اگزاست فن چیست؟

کاربرد اگزاست فن

تهویه مطبوع از موضوعات مهمی است که در بحث ساختمان سازی و ساخت کلین روم به آن توجه زیادی می شود. این موضوع آن قدر مهم است که بر آرامش و سلامت افرادی که در آن مکان زندگی می کنند، تاثیر زیادی دارد. تهویه مطبوع یک ضرورت به حساب می آید. امروزه نه تنها در برج ها و ساختمان ها نیاز به تهویه هوا است بلکه در تمامی صنایع از این سیستم استفاده می شود. در این مقاله به اهمیت تهویه مطبوع و یکی از تجهیزات مهم آن با عنوان اگزاست فن چیست؟ می پردازیم.

"<yoastmark

منظور از اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن از انواع طرحی ها در ساختار فن ها است. از آن جایی که ورود و خروج و گردش هوا در محیط از اهمیت زیادی برخوردار است و نیز باید تحت کنترل قرار گیرد، سیستم تهویه و اگزاست فن از اهمیت زیادی برخوردار است. در بحث اینکه اگزاست فن چیست؟ در واقع اگزاست فن  تهویه هوا را انجام می دهد و هوا به وسیله آن از اتاق خارج می شود. اگزاست فن ها دارای فیلتر هپا هستند. پس برای یک گردش هوای محیط نیاز به سیستم اگزاست فن است.

در واقع در سیستم اگزاست فن، فن کشنده است و هوای اتاق را به بیرون هدایت می کند. برای گردش هوا در یک محیط بسته و رسیدن به تهویه مطبوع بهتر است که جریان هوای خارج را به نوع دمنده در یک فضای بسته پخش کرده و هوای مانده را توسط روزنه هایی از یک دریچه های کوچک خارج می کند. این فرآیند بسیار زمان بر است. در این حالت بهتر است که خروج هوای مانده با تجهیزات صورت بگیرد. در این حالت به انواع فن که عمل خروج هوا را بر عهده دارد، اگزاست فن می گویند.

نقش اگزاست فن در اتاق تمیز

گردش هوا و ورود و خروج هوا در اتاق تمیز باید کنترل شود. وجود اگزاست فن در این محیط اهمیت بیشتری نسبت به فضاهای دیگر دارد. در طراحی اتاق تمیز پس از مراحل مختلف، فیلتراسیون از هواسازها تهیه و تامین می شود. از جایی مانند سقف وارد به اتاق تمیز وارد می شود و به وسیله اگزاست فن از اتاق خارج می شود.  این هواساز گاهی هوا را به طور کامل به بیرون می فرستد و یا برای کاهش مصرف انرژی هوای خارج شده از اتاق تمیز و یا انرژی آن به هواساز بر می گردد.

در این حالت بیشتر از اگزاست فن هایی استفاده می شود که خود دارای فیلتراسیون و فیلتر هپا هستند. از انواع اگزاست فن ها به می توان به انواع سقفی، آکسیال و یوتیلیتی نام برد.

"<yoastmark

بررسی انواع اگزاست فن در کلین روم

اگزاست فن ها به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام دارای کارکردهایی بسته به مکان و نوع کارکرد مخصوص به خود هستند و انتخاب می شوند.

در نوع طراحی پروانه فن اگزاست به صورت در دو روش ساخته و تهیه می شود. فن آکسیال و فن سانترفیوژ همگی یک طرفه و فوروارد هستند.

معمولا در مصارف خانگی و فروشگاهی از اگزاست فن های ساده استفاده می شود. ولی در شرایط خاص کاری مثلا تکمیل هواساز هایژنیک نمی توان یا اتاق تمیز نمی توان از اگزاست فن های ساده تهیه کرد و راحت به تهیه آن اقدام کرد.

بهتر است که برای تهیه و خرید اگزاست فن در مکان های خاص از مشاوره با کارشناسان و متخصصان در این امر بهره بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

طراحی اگزاست فن سانترفیوژ چگونه است؟

ورودی اگزاست فن تهویه می تواند یک ورودی یک طرفه یا دو ورودی دو طرفه باشد. به این مدل اگزاست فن تهویه تک پهنا و دو پهنا می گویند. کلاس ساخت اگزاست فن تهویه یا اگزاست فن گریز از مرکز بر اساس استاندارد AMCA که 4 کلاس را برای اگزاست فن تهویه تعیین کرده است، ساخته می شود. کلاس ساخت در اگزاست فن اتاق تمیز بر اساس دبی خروجی و فشار استاتیک تعیین می شوند. اگزاست فن ها در دو کلاس 1 و 2 تهیه می شوند.

عواملی چون اندازه محفظه اگزاست فن تهویه و اندازه محور و یاتاقان اگزاست فن تهویه، الکتروموتور و سرعت اگزاست فن تهویه و دیگر را مدل قرارمی دهند.

اگزاست فن یوتیلیتی

ساختار اگزاست فن یوتیلیت یا محور پروانه ای بر اساس این است که یک پروانه در مرکز یک استوانه قرار گرفته است. دو پره هم در پشت و جلوی این موتور تعبیه شده است که وظیفه جهت دادن به جریان هوا را بر عهده دارد. یکی از این پره ها هوا را به داخل هدایت می کند و موتور نیز سطح اختلاف را فشار را ایجاد می کند. پره ای که در پشت موتور قرار گرفته است خارج کردن هوا را انجام می دهد و بر عهده دارد.

اگزاست فن آکسیال

این نوع اگزاست فن محورش به صورت استوانه ای است که داخل آن دو پروانه قرار گرفته است. یکی از این پروانه ها وروی است و دیگری خروجی است. برای ورودی و خروجی آن هیچ گونه درپوشی قرار نگرفته است. این نوع فن، تراکم فشار ایجاد کرده و از همین را تراکم فشار هوا را ایجاد می کند.

"تصویری

کاربرد اگزاست فن آکسیال

استفاده از این اگزاست فن ها در معادن، کارخانه ها و مکان هایی که آلودگی بیشتری دارد، بیشتر است.

سخن آخر

کمتر کسی هست به هوای محیطی که در آن قرار دارد توجهی نداشته باشد. هوا حاوی مقداری غبار و آلودگی و کربن است که در انواع فضاها و مخصوصا محیط های حساس می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این مقاله با عنوان اگزاست فن چیست؟ به اهمیت و کاربرد اگزاست فن و انواع آن ها پرداختیم. برای هر فضایی بهتر است که با توجه به مشاوره با متخصصین این امر بهترین انتخاب را انجام دهید.

سوالات متداول درباره اگزاست فن چیست؟

1کدام اگزاست فن بر دیگری ارجعیت و برتری دارد؟
اگزاست فن یوتیلیتی یا همان محور پروانه ای بهترین و بالاترین راندمان کاری را در میان انواع دیگر اگزاست فن ها دارد.
2شیوه کار و عملکرد اگزاست فن محور لوله ای چگونه است؟

کار این نوع فن ها شبیه فن های کانال دار است. سرعت تهویه اینها کمی پایین تر است و دارای شعاع فن های بزرگتری هستند.
3اگزاست فن ملخی چیست؟
بیشتر از این مدل برای رقیق سازی هوا و خنک سازی محیط استفاده می شود. به دو مدل دیواری و سقفی نیز موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم