تی اتاق تمیز

تی مخصوص اتاق تمیز

یک اتاق تمیز بعد از ساخت و تهیه تجهیزات با رعایت اصول و استانداردها به یک وسیله ای برای پاکیزگی و حفظ تمیزی نیاز دارد. از این رو در این مقاله به بررسی تی مخصوص اتاق تمیز می پردازیم.

منظور از اتاق تمیز

اتاق تمیز، فضایی محصور شده از هرگونه آلودگی است که برای نبود هر گونه آلودگی و ذرات آلوده در آن محیط، پرسنل، تجهیزات و فرآیندها ضدعفونی شوند. از آنجایی که روش های مختلف تمیز کاری وجود دارد، باید یک پروتکل خاص و مطمعنی برای نظافت کلین روم با تی اتاق تمیز قرار گرفته باشد. بدلیل وجود روش های متعدد در نظافت سطوح، انتخاب بهترین آن ها برای یک کاربرد مشخص دارای اهمیت است. انتخاب یک تکنیک نامناسب حتی ممکن است آلودگی ها را در سطح پخش کند.

تمیز نگاه داشتن اتاق تمیز

فرآیند تمیز نگاه داشتن یک اتاق تمیز ساده نیست و نیاز به یک سری آموزش هایی دارد که شخص مسئول باید آن ها را فرا بگیرد و آموزش های لازم را بگذراند. خیلی از آلودگی های اتاق تمیز با چشم دیده نمی شوند و این دلیل بر تمیز بودن کافی برای یک اتاقز تمیز نیست.

تصویری از اتاق تمیز

اتاق تمیز

تمیز کاری یک اتاق تمیز با توجه به کلاس آن اتاق متفاوت است و باید آموزش های هر کدام به کاربر یا مسئول داده شود.

تجهیزات پاک کنندگی اتاق تمیز

نظافت اتاق تمیز

تجهیزات تمیز کاری اتاق تمیز

  • تی مخصوص اتاق تمیز
  • دستمال اتاق تمیز
  • سطل شستشوی اتاق تمیز
  • جاروبرقی اتاق تمیز
  • مواد شوینده اتاق تمیز

برای تمیز کردن کف کلین روم از هر گونه آلودگی براساس تعداد دفعات لازم توسط استاندارد اتاق تمیز از سطل و تی اتاق تمیز (کلین روم) باید استفاده می شود. روش تمیز کردن مناسب اتاق تمیز و پروتکل نگهداری کلین روم، یک اقدام فوری و کم هزینه برای تقویت نظافت عمومی، قوام و کنترل آلودگی در داخل اتاق های تمیز است.

در واقع، چارچوبی برای مدیریت اتاق تمیز، استانداردهای پروتکل، مشخصات و فرآیندهای تولید عمومی و برنامه های کاربردی پزشکی وجود دارد.

یک اتاق تمیز یک محیط کنترل شده است که در آن محصولات بسته بندی، تولید و مونتاژ می شوند. در اتاق تمیز، آلودگی ناشی از افراد، فرآیندها، امکانات و تجهیزات را از بین می رود. هرچه سطح پاکیزگی بالاتر باشد، احتمال وجود ذرات یا میکروبهای آسیب دیده یا خراب شدن تجهیزات و فرآیندهای تولید کمتر می شود.

برای تمیز کاری کلین روم یا اتاق تمیز باید از چسبندگی ذرات به سطوح مختلف آگاهی داشته باشیم. سطوح التریکی، مکانیکی و شیمیایی، هر کدام نحوه و میزان چسبندگی آلودگی با آن متفاوت است و لازم است تا با تی مخصوص کلین روم تمیز شوند.

تصویر تی اتاق تمیز در حال استفاده

تی کشیدن درکلین روم

پاکسازی سطوح و روش های آن

آلودگی های سطوح با یک سیال شوینده از بین می رود ولی دستمال کشیدن باعث جا به جا شدن ذرات و حرکت آن ها می شود و روش مناسبی برای پاکیزگی مطمئن نیست. محلول های شستشو نیز بر اساس نوع ماده سطح و بسته به اینکه میخواهیم استرلیزاسیون یا ضدعفونی شود انتخاب می شوند و لازم است تا به وسیله تی اتاق تمیز استفاده شوند.

تفاوت استریل کردن با ضدعفونی

در استریل کردن کلیه میکروارگانیسم ها از بین رفته و از عدم وجود هر نوع میکروبی اطمینان حاصل می شود ولی با انجام فرایند ضد‌عفونی  کردن، میکروارگانیسم ها (مثل هپاتیت) از بین نمی روند و فقط جسم تمیز می شود.

برای استریلیزه کردن و ضدعفونی کردن اتاق تمیز از پرتو فرا بنفش استفاده می شود. اتوکلاو نیز برای ضدعفونی تجهیزات است که مورد استفاده قرار می گیرد.اتوکلاو دستگاه استریل کننده است که در واقع با آن فرآیندهایی که برای انجام خدمات بهداشتی مطابق با شرایط سخت گندزدایی صورت می‌گیرد.

روش های استریل کردن
  1. گرمای خشک
  2. بخار مرطوب
  3. اتیلن اکساید
  4. با اشعه گاما

در روش گرمای خشک، دما به 140 یا 180 درجه می رسد مثل فور. در بخار مرطوب نیز عمل استریلیزه کردن با بخار اشباع شده انجام می گیرد مثل دستگاه اتوکلاو. در پرتو دهی نیز برای استریلیزاسیون با اشعه ایکس انجام می شود. در هنگام استفاده از پراکسیدهیدروژن، به علت سمی بودن و خطر استنشاق آن برای سلامتی، باید در هنگام نبود پرسنل انجام بگیرد.

تصویری از کف اتاق تمیز

کف اتاق تمیز

تی اتاق تمیز

تی مخصوص اتاق تمیز منجر به افزایش کارایی نظافت در اتاق تمیز می شود. ولی جنس و نوع آن ها برای یک کلین روم بسیار مهم است. جنس این تی ها به گو نه ای است که به راحتی خراب و فرسوده نمی شوند این تی ها معمولا قابل اتوکلاو می باشند و به راحتی می توان آنها را استریل کرد .اگر برای نظافت اتاق تمیز از این تی ها استفاده می شود، بهتر است که از سیستم سه سطلی نیز استفاده کرد.

علاوه بر تی های مخصوص اتاق تمیز، شوینده های دورانی نیز برای مکش ذرات شوینده از روی سطح زمین استفاده می شوند که با عمل فیلتراسیون انجام می گیرد.

چند نکته جهت پاکسازی با تی اتاق تمیز
  • استفاده از مواد و وسایل شوینده مناسب
  • پاکسازی آرام و با دقت کامل
  • کشیدن به آرامی دستمال یا تی مخصوص اتاق تمیز برای حرکت ذرات آلوده با جریان هوای اتاق به جلو
  • استفاده از شستشو دهنده های کفش برای از بین بردن ذرات آلوده سطح زمین

انجام اصولی و دقیق فرآیند تمیز کاری اتاق تمیز در روند صحیح کار و عملکرد اتاق تمیز بسیار موثر است. عملکرد درست در یک مجموعه حتی در نظافت اتاق تمبز بر کیفیت کار و نتیجه بسیار می افزاید. اطلاع از تعداد دفعات پاکسازی و چگونکی کار بر مبنای استانداردها بر کیفیت بالای مجموعه اثر بسیاری دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تی اتاق تمیز و نکات مربوط به آن پرداخته شد تا بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

سوالات تی اتاق تمیز

1تی اتاق تمیز چه تفاوتی با تی های معمولی دارد؟

جنس این تی ها به گو نه ای است که به راحتی خراب و فرسوده نمی شوند این تی ها معمولا قابل اتوکلاو می باشند و به راحتی می توان آنها را استریل کرد.

2دستگاه فور چیست؟

اساس کار این دستگاه بر ضدعفونی و استریلیزه کردن تجهیزات بر پایه حرارت غیر مستقیم خشک است. با فور می توان، سوزن ها، تیغ،قیچی، نوک الکتروکوتر، مته ها، اره های جراحی را استریل کرد.

3چند روش مکش با جارو برقی اتاق تمیز وجود دارد؟

دو نوع است. مکش خشک و مرطوب. مکش خشک بر جذب ذرات بر سطوح انجام می گیرد و مکش مرطوب برای جذب ذرات ریزی که با مکش خشک از بین نرفته است.

4تفاوت استریلیزه با ضد عفونی در چیست؟

ضدعفونی کردن از انتشار میکروب ها جلوگیری می کند و از مواد شیمیایی استفاده می شود. استریل کردن میکروب ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع ضدعفونی میکروب ها را می کشد ولی استریل مقدار قابل توجهی از آن را کاهش می دهد.

2 Comments

  1. مریم بابایی گفت:

    سلام
    لطفا در صورت امکان کاتالوگ‌ ابزار نظافت کلین روم که موجود هست را ارسال بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم