تصویری از رعایت استاندارد در اتاق تمبز

استاندارد در کلین روم

می توان اینگونه گفت که برای ساخت و طراحی کلین روم، نیاز به یک سری  تجهیزات و انجام مراحل ساخت کلین روم اولیه است. رعایت استانداردهای طراحی کلین روم بسیار اهمیت دارد. عواملی مثل دما، رطوبت، تخلیه الکترواستاتیک و سطح نویز و لرزش از مهم ترین این عوامل هستند.

اتاق تمیز

یک اتاق تمیز باید عاری از آلاینده های معلق در هوا باشد. برای رسیدن به یک اتاق تمیز طبق استانداردهای ایزو باید مراحل ساخت و طراحی اتاق تمیز کاملا مشخص و روی اصول و برنامه باشد.

سایر پارامترها مثل هوا و رطوبت و فشار در اتاق تمیز، تحت کنترل است. اتاق تمیز از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت هستند و در صنایعی مانند تولید نیمه هادی، داروسازی، بیوتکنولوژی، دستگاه پزشکی و علوم زندگی و همچنین تولید فرایندهای مهم که در هوافضا، نوری، نظامی و وزارت انرژی کاربرد زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. در این محیط مقدار آلاینده ها و ذرات معلق در سطح پایین و کنترل شده ای قرار دارد.

وجود محصولات و تجهیزات اتاق تمیز برای مراکز درمانی ذکر شده از الویت های اساسی است. زیرا اگر آلودگی به محیط اتاق تمیز وارد شود، هم پرسنل و هم بیمار در معرض خطر بیماری و عفونت قرار می گیرند.

 

تصویری از اتاق تمیز

کلین روم

تاریخچه اتاق تمیز

اتاق تمیز برای اولین بار در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفت لُرد لیستر به این نتیجه رسید که اگر آلودگی ها کم تر باشد درمان بیماری ها و عفونت ها بهتر انجام می شود و اینگونه شد که پایه های طراحی و ایجاد اتاق تمیز اول در بیمارستان ها و سپس مراکز مهم و حساس دیگر انجام شد.

مراحل ساخت و طراحی کلین روم

دشواری و مهم بودن ساخت تجهیزات اتاق تمیز، دلیل بر نتوانستن ساخت آن نیست. آگاهی و رعایت از یک سری پارامترها و متغیرها، کار را بسیار راحت می کند. آشنایی با فن آوری کلین روم راه را برای طراحی بهترین تجهیزات برای تأمین یک محیط عاری از آلاینده ها و ذرات معلق باز می کند. تمیز نگه داشتن و دوری از آلاینده ها و میکروب ها نیازمند داشتن دانش و اطلاعات و تجهیزات خاصی است که شرکت ها و سازمان ها بهای آن را می پردازند.

مطالعات پژوهشی سازمان فضایی ناسا بر روی ذرات معلق و آلاینده در کنارتحقیقات انجام شده در کلینیک های پزشکی منجر به اهمیت توجه بیش از پیش به مفهوم پاکی و تمیزی از دیدگاه نانو فناوری و پزشکی شده است.

انواع استانداردها برای ساخت اتاق تمیز

در طراحی و  مراحل ساخت کلین روم از دو استاندارد استفاده می شود

  • استاندارد فدرال ایالات متحده آمریکا
  • استاندارد ایزو سری ISO 14644- 2

هر دو این استانداردها یک رابطه معکوس بین تعداد و اندازه ذرات معلق در هوا ایجاد کرده اند و از این رو هیچ گاه میزان این ذرات به عدد صفر نمی رسد.

دسته بندی انواع اتاق تمیز طبق استاندارد اتاق تمیز بر اساس میزان ذرات آلاینده در هوا در یک حجم مشخصی انجام می گیرد. این دسته بندی مطابق با ایزو ی ۱۴۶۴۴- ۱ صورت می گیرد. این استاندارد، از استاندارد اتاق تمیز بوده و بین المللی است. بر این اساس با استانداردهای وضع شده ی اتحادیه اروپا (سال ۱۹۹۹) و ایالات متحده ی امریکا (سال ۲۰۰۱) تنظیم گشته است.

طراحی اتاق تمیز

ساخت و طراحی اتاق تمیز

مراحل اساسی برای ساخت کلین روم

  • مرحله اول طرح شمارش و بررسی تعداد افراد داخل اتاق تمیز / جریان تردد یا حضور را ارزیابی کنید
  • مرحله دوم طبقه بندی کلین روم را از نظر تمیز بودن مکان
  • مرحله سوم تعیین فشار در کلین روم
  • مرحله چهارم تعیین جریان هوا در کلین روم
  • مرحله پنجم  تعیین جریان هوای عبوری از فیلترهای خروجی در کلین روم
  • مرحله ششم بررسی تعادل هوا
  • مرحله هفتم ارزیابی متغیرهای از قلم افتاده
  • مرحله هشتم تعیین چیدمان مکانیکی سیستم
  • مرحله نهم محاسبات گرمایشی و خنک کننده
  • مرحله دهم ساخت کلین روم

بعد از محاسبات و دسته بندی برای ساخت یک اتاق تمیز، نیاز به وجود یک سری تجهیزات اساسی و مهم برای ایجاد کلین روم است. این تجهیزات عبارتند از:

تجهیزات اتاق تمیز بیمارستان
  1. هواساز هایژنیک
  2. اگزاست فن
  3. پس باکس
  4. ساندویچ پانل
  5. کفپوش آنتی باکتریال
  6. سیستم اینترلاک کامل و دیگر
  7. پنجره اتاق تمیز
  8. درب اتاق تمیز

جریان هوا از فیلترها یکی از مهم ترین شاخصه های طراحی یک اتاق تمیز است. با وجود این فیلترها جریان هوای اتاق تمیز، پاک می شود و هرچه این فیلترها بیشتر عمل کنند از ذرات آلوده معلق در هوای اتاق تمیز، بیشتر کاسته می شود.

تصویری از فن کلین روم

فن اتاق تمیز

دما، رطوبت، تخلیه الکترواستاتیک و سطح نویز و لرزش از دیگر عوامل مهمی است که باید توسط یک متخصص تمیز کننده HVAC مورد ارزیابی و اجرا درآید.

دما

دامنه دمای داخل کلین روم بین 66 درجه فارنهایت و 70 درجه، شرایط راحتی را فراهم می کند. کنترل دما در اتاق تمیز باید برای موارد زیر انجام شود.

  • فرآیند
  • تجهیزات و مواد
  • شرایط پایدار برای کسانی که لباس متناسب با درجه تمیزی مشخص شده بر تن دارند.
رطوبت

RH یا 45٪ + 5٪ سطح رطوبت مطلوب و مناسب در نظر گرفته می شود. کنترل رطوبت باید برای موارد زیر انجام گیرد

  • فرآیند
  • تجهیزات و مواد
  • کاهش بارهای الکتریسیته ساکن
  • راحتی کارکنان ناشی از کنترل دما
پوشش دهی

ایجاد یک سیستم جریان چند لایه برای کاهش آلودگی بیشتر

تخلیه الکترواستاتیک

مجهز شدن کفپوش ها به تخلیه بار برای کاهش الکترواستاتیک

سطح نویز و لرزش

برخی فرآیندهای صنعتی به نویز و لرزش حساس هستند.

سوالات مربوط به مراحل ساخت کلین روم

1برای جلوگیری از انتقال آلودگی به اتاق تمیز چه باید کرد؟
جهت جلوگیری از انتقال الودگی به داخل کلین روم باید بین فضاها اختلاف فشار وجود داشته باشد تا هوای آلوده از منطقه کثیف به داخل اتاق تمیز وارد نشود.
2کلاس اتاق تمیز توسط چه مراکزی باید تعیین گردد؟
معمولا توسط سازمانهای ذیربط مانند سازمان غذاودارو و یا سازمان تجهیزات پزشکی مشخص می شود.
3وظیفه هوا ساز اتاق تمیز چیست؟
هواساز اتاق تمیز مهم ترین بخش در کلین روم بوده و از مهمترین دستگاه های تهویه اتاق تمیز است که تصفیه مطبوغ هوا و تهیه مقدار کافی اکسیژن را به عهده دارد.هواساز اتاق تمیز با توجه به نیاز مشتری در دو نوع هایژنیک، غیر هایژنیک موجود است. وظیفه هواسازها فیلتراسیون، گردش هوا، فشار مثبت، تامین گرمایش سرمایش و رطوبت است.
4برای از بین بردن آلودگی خارجی چه کارهایی در اتاق تمیز باید انجام شود؟

  1. استفاده از فیلترهایی با راندمان بالا در چند مرحله فیلتراسیون
  2. ایجاد اختلاف فشار در کلین روم
  3. کاهش درزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلین روم