تصویر فیلتر باکس کلین روم

فیلتر باکس مخصوص اتاق تمیز

اتاق تمیز دز یک محیط محدود قرار می گیرد که باید از هرگونه ذرات و آلودگی به دور باشد و سایر پارامترها مثل رطوبت، دما و فشار نیز تحت کنترل باشد.مکان هایی که در حوزه پزشکی فعالیت می کنند نقش زیادی در سلامت افراد و بیماران دارند. در بیوتکنولوژی و پزشکی، اتاق های تمیز مورد استفاده قرار می گیرند و باید اطمینان حاصل شود که در محیط، باکتری ها، ویروس ها و دیگر عوامل بیماری زا و پاتوژن ها از بین رفته باشند. علاوه بر این، درجه حرارت و رطوبت را می توان کنترل کرد که فیلتر باکس اتاق تمیز یکی از تاثیرگذار ترین تجهیزات کلین روم است که مرتبط با این مورد است.

فیلتر باکس مخصوص در اتاق تمیز

فیلتر باکس از تجهیزات اتاق تمیز می باشد که در کنترل آلودگی و تصفیه و تمیزی هوای اتاق تمیز، نقش بسیاری را دارد. از فیلتر باکس یک مجموعه از تجهیزات ورودی و خروجی هوا از آخرین نقطه انشعاب هوا است. دریچه های ورودی و خروجی هوا باید طوری باشد که کاملا هوابند و بدون درز باشند. دریچه های ورودی هوا باید قادر باشند هوا را به خوبی و در جهت مناسب در اتاق تمیز توزیع نمایند.

 

تصویری از فیلتر باکس کلین روم

فیلتر باکس اتاق تمیز

نصب فیلترباکس کلین روم

فیلتر باکس مخصوص کلین روم را در سقف اتاق تمیز نصب می کنند. و با توجه به نوع کاربردش از فیلتر هپا و یا اپا استفاده می شود.

جنس فیلترباکس

معمولا از جنس گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک یا استنس استیل است. فیلتر باکس ها شامل پلونوم باکس، فیلتر، داکت ورودی و دیفیوزر سقفی می باشند.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر باکس

  • پلونیوم باکس

بدنه اصلی فیلتر باکس شامل یک باکس هوا است بنام پلونیوم باکس. جنس آن از ورق استیل یا ورق گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ایِ استاتیک است.

تصویری از سه عدد فیلتر باکس اتاق تمیز

فیلتر باکس

  • فیلتر

رایج ترین نوع، فیلتر هپا است که حذف ذرات آلاینده را با کارایی بالا بر عهده دارد. هوای اتاق تمیز باید به حداقل آلودگی و آلایندگی برسد که این کار با فیلترهای هوا صورت می گیرد.

فیلترهای کلین روم برای تصفیه و تمیزی هوای اتاق تمیز فیلترهایی تعبیه می شود که هر چند دقیقه هوای اتاق با مکش از فیلتر مخصوص گذرانده و پاک و تصفیه وارد اتاق تمیز می شود.  فیلترهای هوا در انواع مختلفی وجود دارند و طبقه بندی می شود.  از انواع آن می توان  به فیلتر هپا، گازی، شیمیایی و فیلتر کربن فعال اشاره کرد.

مؤلفه اصلی فیلتر ذرات با راندمان بالا

مؤلفه اصلی فیلتر ذرات با راندمان بالا (HEPA) با بهره وری بالا است که برای به دام انداختن ذره هایی که 0.3 میکرون و اندازه آنها بزرگتر است ، استفاده می شود.

تمام هوای تحویل داده شده به یک اتاق تمیز از فیلترهای HEPA عبور می کند و در برخی موارد در مواردی که عملکرد تمیزکاری دقیق لازم باشد، از فیلترهای Ultra Low Particulate Air( ULPA) استفاده می شود. پرسنلی که برای کار در اتاق های تمیز انتخاب شده اند، در تئوری کنترل آلودگی تحت آموزش های گسترده ای قرار می گیرند.

داکت ورودی و خروجی

از دیگر تجهیزات فیلتر باکس مخصوص اتاق تمیز است که در کناره یا بالای بدنه ی فیلتر باکس تعبیه می شود. وظیفه آن این است که ورود یا خروج هوا از فیلتر باکس به داکت اصلی هواساز را بر عهده دارد.

دیفیوزر سقفی

توزیع متناسب هوا در محیط از وظایف دیفیوزر سقفی است که دردهانه خروجی فیلتر باکس قرار می گیرد. اسم دیگرش دریچه خورشیدی است.

تصویری از دریچه خورشیدی

دریچه خورشیدی

نام این دریچه با الهام از نوع تابش اشعه های خورشید انتخاب شده است. که از پرتاب هوا به صورت عمودی و یا همگن یا افقی جلوگیری می کند. پرتاب آن به صورت چرخشی است که هوای فیلتر شده ی فیلتر باکس، با شتاب و فشار معقول و متناسب را به تمام نقاط محیط فضای اتاق وارد می کند. دریچه خورشیدی معمولا به طور تایلی در داخل حفره ی سقف کاذب، بصورت ترکیبی با پلنیوم باکس، جاسازی شده و نصب می گردد.

دریچه خورشیدی فیلتر باکس را می توان هم به صورت ثابت روی بدنه ی سقف یا دیوار نصب کرد، هم به صورت درب بازشونده و متحرک نصب کرد.

کاربرد فیلتر باکس اتاق تمیز

بیشترین کاربرد فیلتر باکس ها در زمینه کاهش صدا تعبیه چند ورودی یا خروجی هوا یا تمیز کننده هوا در نظر گرفت. که با استفاده از باکس فن و نصب فیلترهای مورد نیاز متناسب با نوع کاربری در مسیر هوای ورودی باعث جلوگیری از آلودگی محیط و مانع از کم شدن عمر مفید فن برشمرد.

استفاده از فیلتر باکس در مراکز

  • صنایع دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع بیوتکنولوژی
  • صنایع غذایی
  • صنایع میکروالکترونیک
  • صنایع تجهیزات پزشکی
  • آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی
  • مراکز درمانی و بیمارستان
تصویری از فیلتر باکس و قرار گرفتن آن در سقف اتاق تمیز

قرار گرفتن فیلتر باکس اتاق تمیز در سقف

نحوه انتخاب فیلتر باکس مخصوص اتاق تمیز

فیلتر باکس ها بر اساس کلاس اتاق تمیر انتخاب می شوند. این موضوع بسیار اهمیت دارد. مثلا در اتاق تمیز اتاق عمل انتخاب فیلتر باکس بصورت ویژه ای است که اگر رعایت نشود، مشکلات زیادی به وجود می آید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی فیلتر باکس مخصوص اتاق تمیز پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید به بهترین نحو در مورد فن باکس کلین روم اطلاعات کسب کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. جهت مشاوره تخصصی در این مورد، می توانید با متخصصان مجموعه آژند کلین روم در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول فیلتر باکس اتاق تمیز

1استفاده ازدریچه خورشیدی در اتاق تمیز چگونه است؟
برای ایجاد هوای مورد نیاز متناسب با اتاق تمیز و تعداد دفعات تعویض هوا، و نیز خروج آن از داخل اتاق تمیز، از شبکه های مخصوص داخلی دریچه گرد خورشیدی و انواع دیگر آن استفاده می شود تا شرایط برای گردش هوا بهترین باشد.
2جنس ساخت دریچه خورشیدی از چیست؟
به دریچه خورشیدی، دریچه گردابی نیز گفته می شود. جنس آن آلومینیوم یا استنلس استیل است و بدون دمپر پشت دریچه ای و با فیلتر باکس یا پلنیوم پشت دریچه ای، با عمقی بیشتر از پلنیوم باکس های دریچه های معمولی ساخته می شود. پوشش نهایی آن از انواع مختلف رنگ های پودری الکترو استاتیک آلومینیومی استفاده می شود.
3ضرورت وجود فن باکس چیست؟
در زمانی که هوای خارج شده از یک مکان برای محیط زیست (مانند هوای آلوده به چربی یا مواد شیمیایی) مضر است استفاده از فن باکس فیلتر انتخاب خوبی برای جلوگیری از آلودگی هوا است.
4وظیفه فن فیلتر باکس چیست؟
فن فیلتر باکس اتاق تمیز دستگاهی است که وظیفه اگزاست هوای محیط و اختلاط هوا را برعهده دارد.
5چند نوع فن فیلتر باکس کلین روم وجود دارد؟
فن فیلتر باکس سایلنت و  فن فیلتر باکس معمولی
6دریچه خورشیدی چیست؟
از اجزای دکوراتیو فیلتر باکس که باعث استفاده بهینه در ایجاد مناسب هوای محیط می شود، دریچه خورشیدی نام دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم