کلین روم شیشه ای

کلین روم شیشه ای

کلین روم اتاقی است محصور شده که در آن پارتیکلهای هوا کنترل شده است. برای ایجاد کلین روم به یک سری تجهیزات و رعایت استانداردها نیاز است. اتاق تمیز بر اساس نوع استفاده و نیاز به انواع مختلفی با شاخص های گوناگون دسته بندی می شود. یکی از این کلین روم ها، کلین روم شیشه ای است. همان طور که از اسمش پیداست، اتاقی محصور شده با دیوارهای شیشه ای است که یک محیط کاری جذاب و دلنشین است.

ساخت اتاق تمیز

برای ساخت و طراحی اتاق تمیز به یک سری مولفه ها احتیاج است. از این مولفه ها می توانیم به گزینه های زیر اشاره کنیم که با رعایت استانداردها در اتاق تمیز قرار می گیرند.

  • درب اتاق تمیز
  • پنجره اتاق نمیز
  • کف کلین روم
  • دیوار کلین روم

در مورد استفاده از درب اتاق تمیز، شیشه به کار رفته در آن در وسط درب قرار می گیرد. این شیشه در وسط درب اتاق تمیز یک شیشه سکوریت است.

تصویر دیوار کلین روم سفید

دیوار کلین روم

اجرای دیوار در طراحی و ساخت

دیوارها از مهم ترین المان ها در طراحی و ساخت یک مکان هستند. استفاده از دیوار شیشه ای در اجرای ساختمان، محیط را نورانی و بزرگتر نشان می دهد. نصب این نوع دیوارها بسیار راحت و مقرون به صرفه در بسیاری از محیط ها از جمله بیمارستان هاست. زیرا نور و روشنایی را در فضا چند برابر می کند و احتیاجی به صرف هزینه بالای مصرف برق نیست. به علت شستشو و تمیز کردن سریع آن در کار نیروی انسانی نیز صرفه جویی می شود.

دیوار اتاق تمیز با طراحی و معماری است که شکل می گیرد و ساخته می شود. داشتن کلین روم شیشه ای مزیت های بسیار زیادی دارد.

تصویری از کارکنان و دیوار شیشه ای کلین روم

دیوار شیشه ای کلین روم

دیوار شیشه ای کلین روم

در واقع اتاق تمیز شیشه ای در هر فضا و مکانی قابلیت اجرا دارند. از مهم ترین این فضاها می توان به محیط های مسکونی، ارادات و بیمارستان ها اشاره کرد. علاوه بر ایجاد یک فضای مدرن از نظر گرمایش و سرمایش و روشنایی صرفه جویی می شود.

در مورد اتاق تمیز شیشه ای بیشتر بحث درباره دیوار آن است. دورتا دور اتاق را محصور با دیوار است و به دلیل اتصال با پنجره و درب از اهمیت ویژه ای برخوردار استمشخصات ویژه در کلین روم را دارند که به آنها اشاره می کنیم.

مشخصات ویژه دیوارها در اتاق تمیز

  • درب و پنجره ها هنگام نصب باید هم باد با دیوار باشند تا تجمع آلودگی صورت نگیرد.
  • دیوار اتاق تمیز از تجهیزات مهم در طراحی و ساخت اتاق تمیز است. دیوارها باید در هر دو طرف صاف و بدون ناصافی باشند. تا از انباشته شدن آلودگی در سطح دیوار جلوگیری شود.
  • رنگ دیوار اتاق تمیز بهتر است سفید یا از جنس شیشه ای باشد.
  • در محل اتصال دیوارها به سقف، دیوارها به کف و دیوارها به یکدیگر از قطعات و اتصالات منحنی شکل استفاده می گردد تا از انباشت آلودگی و نشست ذرات جلوگیری به عمل بیاید. جنس این قطعات معمولا پی وی سی یا آلومینیم است.

مزایای دیوار شیشه ای

کار در اتاق تمیز شیشه ای برای کارکنان جذاب است و محیط کاری دلپذیر را ایجاد می کند. تاثیرات مثبت شیشه بر کارکنان و بیماران زیاد است. شیشه یک ماده بسیار محکم است که در میان مواد دیگر همچون کاشی و یا استیل بالاترین ضریب آنتی باکتریال را دارا است. مقاومت شیشه تا جایی است که حتی به اسید هم مقاوم است. به طور کلی شیشه از نظر حفظ سلامتی و پاکیزگی برای اتاق تمیز مناسب است.

  1. شیشه فرسودگی ندارد
  2. سطح صاف و یکدستی دارد و آلودگی در آن تجمع پیدا نمی کند.
  3. به راحتی نمیز می شود.
  4. ضد خش و ضد ضربه است.
  5. با محیط سازگار است.
  6. کاملا صاف است و پوسته پوسته نمی شود.
تصویری از دیوار شیشه ای اتاق تمیز

دیوار شیشه ای اتاق تمیز

دیوار اتاق تمیز با توجه به درجه تمیزی اتاق تمیز باید ساخته شوند. به طور یقین دیوارهای کلاس بالاتر تمیزی، از درجه حساسیت بیشتری برخوردار است.

طبقه بندی اتاق تمیز به گونه ای صورت می گیرد که هر چه نسبت به شرایط حساس تر باشد، از درجه حساسیت و کلاس بالاتری برخوردار است و استاندارد بهتری را برای در نظر می گیرند.

مبنای طبقه بندی کلین روم
  • طبقه بندی اتاق بر مبنای ذرات
  • طبقه بندی بر مبنای کاربری و نوع محصولات
  • طبقه بندی بر مبنای استاندارد GMP

بر طبق طبقه بندی بالا سایر تجهیزات اتاق تمیز کلاس بندی می شوند و مناسب کلاس اتاق تمیز قرار می گیرد. کف، سقف، پنجره دیوار اتاق تمیز از این تجهیزات است.

از مزیت های استفاده دیوار شیشه ای در بیمارستان است که با توجه به درجه تمیزی بیشتر از آن در بیمارستان ها و اتاق عمل استفاده می شود. دیوارهای اتاق جراحی باید آنتی باکتریال بوده و قابل شستن و به راحتی قابل تمیز شدن باشد. شیشه با داشتن این خصوصیات حس خوب و آرامش را هم به بیمار انتقال می کند. دیوار شیشه ای به بیمار، پرسنل اتاق عمل و هم بستگان بیمار حسی خوشایند القاء می کند.

می توان از فاکتورهای مهم در انتخاب کلین روم شیشه ای یا همان دیوار شیشه ای به ضخامت، جنس و اندازه دیوار اشاره داشت. این دیوارها دارای کیفیت های متفاوتی نسبت به جنس مورد انتخاب دارند. بهتر است که در هنگام خرید با یک مشاور صحبت شود.

سخن آخر

این شیشه ها در کلین روم می تواند رنگی باشد. به تازگی استفاده این دیوارها در بیمارستان های مدرن و به روز دنیا از دیوارهای شیشه ای برای اتاق جراحی و بسیاری کلین روم های دیگر استفاده می شود. دیوارهای شیشه ای خطر ابتلا به عفونت و بیماری را به حداقل می رسانند. از لحاظ اقتصادی هم بسیار مقرون به صرفه هستند.

سوالات مربوط به کلین روم شیشه ای

1قیمت دیوار شیشه ای چه قدر است؟
قیمت دیوار شیشه ای با توجه به اینکه دوجداره باشد و بر اساس چه طرح و رنگی باشد، متفاوت است. هم چنین بر اساس نوع اجرا و مکان اجرا هم قیمت می تواند متفاوت باشد.
2جنس و مواد اولیه دیوار شیشه ای از چیست؟
جنس و متریال در هر وسیله ای که ساخته می شود می تواند متفاوت باشد. دیوارهای شیشه ای نیز دارای انواع کیفیت هستند که هنگام خرید بایک کارشناس مربوطه مشاوره انجام دهید.
3فاکتورهای مهم در انتخاب دیوار شیشه ای چیست؟
از فاکتورهای مهم می توان به ضخامت، جنس و سایز و اندزه دیوار شیشه ای اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم