کلین روم پرتابل و اتاق تمیز

کلین روم پرتابل

اتاقهای تمیز تقریباً در هر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که ذرات کوچک می توانند بر روند تولید تأثیر منفی بگذارند. در محیط های حساس و ضروری مثل پزشکی به کلین روم پرتابل احتیاج مبرم است.

کلین روم و اتاق تمیز پرتابل

اتاق تمیز پرتابل را این گونه می توان توضیح داد که این دستگاه با کمک فن هایی که در اختیار دارد جریان هوا را از بالا به پایین و آن محیط را به درجه استاندارد بین المللی و تا کلاس 1000 می رساند.

کلین روم پرتابل یک محفظه جعبه ای شکل است و شبیه یک اتاقک که قابل حمل است. این اتاقک از پرکاربردترین تجهیزات است که دارای یک فشار مثبت است. در این دستگاه برای رسیدن به هوای تمیز و عاری از آلودگی با یک فیلتراسیون قوی انجام می شود. این عمل که برای رسیدن به راندمان بیشتر از 99 درصد است، در دو مرحله انجام می شود. برای اینکه در این محفظه فعالیت های دارویی انجام می شود، برای اطمینان بیشتر از عدم آلودگی، دارای دو فیلتر اولیه و ثانویه است.

فن آوری اتاق تمیز پرتابل، شانس آلودگی محصولات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و اولین قدم برای توسعه یک منطقه هوای پاک برای تولید و آزمایش و تحقیقات است. با استفاده از تجهیزات و فن آوری اتاق تمیز، می توان از ورود آلاینده ها به کلین روم پرتابل، از این طریق جلوگیری کرد.

کلین روم پرتابل از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • مجهز به فن فیلتر یونیت
  • ساندویچ پنل
  • دمپرهای خروجی هوا
  • شاسی پرتابل مستقل
  • محفظه ایرلاک
  • کنترل پنل مجهز به سیستم لمسی

فیلترهای اولیه

همان پیش فیلتر است که قبل از فن قرار می گیرد. ذرات معلق بسیار ریز از این طریق وارد محفظه هود LAF نمی شود.

فیلتر ثانویه

جزو فیلترهای اصلی است که بعد از فن قرار می گیرد. این نوع فیلترها ذرات معلق در هوا را به خود جذب می کنند.

فن های اتاق تمیز پرتابل در بالای دستگاه واقع شده است. شکل فن ها حلزونی است و تعداد آن می تواند متفاوت باشد. بدنه این دستگاه از پروفیل آهن است که مقاومت دارد و ضد زنگ است. این دستگاه از لامپ های led استفاده می کند. داخل محفظه با پرده هایی pvc که روشن است، از محیط بیرون جدا می شود.

تصویری از کلین روم پرتابل در کارهای تحقیقاتی پزشکی

کلین روم پرتابل در تحقیقات پزشکی

مزایا و ویژگی های اتاق تمیز پرتابل

  • قابل حمل
  • دارای فیلتر هپا
  • کفپوش آنتی باکتریال
  • یک واحد ایرلاک
  • دستیابی به کلاس های 10 و 100 هزار
  • نیاز به کوتاه مدت (به عنوان مثال تحقیق، توسعه، آزمایش های میدانی، و غیره همه گیر
  • حداقل محدودیت های حمل و نقل
جریان هوا در کلین روم پرتابل

در تجهیزات کلین روم پرتابل جریان هوا به صورت دو لایه است. برای ایجاد یک جریان هوای دو لایه نیاز به یک هود با حداکثر توان برای این دستگاه است. تا یک جریان هوای ثابتی جریانی در جهت و سرعت یکسان تامین شود، بدون این که جریان متقاطع دیگری از هوا در داخل محفظه عبور کند.

مهمترین کاربردهای کلین روم پرتابل

  1. کاربرد در تحقیقات پزشکی و آزمایش های بالینی
  2. کاربرد در تحقیقات ژنتیکی و سلولی
  3. کاربرد در علوم کشاورزی و گیاه شناسی
  4. کاربرد در محیط های استریل آزمایشگاهی
  5. کاربرد در صنایع داروسازی
  6. کاربرد در مراکز بافت شناسی
انجام و تصویر تهویه هوا در کلین روم پرتابل

تهویه هوا در کلین روم پرتابل

از کلین روم های قابل حمل می توان به کلین روم های بزرگتر و قابل حمل با کامیون نیز اشاره کرد. کاربرد آنها نیز در آزمایشگاه ها و دیگر محیط های تمیز است. از مزایای این کلین روم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک اتاق تمیز کامل و بی عیب
  • قابل حمل
  • حداقل زمان نصب بر روی سایت
  • فراهم کردن شرایط کار راحت
  • قابلیت اتصال دو یا چند واحد با یکدیگر یا به ساختمان میزبان
  • بدون نیاز برای استفاده از امکانات اصلی
  • طراحی مدولار با استفاده از قطعات استاندارد برای به حداقل رساندن هزینه و زمان تحویل

تجهیزات پزشکی اتاق تمیز پرتابل

اتاق تمیز یا همان کلین روم ها، از تجهیزات بسیار ضروری برای ساخت داروها، ساخت برخی از دستگاه های پزشکی، انجام بعضی پروژه های تحقیقاتی خاص و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. وسایل ضروری پزشکی به تولیدات اتاق تمیز نیاز دارند. این اقدامات شامل، وسایل و ابزار جراحی، بافت های استریل و دیگر می باشد. وجود هر گونه آلودگی و میکروب در اینگونه ابزارها موجب عفونت در بیمار می شود. عدم ضد عفونی یا استریل کردن تجهیزات پزشکی جدید یا قابل استفاده مجدد، در صورت وجود سد استریل، یک خطر جدی است.

به هرگونه، وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، مواد و محلول های آزمایشگاهی که مربوط به حوزه دندانپزشکی و پزشکی با هدف پیشگیری، تشخیص، درمان یا کاهش درد بیماری صورت پذیرد، تجهیزات پزشکی نامیده می شود.

کلین روم پرتابل در گروه تجهیزات پزشکی و آژمایشگاهی قرار می گیرد. در واقع یک محفظه ای است که آلاینده های موجود در محفظه را با فیلتر هوای هپا پاک و مساعد می کند. وجود فیلتر قوی هوا و جریان فشار مثبت تامین راندمان و کارایی بالای این دستگاه را بر عهده دارد.

از مزایای کلین روم تجهیزات پزشکی می توان به، حذف انتشار عوامل بیماری زا، کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه ها در اثر عدم حضور نیروی کار می توان نام برد.

تصویری از اتاق تمیز پرتابل

کلین روم پرتابل

سخن آخر

در واقع کلین روم پرتایل یک محفظه عاری از میکروب و آلاینده هاست. این اتاقک قابل حمل برای تولیدات و تحقیقات آزمایشگاهی در صنایع و مراکز مختلف مثل داروسازی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات سوالات متداول درباره کلین روم پرتابل

1طبق استاندارد کلین روم ذرات داخل محفظه پرتابل چقدر است؟

ذرات داخلی 3 میکرومتر و کمی کوچکتر هستند.

2اندازه کلین روم پرتابل چقدر است؟

یک اتاقک تمیز است که در اندازه های گوناگونی وجود دارد.

3کابینت کلین روم چیست؟

اتاقک اتاق تمیز یا محفظه اتاق تمیز که معمولاً با نام کابینت کلین روم نیز شناخته می شود طبق استاندارد ایزو در کلاس ۵ رتبه بندی شده است.

4جریان هوای چند لایه چیست؟

جریان هوای ثابتی است در جهت و سرعت یکسان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم