اهمیت کلین روم تجهیزات پزشکی

اهمیت کلین روم تجهیزات پزشکی

اتاق تمیز یا کلین روم، محیطی است که عاری از هرگونه آلایندگی و ذرات معلق در هوا است. فضایی محصور شده از هرگونه آلودگی است که برای نبود هر گونه آلودگی و ذرات آلوده در آن محیط، پرسنل، تجهیزات و فرایندها ضدعفونی شوند.اتاق تمیز فضایی محصور و محیطی هستند که در آنها دما، رطوبت، فشار و میزان آلودگی در محدوده سخت و محکم نگهداری می شوند و در پزشکی کاربرد بسیاری دارد. در ادامه به بررسی کلین روم تجهیزات پزشکی می پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی ویژگی های اتاق تمیز تجهیزات پزشکی

تمام لوازم و تجهیزات پزشکی با سلامت پرسنل و بیمار در ارتباط است. تمیز بودن و استریل بودن آنها برای حفظ سلامت بیمار و پرسنل بسیار مهم است. پس وجود اتاق تمیز برای جلوگیری از ایجاد آلودگی در تجهیزات پزشکی لازم است.

در این جا می توان به این موضوع اشاره کوچکی داشت که در داروسازی نیز استانداردی در خط تولید و توزیع دارو صورت می گیرد.  چنانچه در خط تولید دارو توزیع هوا مطابق استاندارد و چیدمان صورت نپذیرد، داروی در حال تولید از طریق تنفس یا پوست جذب بدن نیروی کار خواهد شد و سلامتی وی را در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. بازدم انسان کیفیت دارویی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وجود فن آوری در کلین روم تجهیزات پزشکی باعث می شود آلوده شدن محصولات و داروها را به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کنند. کلین روم ها برای تولید کننده این نوع تجهیزات پزشکی و داروها ایده آل هستند.

استاندارد ایزو با کد 14644 برای کلین روم توسط انجمن دستگاه های پزشکی، مقرر شده در اتحادیه اروپا مشخص شده است. با این استاندارد، دستورات خاصی برای تجهیزات پزشکی ارائه شده است. تمامی کشورها ملوم به رعایت این استانداردها در ارتباط با اتاق تمیز تجهیزات پزشکی هستند و موظف هستند از دستورالعمل ‌های این استاندارد برای تولید کلین روم تجهیزات پزشکی استفاده کنند. این استاندارد در راستای اجرای دقیق و صحیح دستورالعمل هاست.

استاندارد ISO 14644 به بخش های زیر تقسیم می شود

  1. طبقه بندی تمیزی هوا توسط غلظت ذرات
  2. نظارت برای ارائه شواهد عملکرد اتاق تمیز مربوط به تمیزی هوا توسط غلظت ذرات
  3. روش های تست
  4. طراحی، ساخت و راه اندازی
  5. دستگاه های جدا کننده ( هود ها ، دستکش ها ، ایزولاتورها و محیط های کوچک)
  6. طبقه بندی تمیزی هوا توسط غلظت مواد شیمیایی (ACC)
  7. طبقه بندی سطوح تمیز توسط غلظت ذرات
  8. طبقه بندی سطوح تمیز توسط غلظت مواد شیمیایی
تصیری از استاندارد در اتاق تمیز

استاندارد کلین روم

روش استاندارد برای به دست آوردن کلاس تمیز نیز طیق استاندارد ISO 14644 بیان شده است.

  • کلاس 1 یا A

دارای طراحی ساده و حداقل کنترل هستن. در اینجا کنترل عمومی صورت می گیرد. مانند دستکش های پلاستیکی و یا ترازوهای معمولی

  • کلاس 2 یا B

در این کلاس تنها کنترل های عمومی برای تضمین کیفیت آنها کافی نیست و بعضی از کنترل های ویژه نیز باید بر روی آن ها صورت پذیرد. برای نمونه می توان به کیسه آب گرم و تشک مواج اشاره کرد.

  • کلاس 3 یا C

در این کلاس از کلین روم تجهیزات پزشکی، حساس ترین کالاها جای گرفته اند. این کالاهای حساس با جان بیمار سروکار دارد. تضمین کیفیت این کالا ها تنها با کنترل های عمومی برآورده نمی شود و نیاز به انجام آزمایشات و بررسی های علمی زیادی دارند.

بخش مراقبت های دارویی، ملزومات و تجهیزات پزشکی در زمینه ارائه خدمات، اهداف زیر را دنبال می کند:

  • ارتقا سطح سلامت بیماران و کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به بیماران
  • تامین نیازهای تغذیه ای بیماران با شرایط خاص
  • آماده سازی و ترکیب فرآورده های تزریقی متناسب با نیاز بیماران

مزایای اتاق تمیز در تجهیزات مرتبط با پزشکی

  • کاهش مصرف دارو
  • کاهش طول درمان
  • کاهش ازدحام در مراکز درمانی
  • کاهش هزینه ها در اثر عدم حضور نیروی کار در محل کار
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی که در جهت تولید برای انسان جهت حداقل یکی از اهداف زیر در کلین روم تجهیزات پزشکی ایجاد شود.

  1. تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری
  2. تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت
  3. کنترل بارداری
  4. حمایت کننده حیات
  5. تمیز یا ضد عفونی کننده یا استریل کننده وسایل یا محیط برای اهداف پزشکی
  6. تحقیق و بررسی، جایگزینی، اصلاح آناتومی یا یک فرایند فیزیولوژیک

تجهیزات اتاق تمیز

کاربرد اتاق تمیز در وسایل مربوط به حوزه پزشکی

اتاقهای تمیز تقریباً در هر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که ذرات کوچک می توانند بر روند تولید تأثیر منفی بگذارند. اتاق تمیز آژند از نظر اندازه و پیچیدگی، متفاوت می‌باشد و در صنایعی مانند تولید نیمه هادی، داروسازی، بیوتکنولوژی، دستگاه و تجهیزات پزشکی و علوم زندگی و همچنین تولید فرایندهای مهم که در هوافضا، نوری، نظامی و وزارت انرژی کاربرد زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند و البته این مورد به اتاق تمیز تجهیزات پزشکی نیز وابسته است.

اتاق های تمیز یا به اصطلاح کلین روم ها از تجهیزات بسیار ضروری برای ساخت داروها، ساخت برخی از دستگاه های پزشکی، انجام بعضی پروژه های تحقیقاتی خاص و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

کلین روم و تجهیزات پزشکی آن

اتاق تمیز و تجهیزات پزشکی آن

کلین روم تجهیزات پزشکی رابطه مستقیم با سلامت بیمار دارد. رعایت اصول و قوانین طبق استاندارد برای تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از بروز هرگونه آلودگی لازم است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کلین روم تجهیزات پزشکی پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به بهترین نحو درباره آن انتخاب و تصمیم گیری نمایید.

سوالات مربوط به مراحل ساخت کلین روم

1وجود آلاینده در تجهیزات پزشکی چه خطری را برای بیماران در بر دارد؟

کوچکترین ذرات آلاینده در تجهیزات پزشکی و دستگاه ها می تواند موجب نوسانات دما و رطوبت در حین کارکرد دستگاه شود. این عامل در نهایت می‌تواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد.

2یکی از عوامل مهم تعیین کننده کلاس های اتاق تمیز چیست؟

از شاخص های مهمی که فضای تمیز بر اساس آن بنا می شود هوا است، مقدار و سرعت جریان هوا به همراه میزان ذرات داخل آن در کنار شرایط دمایی و رطوبتی یکی از گزینه های اصلی تعیین کننده کلاس فضای تمیز می باشد.

3تدارکات اتاق تمیز تجهیزات پزشکی در بیمارستان برای چیست؟

هواساز اتاق تمیز مهم ترین بخش در کلین روم بوده و از مهمترین دستگاه های تهویه اتاق تمیز است که تصفیه مطبوغ هوا و تهیه مقدار کافی اکسیژن را به عهده دارد.هواساز اتاق تمیز با توجه به نیاز مشتری در دو نوع هایژنیک، غیر هایژنیک موجود است. وظیفه هواسازها فیلتراسیون، گردش هوا، فشار مثبت، تامین گرمایش سرمایش و رطوبت است.

4برای از بین بردن آلودگی خارجی چه کارهایی در اتاق تمیز باید انجام شود؟

تدارکات اتاق تمیز، موارد مصرفی استریل و بدون هرگونه آلودگی است، که در اختیار پرسنل در بیمارستان ها قرار می گیرد. این موارد برای کم کردن هرگونه آلودگی در بیمارستان ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم