جدول کلاس بندی اتاق تمیز

کلاس بندی اتاق تمیز

اتاق تمیز اتاقی است که از نظر میزان رطوبت، فشار، ذرات معلق در هوا مورد کنترل قرار می گیرد. کلین روم ها بر اساس حجم و تعداد این ذرات دسته بندی می شوند. دسته بندی کلین روم ها بر اساس میزان ذرات موجود در اتاق تمیز است که به آن کلاس بندی اتاق تمیز می گوییم.

برای دسته بندی و کلاس بندی کلین روم استانداردهایی در نظر گرفته شده است. بعضی از این استانداردها بین المللی هستند و بعضی دیگر فقط در برخی کشورها اجرا می شود.

سیستم استاندارد اتاق تمیز

  1. سیستم آمریکایی
  2. سیستم بین المللی ISO
  3. سیستم بین‌ المللی BS

دسته بندی انواع اتاق تمیز طبق استاندارد کلین روم بر اساس میزان ذرات آلاینده در هوا در یک حجم مشخصی انجام می گیرد. این دسته بندی مطابق با ایزو ی ۱۴۶۴۴- ۱ صورت می گیرد. این استاندارد، از استاندارد اتاق تمیز بوده و بین المللی است. بر این اساس با استانداردهای وضع شده ی اتحادیه اروپا (سال ۱۹۹۹) و ایالات متحده ی امریکا (سال ۲۰۰۱) تنظیم گشته است.

در طبقه بندی اتاق تمیز هر چه نسبت به شرایط اتاق تمیز حساس تر باشد، باید استاندارد بهتری برای آن برای آن در نظر گرفت. سه روش کلی برای طبقه بندی اتاق تمیز بر اساس استاندارد GMP و استاندارد 209D داریم که به شرح زیر است.

جدول طبقه بندی اتاق بر مبنای ذرات

    طبقه بندی اتاق بر مبنای ذرات

طبقه بندی بر اساس میزان ذرات طبق استاندارد 209D تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون در هر فوت مکعب از اتاق تمیز است. در این نوع طبقه بندی بیشتر در اتاق تمیز صنعتی استفاده می شود.

  • طبقه بندی بر مبنای کاریری و نوع محصولات

در طبقه بندی کلین روم هر چه نسبت به شرایط اتاق تمیز حساس تر باشد، باید استاندارد بهتری برای آن برای آن در نظر گرفت.  در این طبقه بندی باید از فیلتر هپا استفاده کرد.

همه کلاس بندی های کلین روم

در ادامه به بررسی کلاس بندی های مختلف اتاق تمیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

اتاق تمیز کلاس 1

کلاس 1 در کلاس بندی اتاق تمیز کلاسی است که تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون و بزرگتر در هر فوت مکعب حداکثر 1 باشد.

اتاق تمیز کلاس 10

تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون و بزرگتر در هر فوت مکعب حداکثر10 باشد. معمولا برای ساخت نیمه هادی ها و چیپ های الکتریکی، آی سی ها و قطعات با ابعاد کمتر از 2 میکرون مورد استفاده قرار می گیرد.

اتاق تمیز کلاس 100

کلاس 100 در کلاس بندی کلین روم کلاسی است که تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون و بزرگتر در هر فوت مکعب حداکثر 100 باشد. بیشتر در تولید داروهای قابل تزریق، اتاق عمل های پیوند اعضا و جراحی مغز و اعصاب و مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اتاق تمیز کلاس 1000

تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون و بزرگتر در هر فوت مکعب حداکثر 1000 باشد. در ساخت وسایل نوری با کیفیت و ژیروسکوپ های دقیق و مونتاژ یاتاقان های کوچک استفاده می شود.

جدول طبقه بندی اتاق بر مبنای ذرات

طبقه بندی اتاق بر مبنای ذرات

اتاق تمیز کلاس 10000

تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون و بزرگتر در هر فوت مکعب حداکثر 10000 باشد. برای مونتاژ دقیق وسایل هیدرولیکی، روغنی و پنوماتیکی، شیرهای خودکار و وسایل دقیق زمانی مناسب است.

اتاق تمیز کلاس 100000

تعداد ذرات با قطر مساوی  0.5 میکرون و بزرگتر در هر فوت مکعب حداکثر 100000 باشد. کلاس اتاق تمیز در رده 100000برای کارهای نوری معمولی و مونتاژ قطعات الکترونیکی و مونتاژ تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی معمولی مناسب است.

طبقه بندی بر مبنای استاندارد GMP

کلاس های اتاق تمیز A , B, C, D  طبق طبقه بندی GMP با کلاس های 100 تا 100000  نسخه D استاندارد فدرال ایالات متحده با تعداد ذره های در یک اندازه به خصوص، که در هر فوت مکعب هوا در حالت بدون فعالیت در هر درجه مجاز است، مقایسه می شود. برای رسیدن به شرایط گرید A,B ویا C بایست به پارامترهایی نظیر ابعاد و فضای اتاق، تعداد پرسنل و تجهیزات موجود در اتاق توجه نمود. همچنین توجه به نوع فیلتر هپا و قدرت فیلتراسیون آن نیز مهم است.

مقدار ذرات معلق موجود در هوا مطابق با استاندارد GMP

مطابق با این استاندارد، ذراتی که به صورت معلق در هوا برای درجه های مختلف هستند، پس از تمیز کردن اتاق، یعنی حدود 15 الی 20 دقیقه که کارکنان از اتاق خارج شده اند، اندازه گیری می شوند. هنگامی که با موادی کار می کنید که فراورده با هوا در تماس است و ظروف مورداستفاده تان در باز هستند، شرایط ذرات معلق در هوا برای درجه A بایستی حفظ شود. در مواقع خاصی، مانند زمان هایی که فرد در حال پر کردن ظروف با فراورده هایی به خصوصی است، نمی توان استاندارد مشخصی تعریف کرد.

چنانچه در منطقه ای از اتاق به اعمال آسپتیک می پردازید، فرایند های کنترل و مراقبت را باید به صورت متوالی انجام دهید؛ شما می توانید از پروسه های گذاشتن پلیت (انواع تماسی و سواپ ها)، نمونه برداری از حجم هوا و … برای انجام این کار بهره ببرید.

جدول طبقه بندی بر مبنای کاریری و نوع محصولات

طبقه بندی بر مبنای کاریری و نوع محصولات

مراحل کلاس بندی اتاق تمیز

  • کلاس بندی اتاق تمیز درجه A

در این گرید مخصوص مکان هایی است که درجه ریسک و خطرپذیری بالایی دارد. اگر این مکان ها دچار آلودگی شوند احتمال کنترل و از بین بردن آنها بسیار کمتر است. آخرین مراحل فرآیند تولید در اینجا شکل می گیرد. معمولا در این فضاها با گرید A استریلیزاسیون لازم باید فراهم باشد.

  • کلاس بندی اتاق تمیز درجه B

کلاس بندی اتاق تمیز B برای مکان ها و فضاهایی است که فراورده های آسپتیک و مواد و تجهیزاتی را که قصد ورود به گرید A را دارند در آن نگهداری می شود. فرایندهای پرکردن در گرید B انجام می شوند. تمامی وسایل و قطعاتی را که قصد ورود به گرید A دارند، همگی در این گرید نگهداری می شوند.

  • کلاس بندی اتاق تمیز درجه C و D

در این دو گرید، کمترین نقاط بحرانی و ریسک را دارا هستند.

استفاده از ایزولاتور به منظور به حداقل رساندن دخالت عوامل انسانی، می تواند موجب کاهش قابل توجه در خطر آلودگی میکروبی فرآورده هایی شود که با استفاده از روش آسپتیم آماده می شوند. طرح های زیادی می تواند در جهت ایزولاتورها و تجهیزات انتقال دهنده وجود داشته باشد. ایزولاتور و محیط زمینه باید به فراهم آوردن هوا با کیفیت مورد نظر در نواحی مربوطه کمک کنند. در استانداردهای اتاق تمیز در ارتباط با شرایط فضای فیزیکی نیز قوانینی باید اجرا شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کلاس بندی اتاق تمیز پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به نحو احسن در این مورد تصمیم گیری نمایید.

سوالات متداول درباره کلاس بندی اتاق تمیز

1ISO چیست؟

استاندارد ISO 14644-1 از استانداردهایی است که در صنایع دارویی و الکترونیکی استفاده می شود. در این استاندارد روش به دست آوردن کلاس اتاق تمیز بیان شده است.

2کلاس بندی اتاق تمیز برای تجهیزات پزشکی به چه صورت است؟

با استاندارد کد 14644 دستورهای کاملی برای تجهیزات پزشکی ارائه شده است. تمام کشورهای تولید کننده تجهیزات پزشکی و تجهیزات اتاق تمیز موظف هستند از دستورالعمل ‌های این استاندارد برای تولید کلین روم تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

3قوانین عبور و مرور افراد در اتاق تمیز چگونه است؟

قوانین و مقررات عبور و مرور در اتاق تمیز سخت و پیچیده است. در باره کلین روم های بزرگ که عده مشخصی از کارشناسان در آن مشغول فعالیت می باشند موارد بسیار زیادی را دارا است. استانداردهای لازم جهت حضور و فعالیت در اتاق تمیز گاه به قدری پیچیده و زیاد می شود که حضور در اتاق تمیز برای اشخاص برای زمان زیاد امکان ندارد.

4درجه بندی کلاس بندی اتاق تمیز بر اساس چیست؟

بر اساس میزان حساسیت و تمیزی در آن مکان است.

2 Comments

  1. غلامی گفت:

    سلام با چه چیزی معیار های استاندارد های اتاق تمیز سنجیده میشه؟

    • معیار استاندارد در اتاق تمیز بر اساس استاندارد 209 و استاندارد GMP و 14644-1 سنجیده می شود. با توجه به کلاس اتاق تمیز میزان تمیزی در اتاق تمیز مشخص می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم