند – از شستن و خشک کردن کامل دست ها، استفاده از دستکش های استریل گرفته تا پیروی از روش مناسب لباس پوشیدن، آموزش کامل دیده اند.

اغلب اوقات، تمیز کردن مناسب اتاق تمیز شامل هر دو نوع تمیز کردن است. فقط مهم است که بفهمیم کدام یک برای کدام سطح یا کاربرد بهترین است.

از استانداردهای مختلف صنعت آگاه باشید

بسته به صنعتی که در آن هستید، اتاق تمیز شما دارای یک چیدمان، طبقه بندی ISO و استاندارد تمیزی منحصر به فرد خواهد بود. روال تمیز کردن شما باید این مشخصات را منعکس کند.

اگر کلین روم شما دارای طبقه بندی ISO پایین تری است، برای کنترل دقیق آلودگی ذرات باید از فرآیندهای بهداشتی منظم و جامع پیروی کند. اتاق‌های تمیز با طبقه‌بندی ISO بالاتر هنوز هم باید با نظافت‌های منظم همگام شوند، اما ممکن است کمی کمتر درگیر باشند.

قبل از ورود به اتاق تمیز خود، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن اتاق تمیز تا حد امکان این است که قبل از ورود به آن از پروتکل های بهداشتی مناسب پیروی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات و ابزار شما قبل از ورود به آن ها تمیز و ضدعفونی شده اند.

پیاده سازی تجهیزات نظافتی پیشرفته در صورت لزوم

در برخی موارد، انتقال خشک و تمیز کردن مرطوب تنها می تواند شما را به این کار برساند، و شما باید تکنولوژی و تجهیزات تمیز کردن پیشرفته تری را وارد کنید. از سیستم‌های فیلتراسیون قابل حمل HEPA با ادغام نور UV-C گرفته تا پراکسید هیدروژن خشک (DHP™)، نوآوری‌های فن‌آوری تمیز کردن اتاق تمیز زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید – و همگی سطح بالایی از فیلتراسیون یا استریل‌سازی را به محیط شما اضافه می‌کنند.

یک الگوی تمیز کردن از بالا به پایین را دنبال کنید

نحوه تمیز کردن شما به همان اندازه مهم است که هنگام تمیز کردن از چه چیزی استفاده می کنید. اگرچه ذرات آلاینده کوچک هستند، اما تحت تأثیر نیروهای گرانشی قرار می گیرند. برای اطمینان از اینکه ذرات در حال ریزش سطوحی را که اخیراً تمیز شده‌اند آلوده نمی‌کنند، باید اتاق تمیز خود را از بالا به پایین ضدعفونی کنید، ابتدا قفسه‌ها یا سطوح کار و در آخر کف را تمیز کنید.

همه اینها یک نکته خوب دیگر را به همراه دارد: فراموش نکنید که کف اتاق تمیز خود را ضدعفونی کنید! کف یکی از سطوحی است که به راحتی در اتاق تمیز شما آلوده می شود، زیرا تمیز کردن کفش به راحتی فراموش می شود و نیروی جاذبه به طور طبیعی آلودگی ها را پایین می کشد. روی یک تمیزکننده کفش یا تشک چسبناک سرمایه‌گذاری کنید تا تعداد ذرات را قبل از ورود به حداقل برسانید، اما به یاد داشته باشید که بعد از آن کف را پاک کنید.

متعهد به یک روتین تمیز کردن منظم اتاق تمیز شوید

حفظ یک محیط تمیز و کنترل شده مستلزم اهتمام است. تیم شما باید به یک برنامه منظم تمیز کردن اتاق تمیز پر از وظایف روزانه، هفتگی و طبق نیاز متعهد باشد. بسته به طبقه بندی ISO شما، این کارها ممکن است با فرکانس بیشتر یا کمتر انجام شوند، اما یک برنامه کلی به شرح زیر است:

وظایف روزانه تمیز کردن اتاق تمیز

قبل از شروع شیفت کاری، از یک شوینده مرطوب برای ضدعفونی کردن کف استفاده کنید. آنها را با خلاء فیلتر HEPA خشک کنید.

تمام دیوارها را با خلاء فیلتر HEPA جاروبرقی بکشید.

تمام پنجره ها و گذرگاه ها را بشویید و خشک کنید.

بعد از هر شیفت، تمام سطوح کار را پاک کنید.

وظایف هفتگی تمیز کردن اتاق تمیز

کف ها را با مواد شوینده مخصوص اتاق تمیز و آب مقطر تمیز کنید. آنها را با خلاء فیلتر HEPA خشک کنید.

دیوارها را با آب مقطر پاک کنید. آنها را با خلاء فیلتر HEPA خشک کنید.

وظایف تمیز کردن اتاق تمیز

سقف را با مواد شوینده و آب مقطر بشویید.

لنزهای سبک را پاک کنید.

پاک کننده های کفش و/یا تشک های چسبنده را تعویض کنید.

سخن پایانی :

رغایت نظافت در اتاق تمیز یکی از کار های مهم و حیاتی ایی هست که باید رعایت شود. هرگونه عدم رعایت می تواند اسیب های بزرگ و جبران ناپذیری به صنعت مورد نظر وارد کند. سوالات بیشتری در مورد تمیز نگه داشتن اتاق تمیز خود دارید؟ با کارشناسان کلین روم تماس بگیرید! ما خوشحالیم که نیازهای خاص شما را بررسی کنیم و به طراحی، ساخت و نگهداری اتاق تمیز ایده آل برای تاسیسات شما کمک کنیم.

سوالات متداول

1- چند بار در هفته باید یک کلین روم تمیز شود؟
تعداد بارهایی که یک کلین روم باید تمیز شود، بستگی به میزان استفاده و بزرگی فضای آن دارد. در کل، تمیز کردن کلین روم حداقل 2 تا 3 بار در هفته توصیه می شود.
2- چطور می توان تمیزی هوا در یک کلین روم را حفظ کرد؟
برای حفظ تمیزی هوا در یک کلین روم می توانید از دستگاه تصفیه هوای قابل حمل استفاده کنید. همچنین، تهویه مطبوع و استفاده از فیلترهای هوا در سیستم تهویه مطبوع می تواند به تمیزی هوا کمک کند.
3- چه موادی برای ضد عفونی کردن سطوح در یک کلین روم استفاده می شود؟
معمولاً از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل ایزوپروپیلی، خلات سدیم، پراکتسیت آلکیل بنزیل آمونیوم و یا کلر چندرده استفاده می شود. البته استفاده از محصولاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده اند، توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم